Het blijft maar aan de gang, terwijl er op de radar nauwelijks iets te zien is. De wegen liggen er echt spiegelglad bij.
Hier hetzelfde. ( ongeveer 15 km oostelijk van jou )
En het begint er op te lijken dat er vanuit het zuiden voorzichtig nieuwe echo's deze kant op komen.
Dat wordt een koude optocht vanmiddag...
Onze kant op
Laten we met deze wijsheid in het achterhoofd naar onderaande sneeuw/regenkaarten kijken. Wat zien we allemaal gebeuren? We beginnen met de verrassende uitsneeuwbuitjes van Nederland tot aan de Alpen. Dan zien we dinsdag de Britse eilanden in de greep komen van de inmiddels Ruby gedoopte depressie. Opnieuw berekent het GFS model de meeste buien midden op de Noordzee, maar dat kan evengoed Nederland en West-Vlaanderen worden. Tegelijk komen Portugal en Spanje in de prut van de aan Ruby gekoppelde snel groeiende babydepressie die woensdag zelfs wat neerslag naar het noorden naar de lage landen stuwt en zo Ruby zelf boven Ierland vastzet. De Alpen krijgen vanaf dat moment een bak sneeuw en we moeten duimen voor een omslag van pure zuidkantdump naar sneeuwsandwich. Vrijdag vindt Ruby het wel best en komt ze gewoon toch onze kant op. Waardoor de sneeuwval in de Alpen nog eens intensiveert nu ook aan de noordkant en waardoor ook in Nederland een aantal centimeters gaan vallen. Dat is wat het GFS nu berekent.
Slow motion
Hieronder kijken we naar wat het bovenstaande betekent voor de centimeters. Kijk aan het begin van de serie eens naar die onwaarschijnlijke 87cm vlakbij Rome, 47cm in Noord-Duitsland, 53cm in Albanië, 71cm in Bulgarije en zie ook dat de Kaukasus een slechte seizoenstart helemaal heeft goed gemaakt met 145cm nu. En al die waarden zijn wijdmazig berekend (50km) waardoor op individuele bergtoppen zeker de helft meer ligt. Elke stap is eerst 1 dag en later slow motion als het voor Nederland interessant wordt. Maandag en dinsdag zien we Spanje en Portugal flink wit worden en de Schotse white-out. Donderdag en vrijdag zet de sneeuw door naar Ierland en Wales en Engeland en zien we ook Nederland wit worden. Let ook op dat het volgend weekeinde ook nog sneeuwt in de lage landen. Die echt hoge temperaturen waar iedereen het over heeft, gaan er niet komen.
Duimen voor sneeuwgrens
Verder dan het aankomende weekeinde kunnen we eigenlijk niet kijken. Alleen durf ik er zowat vergif op in te nemen dat het een natte bedoeling wordt waarbij nog onzeker is hoe de sneeuwgrens komt te liggen. Het gaat zich ergens inbewegen tussen een koude sneeuwfuik en een meer klassieke zachte westelijke stroming (waarbij de zachte lucht wel de Alpen bereiktmaar Nederland veel minder). Kijk niet naar de details op onderstaande serie voor de tweede voorspellingsweek, maar zie gewoon al die natte toestanden en duim voor een mooi lage sneeuwgrens in de Alpen.
Grote onzekerheid
Zie hieronder ook de onzekerheid in de ijspluim en in de AO en NAO. Eerst nog een paar centimeter aangroei, waardoor het schaatsen morgen echt op veel plaatsen nog gaat lukken waar het vandaag nog net te dun is zoals hier in Krommenie. Daarna een vlakke lijn en dan de grote onzekerheid. Zie hier NOS teletekst voor de toertochten in Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel.
Sneeuwverwachting.nl (14-02-2010) | Gewijzigd: 15 februari 2010, 08:02 uur, door Brisk
Ik snak echt naar zonnestralen, en ik denk de meeste mensen.
Vannacht is hier niet veel sneeuw meer bijgekomen. Maar als ik lees wat er in Limburg is gevallen, WOW!
Nou aangezien dat de vorige keer minder berekend werd door wrf en het land ook al muurvast stond zal dat nu ook zeker gaan gebeuren. Alleen ik verwacht dat in de volgende run van wrf de sneeuw ook wat meer in het binnenland berekend zal worden
zou het noord-oosten er nu beter afkomen?
vorige keren zijn wij elke keer de pineut geweest
morgen namelijk naar het ziekenhuis en ik wil graag met eigen auto heen ipv met de ambu
Lekker koud is het hier -4 geloof ik. begint nu een beetje bewolkt te raken. net een prachtige blauwe lucht met de zon erbij. Heerlijk.
groeten van marieke