Lijkt me wel fantastisch om een keer land lamleggend sneeuwdek mee te maken, was best jalours op Washington
Van mij mag het ook gebeuren en lekker extreem. Zoiets als in de usa paar weken terug was. Al zeg ik gelijk dan weer dat ik hoop dat er geen ongelukken en narigheden gebeuren.Vvoor ons is het spannend en hopen we op extreem weer. Maar soms hoor je van die nare nieuwsberichten; kan me voorstellen dat de mensen in die situaties graag een rustig weertje hadden gehad. Het blijft altijd erg dubbel...
Hier buiten is het nu een rustig weertje, paar graden onder nul en droog...
Hier buiten is het nu een rustig weertje, paar graden onder nul en droog...
Ja dat is idd de keerzijde van de medaille,...........over medailles gesproken, ik ga zo de tv maar eens aan doen.
(hier in Bussum helder -1 )
goede avond allen.
Als je in de geschiedenis terug kijkt lijken koude winters in clusters te komen.
De trend van de afgelopen 3 jaar lijkt dan wel hoopgevend.
En wat denken jullie van het verband dat er zou zijn tussen zonnevlek activiteit (het ontbreken daar van) en koude winters heeft dat echt zoveel invloed als door sommige wordt beweerd?
Ik schat de kansen voor een koude winter 2010-2011 ook goed in om dezelfde redenen. Ik verwacht ook dat het ijs in het Noordpoolgebied zich dit jaar wederom verder zal hebben hersteld na het dieptepunt in de zomer van 2007. (al heeft het zich volgens sommige bronnen helemaal niet hersteld, want het ijs zou dunner zijn en het zeeoppervlak zou een minder hoge concentratie ijs hebben).
Ik denk ook dat er een verband is tussen zonneactiviteit en koude winters, want:
- In de afgelopen eeuwen vielen koudere perioden in perioden met minder zonneactiviteit
- De afgelopen decennia was er een heel hoge zonneactiviteit en ook een stijging van de temperatuur op aarde
- De Elfstedentocht viel opvallend vaak op een moment dat de zonneactiviteit ook op een laag punt in de cyclus was
De zonneactiviteit is de afgelopen 2 jaren historisch laag geweest. Nu is het weer wat op gang gekomen, maar het zou goed kunnen dat ook het maximum in deze cyclus laag blijft, net zoals dat in het verleden het geval is geweest na een langere periode van zeer weinig zonnevlekken. Verder denk ik dat het effect van de zon mogelijk vertraagd optreedt, dat die erg lage activiteit nu dus nog steeds doorwerkt. Zeker nu de activiteit nog steeds niet zo hoog is en misschien ook vrij laag blijft.
Al met al denk ik dat de vorige en de huidige winter een koelende trend weergeven die zich de volgende winter ook nog zal doorzetten en misschien wel langer. Maar natuurlijk ben je ook afhankelijk van andere factoren, zoals komt er een mooie scandi-hoog of niet.
----
Om 0:00 uur: -3,6 °C.
Hier zit iets wat ik niet helemaal begrijp.
De omstandigheden waren toch goed, Geen west circulatie, straalstroom op zuidelijke breedte, vaak groote hogedrukgebieden boven Rusland en Scandinavie.
Toch is het niet van echt stabiel zeer koud winterweer gekomen.
Begrijp me niet verkeerd, heb er wel van genoten ik hou van sneeuw, het was goed winters maar ik had het kouder verwacht.
Waarom is een stabiele vorst periode uitgbleven gezien de omstandigheden?
Geen idee, mogelijk gewoon kwestie van onvoorspelbaarheid, maar misschien komt dat begin maart nog.
Hier staan nog wat interessante stukjes over invloed van de zon en zonnevlekken.
22:20 uur, Woensdrecht: -4.3 (licht bewolkt)
Evenaring record:
1:00 uur:
Gilze Rijen, licht bewolkt, -4.3
Hahahahaha, damm! Zit nog vol met adrealine na die gouden plak.
Iemand nog een meter sneeuw in de aanbieding om af te koelen.... | Gewijzigd: 21 februari 2010, 03:32 uur, door Micky
Record minimumtemperatuur t/m morgenochtend: (KNMI-stations)
Is inmiddels..
2:50 uur, Herwijnen, -5,2
Hier om 3:00u: -4,4
Was wel te zien in de kaarten van afgelopen dagen. Zitten ze toch een keertje goed.
Ps: nu zo koud dat Bob (de hond) geen zin meer heeft om uit te gaan. Ik ga ook naar mijn mandje. | Gewijzigd: 21 februari 2010, 03:57 uur, door Micky
2:50 uur, Herwijnen, -5,2
Evenaring record: Deelen, onbewolkt, -5.2
Als gunstig voor afkoeling deze nacht noemde ik eerder vanavond de opklaringen en het sneeuwdek, maar er is nog een ingrediënt dat ik nog niet noemde: erg weinig wind.
Net daar trekt al enige tijd een sliert bewolking met neerslag over. Ook in Limburg trekt bewolking met neerslag over.
-----
edit:
Nóg een station doet plotseling mee aan de race voor het laagste minimum:
03:40 uur:
Stavoren, droog na motregen, -5.1 | Gewijzigd: 21 februari 2010, 04:09 uur, door Martian