Aangezien de winter (gelukkig) op zijn einde loopt gaan we weer een spannende tijd tegemoet. Vorig jaar kregen we in mijn ogen al vroeg te maken met de eerste "zware" onweersbui vanuit Frankrijk. Iedereen herinnert zich 25/26 mei 2009 nog wel neem ik aan? Hier op onweer-online hadden wij het correct voorspeld. Waarbij KNMI, weeronline en meteo-consult maar aan enkele onweersbuien vast bleven houden. Persoonlijk was voor mij 21 juli 2009 het toppunt. Een enorme "roterende" wallcloud zorgde best wel voor wat opwinding (wat Piet Berger kan beamen).
Maar goed dit jaar gaan wij wederom weer verder met het inmiddels beroemde topic "onweerskansen". Persoonlijk hoop ik dat er iedere week er wel eentje kan worden geopend. Laat jou mening horen.
Zeker, minstens één per week
Voor mijn woonplaats was dit afgelopen jaar een aardige inschatting. Als je het landelijk bekijkt niet want dan komt de onweerteller een stuk hoger. Laten we alvast beginnen met duimen voor een geweldig seizoen
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Dat verschilt nog aanzienlijk per regio, dit kaartje van het KNMI geeft misschien wat duidelijkheid:
Gemiddeld aantal onweersdagen in Nederland per jaar:
bron: KNMI
Jawel, maar als je uit gaat van 25 mei, dan zou je maar 3 maanden hoeven wachten... ter vergelijking, 3 maanden geleden was het eind november... zo snel gaat dat!
Kan het voor de verwachting van de onweerkansen, wel eens dezelfde kant op gaan, dat je meer krijg dan je normaal kunt verwachten, dus meer en heftiger.
Maar.... dat word afwachten, voor een ieder van ons, maar de gedachte van zo'n knetterende donderbui? LAAT MAAR KOMEN.
Heb 25 tot 30 dagen en kans op hevige buien.
Oke dan! Met winterweer viel het dan tegen bij je, maar dat wordt straks qua onweerskansen vast helemaal goed gemaakt!
Ik denk hier tussen de grote rivieren net zoveel als vorig jaar. 10 dagen ongeveer, waarbij 1 hevige.
Ik wacht nog even met stemmen Ik moet vandaag of morgen eerst eens de kaarten bekijken die tot en met april lopen