Ik heb vandaag echt in mijn "putteke winter" kleren rondgelopen en nog had ik kou.
Mja GFS gaf voor vandaag niet hoger dan 4°C, het zijn er 9°C geworden zoals bij het KMI verwacht was.
Na een te warme april zijn we snel gewend geraakt aan de zachte temperaturen, ik heb mijn zomerjas ook nog in de kast liggen.
Het ligt eraan of de zon dit weekend gaat schijnen, dan stijgen de temperaturen al wat sneller dan met dit triestige weer. | Gewijzigd: 11 mei 2010, 22:48 uur, door WimBaens
Gister een bedrijfsBBQ gehad . In de stromende regen met z'n allen onder het afdakje of in de partytent alwaar de temperaturen niet onderdeden voor de gemiddelde koelkast. Het moet een vreemd gezicht zijn geweest voor buitenstaanders: een BBQ in zulke omstandigheden bij de meteorologische dienst. 'Die hadden toch beter moeten weten' hebben we meerdere malen om onze oren gekregen . Maargoed al met al een geslaagde avond.
Nu even over het weer. De meeste modellen laten hogedruk ten westen van ons over het algemeen tot in lengte van dagen dominant blijven, met stromingen tussen W en N tot gevolg. Pogingen om het gebeuren enkele honderden kilometers op te laten schuiven lijken keer op keer te mislukken. Wel lijken we langzamerhand meer en meer onder de vleugels van de standvastige hogedruk te komen wat tot iets hogere temperaturen en minder 'vijandige' weersomstandigheden gedurende de 2e helft van deze week en het komende weekend zou moeten lijden. De pluimen laten deze minimale tempstijging goed zien. Opvallend is daarbij ook dat in deze situatie het hoge noorden wordt volgepompt het warme lucht. GFS00Z laat mooi zien hoe halverwege volgende week de hoogste temps op 850hPa ons land vanuit een vreemde hoek (het noorden) naderen. Uiteraard is dit veel te ver weg en bij de volgende run zullen de sturende systemen en de meest warme lucht wel weer zijn verplaatst, maar het levert in ieder geval mooie kaarten op welke het bijzondere karakter van deze periode nog maar eens onderstrepen.
Voorlopig dus een voortzetting van het te frisse weer en geen overgang naar volwaardig zomerse temperaturen. Wel langzaam oplopende temps deze week en een vriendelijker weerbeeld richting het weekend. Enkele dagen met wat (flink) zon en temps met wat mazzel richting 15-16 graden is al een hele verbetering denk ik zo . | Gewijzigd: 12 mei 2010, 12:35 uur, door marsel
Die run laat toch 14°C zien en dat is al een hele verbetering tegenover de laatste dagen, de 15u run is normaal nog iets warmer, dus 15°C kan gehaald worden.
Hangt vooral af van hoelang de zon erdoor wil komen, dat verschilt al snel een paar graden. | Gewijzigd: 12 mei 2010, 11:41 uur, door WimBaens
Ligt eraan wat hij onder niet veel beterschap ziet, de wind blijft uit het noorden komen maar door de zon krijgen we eerder normale temperaturen voor de tijd van het jaar. Hij zal wel bedoelen dat we geen temperaturen zoals de voorbije jaren krijgen, ruim boven de 20°C toen. Maar de meeste mensen zijn al blij als de temperaturen terug normaal zouden worden.
Edit: de GFS-run geeft vanaf zondag echt warmer weer, 17°C voor zondag, 16°C voor maandag, 20°C voor dinsdag en 21°C voor woensdag. Maar de onzekerheid blijft voor na het weekend, kan ook heel anders verlopen in de volgende run. Maar het zou mooi zijn. | Gewijzigd: 12 mei 2010, 13:04 uur, door WimBaens
Hier heeft gisteravond de verwarming hard moeten werken en de mais die hier achter gezaaid is lijkt wel terug de grond in te kruipen.
Maar er komt licht aan het eind van de tunnel want volgens de Duitse weerdienst zou het richting de pinksterdagen toch wat gaan opwarmen.
Het is nog zeker ver vooruit, maar hoop doet leven....
http://www.wetter.de/cms/aktuell/wettertre...eutschland.html
http://wxweb.meteostar.com/sample/sample_C.shtml?text=EBBL
Die warmte is in de bovenlucht, en we hebben dan gewoon te maken met een noordelijke stroming. Het word wel zachter, maar de komende week zullen we niet of nauwelijks boven de 16 graden uitkomen | Gewijzigd: 12 mei 2010, 22:59 uur, door stephanvanloon