Toch raar, door een zuidelijke straalstroom afwezig zijnde west circulatie, veelal hooge druk boven Rusland en Scandinavie, dat zijn toch ingredienten voor een stabiele vorst periode. (in mijn leken ogen dan)
maar toch is een stabiele vorst periode uitgebleven.
En ook voor maandag staat er volgens GFS veel regen op het programma.
En sneeuw. En wat betreft GFS laat zondag ook sneeuw zien. Alleen ik mis WRF atm
Nu 5.1º C
Wel lichte regen.
Enne die sneeuw moet er toch echt komen hoor.
Mijn kinderen geloven mij niet meer als ik zeg:Echt hoor ik heb het van Onweer-Online.
Ik zeg er ook echt bij dat het verwachtingen zijn.
wie weet de voorspellingen voor zweden @ the moment?! niet van weeronline!
http://www.zoover.nl/zweden/vastra-gotalan...g-goteborg/weer
Is de WRF van wetterzentralle anders?
| Gewijzigd: 18 februari 2010, 21:24 uur, door Brisk
hij krijgt zo te zien al een mooi onthaal op zaterdag
Bedankt....maar je voelt hem al aankomen...wat is het verschil?
Nonhydrostatic Mesoscale Model en Advanced Research..... zegt me niks | Gewijzigd: 18 februari 2010, 21:37 uur, door Brisk
Op de grens van 2 seizoenen.
Men mag mij "verwijten" dat ik de koudere varianten te lang steun.
Op mijn beurt verbaas ik me over het gemak waarmee men ervan uitgaat dat het definitief over is met deze winter.
Daar zal denk ik winter-moeheid en een blik op de kalender debet aan zijn.
Want de feiten en omstandigheden zijn en blijven complex. Met grote verschillen in luchtsoort en temperatuur zeer nabij. En een Uitvoer die nog steeds grote verschillen laat zien.
Natuurlijk is aan de echte kou een einde gekomen, maar doorzettende verzachting is volgens de Uitvoer zeker tot 7 dagen vooruit niet te verwachten. Deze gehele periode blijven de gemiddelde temperaturen meest onder normaal, en in die zin is er nog steeds geen sprake van een breuk met de periode die nu al zo'n 10 weken duurt.
Want de lagedruksystemen trekken met de komende periode met grote regelmaat van zuidwest naar noordoost over ons gebied, maar eea zorgt nog steeds niet voor een echt doorstroomde atmosfeer.
Dit vooral omdat de grens tussen kou en zachte lucht, de gehele periode zeer dichtbij zal blijven. Zelfs op de kaarten van de zgn zachtere opties zie je de grens met koudere lucht zo ten noorden van de lijn Kopenhagen/Aberdeen blijven.
Zeker de komende 7 dagen bivakeren we continue ofwel aan de zachtere kant van het front, dan vnl regen en temperaturen 3-7 C en in de nacht iets boven nul, ofwel aan de koude kant. Dan is de neerslag winters van vorm, bereiken de maxima 0-4 C en is er lichte, plaatselijk ook matige, vorst in de nacht en ochtend.
De aanvoer op hoogte zit meestal tussen ZW en NW, aan de bodem is de richting veel diverser. Aan de voorzijde van frontsystemen continentaal, aan de achterzijde meest aanlandig.
Daarin zit ook de complexiteit want de komende periode zie je vaak wat zachtere bovenluchten gepaard gaan met continentale aanvoer aan de bodem, dit terwijl bij ingestroomde polaire luchtsoorten de aanvoer meest aanlandig zal zijn.
Daarom mijn inschatting dat de korte, middellange termijn en begin lange termijn vooruit, zo tot eind volgende werkweek, er een vrij wisselvallig weeetype zal heersen. Met bijna dagelijks kans op neerslag, geregeld winters van karakter. De maxima zo gemiddeld tussen 2-3 C in het N en 5-7 C elders en minimaal in bewolkte nachten rond of iets boven het vriespunt en in opklaringen -5/0 C.
Zo tegen eind volgende week acht ik kans op geleidelijke stabilisering en toch ook weer daling van de temperatuur, door toenemende invloed hogedruk ten NW/NO nog steeds aannemelijk.
Mvg, Ronald.
Auteur: Ronald de Wildt | Opgesteld 2010-02-18 20:36:40
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Maar goed ik zie de run dalijk wel vanaf de bank. Ga schaatsen kijken. Morgen zal ik misschien wel een update doen.