Alvast bedankt
KNMI pluimen
Weerplaza pluim
Ja zou een beetje raar zijn al zou ik onweer aangeven terwijl de modellen sneeuw aangeven Ze geven het nu aan dus kan ik het moeilijk gaan ontkennen
De westelijke helft was dus kouder overdag. Wat is hier de oorzaak van? | Gewijzigd: 17 februari 2010, 09:19 uur, door zwoof
Ik dacht dat het typisch Nederlands was om te klagen over het weer. Zoals kabouter Wesley al zei: zeverdt nie!
Het wachten is op de storing. als het maar niet zo gaat als gisteren toen geen vlok gevallen. | Gewijzigd: 17 februari 2010, 09:05 uur, door wiggelrode
De westelijke helft was dus kouder overdag. Wat is hier de oorzaak van?
Waarschijnlijk had dat te maken met de sneeuw die in het westen en midden lag en de vele bewolking.
Ik vond het afgelopen nacht in de westelijke helft nogal tegenvallen qua temperatuur. In Haarlem zijn we niet onder de -4 gekomen, terwijl de verwachting -7 was
Hopelijk heeft dit geen gevolgen voor de temperaturen voor vandaag overdag. Want dan zou dat ook weer eventueel de kans op sneeuw verkleinen.
NEERSLAG:
De neerslag bij de storing van woensdag is een belangrijk aandachtspunt. NESO laat alle mogelijke neerslagsoorten toe. Overgangsgebied naar sneeuw ligt wat meer naar het zuidwesten dan in de vorige Uitvoer, nu ongeveer Zuid-Holland-Utrecht-Overijssel. Dit komt doordat de modelatmosfeer duidelijk droger is, conform de waarnemingen in de temps van 00 UTC. De neerslag begint in het algemeen als regen of ijsregen, de temperatuur loopt door dagelijkse gang op tot enkele graden boven nul en de smeltlaag ligt tussen 2000 en 5000 voet. De kans op ijzel (onderkoelde regen) is klein, maar daar waar de temperatuur van de grond/weg nog onder nul is kan de regen natuurlijk wel bevriezen. Die kans is in het zuidoosten het grootst, als er wat lichte neerslag aan het einde van de ochtend komt. De neerslag gaat over in sneeuw als gevolg van afkoeling door verdamping. Met uitzondering van het Zeeland, het zuidoosten en het oosten lijkt het er nu op dat de neerslag grotendeels als (natte)sneeuw valt. De hoeveelheden zijn gering, in het westen 1-2 mm neerslag en elders minder. Er is een markant temperatuurverschil tussen de Hir- en EC Uitvoer voor het zuiden (zie temperatuur), dit is belangrijk ivm kans op ijzel, het temperatuurverloop in het zuidoosten en oosten moet goed worden gemonitord. EC18 laat uiteraard een veel geringere sneeuwfractie zien als gevolg van de hogere temperaturen.
Donderdagavond van het zuidwesten uit wat buiige regen (trog bij de lagedrukkern)
TEMPERATUUR:
Hirlam DMO marginaal te koud. In de ochtend nog onder nul maar in de middag als het warmtefront vanuit het zuiden het land binnentrekt verder stijgende temperaturen naar uiteindelijk 3 a 4 graden. In de EC Uitvoer wordt het in het zuidoosten en oosten 4-5 graden, terwijl het in de Hir Uitvoer ongeveer +1 wordt Iets om goed in de gaten te houden ivm de neerslagsoort. Het is een delicaat proces waarbij zowel menging met de warme lucht boven de inversie als instraling voordat de bewolking arriveert een rol speelt.
Komende nacht temperatuur rond 1 graad boven nul. Kans op vorst is klein, alleen wanneer het onverhoopt opklaart. Donderdag rond 4 graden. Laagste temperaturen rond het IJsselmeer.
Ik vond het afgelopen nacht in de westelijke helft nogal tegenvallen qua temperatuur. In Haarlem zijn we niet onder de -4 gekomen, terwijl de verwachting -7 was
Hopelijk heeft dit geen gevolgen voor de temperaturen voor vandaag overdag. Want dan zou dat ook weer eventueel de kans op sneeuw verkleinen.
Hier is werderom tegen gevallen -5.6! Terwijl weer 50 a 100 km oostelijker ze tegen -10 zaten
We lagen hier gisteren wel de hele dag in de zon, dus dat kan kloppen. Gisteren voor de middag zaten we al in de plus. Het is nu ook volop zonnig. Er ligt nog een klein beetje sneeuw, maar het zal wel gaan verdwijnen voor de zon. Momenteel vriest het nog een graad of 5 hier. Maar dat zal rap oplopen.