Natuurlijk zie ik de 10°C zelf ook niet zo snel komen, maar de dooi is hier in België vanaf vandaag wel ingezet.
Hoelang dit gaat blijven duren is wel afwachten.
Jan plaatst zelf kaartjes van over 2 weken, dat heeft dus eigenlijk ook geen nut
Na een koude nacht met matige en lokaal strenge vorst valt er woensdag opnieuw sneeuw in ons land, waarschijnlijk meer dan vandaag. De temperatuur loopt echter langzaam wat op waardoor de neerslag deels als natte sneeuw valt en in het zuiden mogelijk als regen. De kans op gladheid is en blijft groot, zowel door neerslag als door bevriezing van natte weggedeelten (blijf de weerberichten volgen).
KNMI
16 februari 2010 - Na een koude nacht met matige en lokaal strenge vorst valt er woensdag opnieuw sneeuw in ons land, waarschijnlijk meer dan vandaag. De temperatuur loopt echter langzaam wat op waardoor de neerslag deels als natte sneeuw valt en in het zuiden mogelijk als regen. De kans op gladheid is en blijft groot, zowel door neerslag als door bevriezing van natte weggedeelten (blijf de weerberichten volgen).
Matige tot strenge vorst
De afgelopen nacht vroor het in het oosten van ons land opnieuw 10 graden, Hupsel was de koudste plek met -9,9 graden. De afgelopen dagen kwam het ook tot strenge vorst (Vliegbasis Twenthe 15 februari -11,4 graden, Wijk aan Zee, 12 februari -11,2 graden, Deelen, 10 februari -10,9 graden.) Het winterse weer met vorst in de nacht en overdag temperaturen iets boven nul en grote kans op winterse neerslag houdt ook de rest van de maand aan.
Veel sneeuw Europa
De Europese wintersportgebieden hebben dankzij het winterse weerbeeld geen gebrek aan sneeuw. Ook in de middelgebergten van Duitsland en de Belgische Ardennen ligt een sneeuwdek van enkele tientallen centimeters dat voortdurend verder aangroeit.
Het noorden en noordoosten van Duitsland heeft in decennia niet zoveel sneeuw gehad. Op sommige plaatsen ligt meer dan 60 cm sneeuw, hoeveelheden die herinneren aan de sneeuwwinter van 1979. Zwitserland beleefde de koudste januari sinds 1987 en heel Oostenrijk ligt geheel onder een dikke sneeuwlaag. Sommige plaatsen kregen in 24 uur bijna 40 cm en zelfs in het laagland ligt lokaal meer dan een halve meter. Door de sneeuw is het lawinegevaar in sommige gebieden groot.
Ook in de Belgische Ardennen kan voorlopig nog volop worden genoten van wintersport. Het sneeuwdek is hier op veel plaatsen meer dan 30 cm, lokaal meer dan 40 cm.
Actuele weerwaarschuwingen voor Europa op www.meteoalarm.eu.
KNMI
| Gewijzigd: 16 februari 2010, 15:19 uur, door Brisk
Wat bedoeld hij ( die niet genoemd mag worden), met spannend nieuws LT in NL? | Gewijzigd: 16 februari 2010, 15:33 uur, door zwoof
Een weerstrateeg wiens naam ik niet noem heeft de verwijzing naar Jan (en de daarbij behorende negatieve uitlatingen) van zijn site verwijderd........
Nou ik las het van de week, nou dan ben je toch een zielig figuur hoor
Hier zon, en sneeuw verdwijnd als sneeuw voor de zon of zoiets..
Jan, ik weet eigenlijk niet of ik blij moet zijn met jou. Het gaat maar door met die cliffhangers. M'n kinderen checken steeds of er al een mogelijk 'sneeuwvrij' van school is ... nu is de hoop weer op morgen en ik word gek van ze
Nou zet ze ff achter elkaar met gifanimator, krijg je net zo'n plaatje als in het vorige topic geplaatst werd.
Verder hier ook beste dooi vandaag die paar cm die er al lag is best geslonken. Vandaag alleen maar zon gehad in het verre oosten, de sneeuw op de radar verpieterde steeds. Volgens de berekeningen kunnen wij hier komende 24 uur ook niet veel meer verwachten.