Aangezien het altijd VrijdagVorstVoorspellen is op Geenstijl doe ik het nu maar een dagje eerder. Vorige week hadden wij het over het feit dat er 13 centimeter sneeuw zou kunnen gaan vallen, begin deze week. Helaas voor vele winterliefhebbers is dat niet gebeurt. De weerkaarten hadden ons mooi gefopt. Maar wat zien we nu op de kaarten? Juist aanstaande maandag/dinsdag wordt er door GFS wederom een flinke hoeveelheid sneeuw verwacht voor westen van België en Nederland. Het oosten van België lijkt deze keer stukken minder te gaan krijgen en in het zuiden van Limburg lijkt het zelfde te gebeuren, maar dat kan in de loop van de komende runs nog bij te gaan trekken.
Helaas heb ik nu niet de beschikking over het WRF model, waar wij hier altijd naar kijken, dus ik moet het maar met GFS doen. Het model GFS berekend al drie runs achter elkaar een flinke hoeveelheid sneeuw, dus het moet raar lopen wil dat nu niet uit gaan komen. Het Europees model berekend weer een stuk minder, maar daar staat tegenover dat ze bij het KNMI (Guidance) gisteren spraken over een aanzienlijke hoeveelheid sneeuw voor a.s. maandag. Maar je weet het nooit wat de weergoden in petto hebben.
In het noordwesten van het land is er kans op sneeuwjacht. Daar zal een 6bft komen te staan volgens de laatste berekeningen en ook kunnen er windstoten voor gaan komen die op kunnen lopen tot zo'n 60 a 65 km/u. Kortom, er zullen wel weer enkele duinen bij gaan komen aan de kust (Zie afbeelding hieronder)
Laten we kijken naar het aantal centimeters sneeuw welke verwacht wordt door GFS. Zoals je kan zien in de onderstaande afbeelding, wordt er zo'n 10 tot 14 centimeter berekend in het midden en in het westen van België. In Nederland wordt er zo'n 16 a 17 centimeter sneeuw berekend. Of dit allemaal zal gaan uitkomen gaan we de komende dagen op de voet volgen. Het is een zeer spannende situatie en wat mij betreft zou dit een mooie afsluiter zijn van de winter.
Alvast bedankt
KNMI pluimen
Weerplaza pluim
ps. Mug=terug
Ah mijn katten weer blij
Laat die sneeuw maar komen, een of twee weken extra vrij maakt ook niet meer uit! Eigenlijk komt dat stiekem wel goed uit.
Met temperaturen tot 5°C die GFS nu geeft, ik denk het niet hoor, dat is geen droge sneeuw meer. | Gewijzigd: 18 februari 2010, 11:24 uur, door WimBaens
Zou er niet veel van aantrekken. Als guidance er al over heeft en op de radio hebben ze het er al over dat zegt in mijn ogen alweer genoeg. Vier runs zijn goed geweest kwa temperaturen. Maar goed daar is dit duscussietopic ook voor....
Laten we hopen dat het nu wel uitkomt, en niet op het laatste moment omdraait.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Alleen de kans dat er echt iets komt wanneer officiële instanties er al over beginnen is klein.
Meestal gebeurd zoiets als men totaal niks voorspeld of weinig.
Het KMI verwacht anders al een paar dagen rond de 5°C in België, maar natuurlijk, zondag weten we zo goed als zeker wat het wordt, regen of sneeuw.
ik wel eigelijk !:P
Nou....om je eerlijk te zeggen ben ik er nu wel klaar mee ja. De recente voorspellingen voor maandag zijn dan natuurlijk wel heel spannend, maar als het al uitkomt, dan mag het van mij een dag daarna warm water regenen en dan op naar de lente.
Ik heb weer zin in een flinke zomerse onweersbui....