weet je misschien wat het voor word in het Zermatt aankomende week? ik ga daar namenlijk wintersporten. voor 10 dagen. ik hoop wel op heeel veeel vallende sneeuw!!
Stuur maar even een pm met de datum en exacte plaats
groeten marieke
Volgens mij valt dat wel mee. Het zal wel wat sneeuwen/hagelen/regenen morgen. Maar geen dramatische hoeveelheden, geloof ik.
Overigens verbaast het mij hoe lang de sneeuw hier nog blijft liggen. Alleen rond de bomen is al groen zichtbaar, de rest van het gras blijft wit. Zelfs de fietspaden zijn zo hier en daar nog steeds een ijsbaan, alleen de doorgaande wegen zijn fatsoenlijk sneeuw- en ijsvrij.
weet je misschien wat het voor word in het Zermatt aankomende week? ik ga daar namenlijk wintersporten. voor 10 dagen. ik hoop wel op heeel veeel vallende sneeuw!!
Hmmm Zermatt, best lekker
Ik kijk altijd lekker het Zwitserse weerbericht op:
http://www.sf.tv
Maar die geven geen 10 daagse, wel een trend voor een paar dagen.
De komende 24 uur trekt het Schotse lagedrukgebied naar Ierland, een stroperig ‘regenlaag’ trekt over Spanje naar het oosten (in het Spaanse Estepona is tussen zondagavond en vanochtend 147 mm gevallen) en boven Zuidwest-Frankrijk ontwikkelt zich een nieuwe storing. Deze storing heeft belangstelling voor ons land maar voor het systeem aan onze grenzen klopt gaan we de voorlopig laatste echt koude nacht tegemoet. Bij weinig bewolking zakt het kwik naar waarden tussen -5 en -10 graden (in het Franse Vichy afgelopen nacht -13,6º).
Woensdag overdag schijnt eerst nog af en toe de zon, in de middag bewolking gevolgd door regen en vooral in het noorden kans op sneeuw en smeltende sneeuw. Bovendien is ijzel mogelijk. De temperatuur stijgt naar 3 graden maar zodra de neerslag inzet gaat het kwik weer enkele graden zakken. De zuidoostenwind krimpt naar oost en is zwak tot matig.
heb je ff pech
Dat verhaal gaat niet helemaal op.
De wind kan wel naar oost draaien maar als daar geen echte kou te vinden is haalt het nog niets uit.
KNMI
De wind kan wel naar oost draaien maar als daar geen echte kou te vinden is haalt het nog niets uit.
ja, dat klopt wel maar het is er altijd wel iets kouder en als de wind de andere kant uit komt zit je weer meer met de zee,
zal niet veel zijn maar verschilt toch even met de temperatuur ook al is het 1 graad kan net die ene graad zijn van natte naar droge sneeuw
KNMI
Dat klinkt erg hoopvol! Ik ben benieuwd!
De kans dat er deze winter nog een Elfstedentocht komt, is natuurlijk heel klein. Maar een Elfstedentocht in maart is nog steeds wel mogelijk, uiteraard vooral in het begin van de maand. Het is nu een kwestie van geleidelijk afnemende kansen en dat loopt door tot in maart.
Echter de kansen zijn deze winter wel groter dan normaal, doordat Europa al 2 maanden grotendeels in de diepvries ligt en voor een groot deel is bedekt met sneeuw. Zodoende heeft de kou zich geaccumuleerd en door de sneeuw is er meer weerkaatsing c.q. uitstraling.
Let wel, we zijn nú pas op de datum aangekomen dat in De Bilt langjarig gezien de laagste gemiddelde dagtemperatuur wordt gehaald. Mogelijk ligt dat minimum in Friesland op een nóg latere datum, o.a. door het vertragingseffect van al het omringende water van het IJsselmeer, de Waddenzee en de Noordzee.
Al met al houd ik daarom in ieder geval rekening met nóg een vorstperiode en zet mijn schaatsen de komende weken nog niet in het vet.
Maar de kans op een Elfstedentocht is natuurlijk sowieso klein. Gebaseerd op de afgelopen 100 jaar, waarin er 15 Elfstedentochten werden gehouden, is er een kans van 15% dat de Elfstedentocht in een winter gehouden wordt.
In februari en januari is de kans op een Elfstedentocht verreweg het grootst. Daarna volgen december en maart, waarin de kansen een stuk kleiner zijn geworden, maar een Elfstedentocht is ook dan zeker wel mogelijk. December heeft dat overigens al eens bewezen.
Het is mij niet bekend of er zelfs in april nog wel eens is geschaatst op natuurijs in Nederland, maar in november komt dat soms wel voor. In theorie zou een Elfstedentocht eind november dus misschien al mogelijk kunnen zijn onder uitzonderlijke omstandigheden.
Datum Elfstedentocht:
Vroegst: 16 december (1933)
Laatst: 26 februari (1986)
Vandaag 17:50 uur
Morgen sneeuw, een zware avondspits!
Morgen verwacht ik door sneeuw een zware avondspits. De sneeuw bereikt morgenochtend al het zuidwesten en zal zich gedurende de middag naar het noorden uitbreiden. Vanaf halverwege de middag tot en met de avondspits sneeuwt het op de meeste plaatsen matig. In de avond in het zuiden regen en ijzel. Een serieuze waarschuwing voor alle verkeer: glad en matig of slecht zicht!
Vandaag 17:48 uur
Winter tot en met eerste week maart?
Ik kan mij voorstellen dat de meeste mensen nu toe zijn aan de lente. We hebben al twee maanden meest winterweer met veel sneeuw, veel last, maar ook winterweer met een geregeld kwakkelend karakter. Dus te weinig ijs. Wel, ik verwacht dat deze winter het met dit karakter nog wel even kan volhouden. Mogelijk wel tot en met de eerste week van maart. En dus betekent dit ook overlast door gladheid, ijzel en sneeuw, maar soms ook flink wat vorst.
De neerslag is pas voor tegen de middag. Dus ik denk eerst sneeuw en dan regen.
momenteel vriest het in winkel licht -0.5 á -1 graden. wel iets meer bewolking gekomen.
groeten marieke
momenteel vriest het in winkel licht -0.5 á -1 graden. wel iets meer bewolking gekomen.
groeten marieke
Nou dat weet ik nog zo net niet...