vandaag prachtig mooi weer gehad. geen sneeuw geen regen alleen een beetje fris met een mooie blauwe lucht en de zon erbij. erg lekker.
maar een aantal pagina's terug las ik dat er zondag of maandag sneeuw, of iets anders naar beneden komt?? kan iemand dat bevestigen?? Ga maandag namelijk naar frankrijk.
komt er trouwens deze week nog meer uit de lucht vallen, iemand een idee??
alvast bedankt voor het antwoord. groeten marieke
Goedenavond! Ik denk dat als je het topic terug leest dat je de antwoorden zelf kan vinden!
Dat heb ik gedaan, maar ehh het was alleen maar even ter bevestiging voor mezelf.
als ik het dus goed begrijp kan het erg gaan regenen of erg gaan sneeuwen, maar dat het nog niet zeker is. kan nog van alles veranderen.
groeten marieke
De Uitvoer vandaag is in het algemeen genomen niet veel veranderd ten opzichte van de al meermaals geschetste -mogelijke- ontwikkelingen.
Daarom lijkt het een mooi verhaal te gaan worden, de komende 7 dagen, een periode waarin veel weersomstandigheden zullen zitten die kenmerkend voor deze gehele winterse periode genoemd mogen worden.
En daarna, lijkt zich weer HET vraagstuk van deze winter te gaan afspelen.
Korte termijn, t/m vrijdag
Sturend laag ten ZW, trekt deze periode ten westen van ons gebied noordwaarts, en neemt uiteindelijk aan het einde van de periode een positie in ten N/NW van ons land.
In eerste instantie wordt onstabiele maritieme lucht, later onstabiele polaire lucht aangevoerd, in een ZW later meer W aanvoer op hoogte.
Weerbeeld.
Komende nacht: meest geheel bewolkt, slechts enkele opklaringen vooral in het W, en ook enige neerslag, regen en sneeuw. ZO wind 2-4 Bft en
Tmin -2/+2 C.
Donderdag: wolkenvelden, enige opklaringen, en vooral bij het Ijsselmeer ook uitgestrekte mistvelden. Later vanuit het ZW toenemende kans op buien, eerst vnl regen later in de avond en nacht naar vrijdag ook weer met winterse neerslag. ZW wind 2-5 Bft en Tmax 2-5 C.
Vrijdag: wisselend bewolkt en winterse buien. W wind 3-5 Bft en
Tmin -2/+2 C en Tmax 2-5 C.
Middellange termijn, t/m maandag as
Gehele periode, kenmerkend voor deze winter, is lagedruk bepalend. In eerste instantie ten N, later op maandag een vanuit het ZW naderend laag.
Aangevoerde lucht is onstabiel en polair van oosprong.
Weerbeeld.
Gehele periode afwisseling van droge perioden met opklaringen en perioden met verhoogde buienactviteit, vooral van zaterdag op zondag. Door koude bovenlucht zal de neerslag vnl als sneeuw vallen.
Wind aan de bodem eerst W, zondag en maandag meer Z/ZO.
In de nacht en ochtend vriest het licht tot matig, -7/-3 C en overdag liggen de maxima zo tussen de 0-3 C.
Lange termijn
Uitvoer varieert nog enorm per model en per run onderling, over de ontwikkelingen tegen en vanaf begin volgende week.
Grootschalig gezien lijken de tegenstellingen zich te gaan verscherpen. Qus sytemen valt grof het onderscheid te maken tussen lagedruk ten Z/W en H ten NW/NO.
Door deze patroon-ontwikkeling ontstaat er meer en meer een LMG-situatie, met zeer grote thermische verschillen. Verschillende Uitvoer laat zo tegen volgende week dinsdag de temperaturen in het zuiden van Scandinavie, t/m Denemarken, tot minus 15/20 dalen. Dit terwijl de 10 graden grens ten ZW, boven UK en Frankrijk, tot zeer dichbij zal komen.
Een en ander wordt vandaag mooi geschetst door de EC oper 12z run waarin de virtuele situatie en gekozen oplossing, zeer lijkt op diverse eerdere situaties in deze winter-periode.
Kortom gaat de Z/ZW nu wel -defintief- voor een ander stromingspatroon zorgen zo de letterlijk laatste dagen van deze winter?.
Vorlopig opteer ik nog voor de optie dat juist met maart op de kalender, deze winter nog wel eens keer met het beproefde recept zal komen.
Dus volgende week door toenemende continentale aanvoer aan de bodem, heel kenmerkend niet veroorzaakt door NO H maar juist door lagedruk ten Z/O.
De temperaturen meestal op een laag niveau zullen blijven, ongeveer Tmin -5/0 C en Tmax 1-5 C.
En juist door steeds dominantere hogedruk ten NW/NO nog voor de maandwisseling de thermische ontwikkelingen eerder richting winter dan lente zullen gaan.
Mvg, Ronald.
Auteur: Ronald de Wildt | Opgesteld 2010-02-17 21:05:08
Veel rommel op de radar maar nog geen vlok te gezien --1,4gr de voorspelling was toch wel iets anders. misschien morgen. | Gewijzigd: 17 februari 2010, 22:10 uur, door wiggelrode
Als ik ergens had verwacht waar er sneeuw zou vallen was het wel bij jou! Valt zeker wel tegen een keer geen sneeuw?!
Had ook iets verwacht hier in sneeuwland. maar de laatste dagen noppes aan sneeuw al geven de radars sneeuw aan dan wel neerslag.
Maar uiteindelijk mag het wel voorbij zijn er ligt hier nog genoeg oude sneeuw. laat staan die bulten bij de weg. het is wel leuk geweest.
Sneeuwmoe zijn we hier
Maar uiteindelijk mag het wel voorbij zijn er ligt hier nog genoeg oude sneeuw. laat staan die bulten bij de weg. het is wel leuk geweest.
Sneeuwmoe zijn we hier
Ik kan me er iets bij voorstellen dat het nu leuk is geweest, jullie hebben daar echt sneeuwland gehad inderdaad! En nog steeds dus.