Is dat altijd dat het boven de rivieren in NL altijd veel kouder is in de winter dan eronder? Of ben ik mis?
Hangt er vanaf. Meestal komt daar de kou het eerst binnen en gaat ie daar ook het laatste weg. Maar als er weinig wind is en je stralingskou hebt is meestal het oosten of zuidoosten het koudst. Dit is ook logisch, aangezien dat het verst van de zee af ligt Dit was bijv. vorig jaar januari het geval met de -21 in Ell(Limburg), terwijl het op de wadden nauwelijks vroor. Deze winter was de laagste temperatuur overigens -18.9 in Deelen, bij Arnhem, dus in het oosten
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Nee hoor
DIT is lente, en die is er nog lang niet, ik denk dat we op zijn minst nog een hele bak sneeuw krijgen, als het al geen lekkere kou is die erbij komt Puur gevoelsmatig hoor
Want de Uitvoer laat dan wel de laatste dagen van de komende werkweek, de zachtere lucht over ons gehele land uitstromen.
De inmiddels aangepaste versie daarvan voor de komende 72 uur, maakt dat ik vrij sceptisch hiertegen sta.
Maar wat ook zij, diezelfde Uitvoer laat volgend weekend de bovenlucht weer afkoelen, en de aanvoer aan de bodem weer continentaal zijn, dit door opnieuw zuidelijke koers varen van lagedruk.
En voor maart zien we nu toch steeds nadrukkelijker het patroon dat tussen hogedruk ten NW en lagedruk ten O steeds koudere lucht tot ons gaat komen.
Want de Uitvoer schetste al lang de hevige aanval die lagedruk de komende dagen op het koude bastion, vooral ten NO, zou gaan ontwikkelen. Vaak liet de Uitvoer, de lagedruk ten ZW ahw samenvallen met hoogterug vorming boven het zuiden van Europa.
In dit scenario zou dan door de lagedruk-kracht de straalstroom uiteindelijk een stuk noordelijker moeten komen, met de algehele en algemene verzachting voor grote gebieden in West- en Midden Europa.
Maar het patroon, met hogedruk ten NW en NO, daartussen een lagedrukgebied boven het NW van Scandinavie, en flinke lagedruk vanuit het gebied van Biskaye steeds noordoostwaarts opkomend.
Dit patroon lijkt toch -weer- niet het al lanf geblokkeerde weerpatroon in essentie aan te tasten. Opnieuw treedt er naar verwachting geen zonale stroming op, juist zie je meer en meer de trend van nieuwe hoogterug vorming ten westen, en dat is eigenlijk het kenmerk van deze winter.
Daarom is lente-weer mi zeker t/m 1e week maart niet te verwachten, en zullen deze gehele periode de temperaturen beneden het gemiddelde blijven, soms zelfs fors onder de normale waarden voor de tijd van het jaar, tw 8.1 C als Tmax en 1.5 C als Tmin, deze waarden voor de Bilt 1e decade maart.
Wel lijkt zo rond de maandwisseling de invloed van hogedruk (ten NW) zo toe te gaan nemen, dat het weerbeeld flink kan gaan stabiliseren.
Deze stabilisatie zal echter geen lentetemp overdag geven...
Eerder flinke nachtvorst.....
Kortom, het lijkt nog niet gedaan met deze bijzondere lange periode (zeker met referte aan de cijfers van het nwe klimaat) van temperaturen -ruim - beneden normaal.
Mvg, Ronald.
ff Oftopic: Ireen wust goud op de 1500 m! (1,20 sec boven de 2e)
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Mvg, Ronald.
Hier in België anders de ganse week een paar graden te warm voor de tijd van het jaar en al een aantal dagen normaal, dus lente!
Gisteravond een speldeprik van deze mooie lange winter; 3 cm sneeuw bij temperaturen rond het vriespunt. Vanmorgen smolt de sneeuw in rap tempo weg bij een temperatuur van 2,4 gr C.
Hoe verder deze week.
Gezien de ligging van de straalstroom, ver ten zuiden van ons, en de extreem koude lucht boven Noord-Europa wordt het moeilijk om een goede verwachting te maken voor deze week. Immers de grens tussen warme en koude lucht ligt dicht bij ons land. Een kleine wijziging van koers van een depressie geeft of regen/zachte lucht in geheel Nederland of regen in Zuid-Nederland en sneeuw in Noord-Nederland. Deze onzekerheid zie je ook in de laatste GFS run (0h GMT). Neerslaggebieden trekken over of vlak langs ons land.
Eind deze week zien we de straalstroom tijdelijk een noorderlijke positie innemen, wat de zachtere lucht meer kans geeft om geheel Nederland te veroveren. Echter begin volgende week ligt de straalstroom wederom in het Middellandse Zee gebied.
Samengevat: een walhalla voor weerkundigen. Alles is mogelijk .
Dat is wel nog serieus veraf, kan nog gemakkelijk +12°C worden, nooit verder kijken dan 3 dagen vooruit, daarna is het te onzeker
Precies daarom is het ook zinloos om al een week te roepen dat het lente wordt
Ik heb alleen gezegd dat het warmer wordt, voor België in ieder geval en kijk het komt uit, voor deze week in ieder geval.
Voor het noorden van Nederland zal het nog wel koud blijven.
Alleen vandaag heb ik het woord lente laten vallen, maar herfst was beter geweest, in ieder geval sinds lang nog eens te warm voor deze tijd van het jaar.