En ook vandaag toonde deze winter zijn kracht en karakter. Met in het Z vanmorgen regionaal bijna strenge vorst, en overdag weer op veel plaatsen enige cm's sneeuw met een bijna algemene ijsdag.
En zo wordt bijna iedereen steeds moeier van deze winter. De winterhaters zijn dat al een week of 8. De neutralen onder ons vinden het inmiddels ook wel welletjes. En zelfs de winterliefhebbers, zo hoor je dagelijks op straat en lees je op weerfora, hebben het gehad met winter 2009/2010. In dit oordeel speelt natuurlijk een rol dat in grote gebieden de schaatsmogelijkheden nihil zijn, het idee "waar doen we het voor?" komt dan snel op.
Zelf twijfel ik hevig in deze. Zoals dit weekend was het hier in het ZW ook heerlijk winterweer, met gisteren wat zon, vandaag wat sneeuw en 2 matige vorstnachten. Dit mag van mij nog wel even doorgaan zo..
Aan de andere kant, en ik gaf dat weken geleden ook al eens aan, is deze winter qua patroonontwikkeling zo vreselijk interessant, maar ook vreselijk vermoeiend hierdoor. Want het is een winter, vooral door het ontbreken van wekenlange hogedrukblokkade, waar ontzettend moeilijk grip op te krijgen is, en ons bijna wekelijks wel voor zeer pittige "patroonkeuze vraagstukken" stelt.
Ook nu weer........
Korte termijn, t/m dinsdag
Te verwachten weersontwikkelingen.
In een vrij gradientloos gebied, is de aanvoer in 1e instantie zwak N/NO. Aanvoer van vrij vochtige polaire luchtsoorten, met vooral in het Z nog invloed van een vlak laag dat ten zuiden is.
Later morgen, maar vooral dinsdag neemt de invloed van een lagedrukgebied ten NW van Ierland toe. De stroming draait dan naar ZO, en voert juist drogere continentale lucht aan. Complicatie vormt een klein laag dat dinsdagnacht waarschijnlijk ten zuiden van ons land trekt.
Te verwachten weerbeeld.
Komende nacht in het Z nog wat lichte sneeuw, later mogelijk ook in het N. Tevens enkele opklaringen, met NO/O wind 1-3 Bft, en Tmin -6/-3 C, in langdurige opklaringen -9/-7 C.
Maandag: wolkenvelden, en vooral in het Z nog wat lichte sneeuw, ook zonnige perioden, vooral in het N/W, en naar ZO draaiende wind 2-4 Bft en Tmax -2/+1 C.
Dinsdag: in de nacht en ochtend mogelijk wat lichte sneeuw, daarna droog en zonnige perioden, ZO wind 4-6 Bft en Tmin -8/-3 C en Tmax -2/+1 C.
Middellange termijn, t/m komende vrijdag
Te verwachten weersontwikklingen.
De opmaat voor de ontknoping, of de eerder geduide keuze.
Mbt deze periode is de Uitvoer nog redelijk eenduidig.
Het lagedrukgebied dat in het eerste deel van de verwachtingsperiode nog ten ZW van UK ligt, trekt in de loop van de periode naar een positie juist boven of ten N/NW van de UK.
De aanvoer is op hoogte eerst Z later ZW/W. Aan de bodem op woensdag nog ZO, later via Z/ZW naar W. De aangevoerde lucht is onstabiel van opbouw en maritiem polair van aard.
Te verwachten weerbeeld
Woensdag: eerst nog meest droog met zonnige perioden, later vanuit het Z toenemende kans op sneeuw. Tmin -8/-3 C en Tmax -1/+2 C.
Donderdag: wolkenvelden en periodiek kans op regen, natte sneeuw en sneeuw. Tmin -3/0 C en Tmax 1-4 C.
Vrijdag: wolkenvelden en kans op regen en natte sneeuw. Tmin -2/+2 C en Tmax 2-6 C.
Lange termijn
Waarschijnlijk direct aan het begin van deze periode vindt de voor de rest van de maand bepalende patroonkeuze plaats.
Uitvoer schetst in hoofdzaak 2 varianten.
Eensgezindheid is er nog over het gegeven dat er volgend weekend een splitsing van het lagedrukgebied ten NW gaat plaatsvinden. Het ene deel blijft dan redelijk stationair ergens ten NW van UK, het andere deel trekt ten noorden langs verder oostwaarts.
Vraag zal worden welk lagedruk deel de dominerende factor op het weertoneel zal gaan spelen. Met alle gevolgen voor de inmiddels over een groot deel van Scandinavie en Rusland uitgetroomde kou.
Blijft het NW deel dominant, onder meer in issentie door beide opers van de hoofdmodellen geschetst in de 12z run, dan blijft op hoogte de aanvoer grotendeels ZW, bouwt zich periodiek boven het Z/M een hoogterug op.
Kortom, hebben wij te maken met een wisselvallig weerbeeld waarbij de temperaturen de laatste week van februari tot normaal of zelfs iets daarboven zullen oplopen, met als normaal voor de Bilt deze decade ongeveer 7 C als max en 1 C als min.
Wordt de NO kern, al activerend, echter bepalend, samen met zuidelijke straalstroom en juist hoogterug opbouw ten ZW. Dan zien we in de laatste decade van februari, mede door druktijgingen boven Scandinaivie aan de achterzijde van het laag, juist een aanvoer die uit richtingen tussen NO/ZO zal blijven, waarbij het veel te koude weer gehandhaafd blijft in waarschijnlijk een wat stabiliserend weerbeeld.
Zelf schat ik de kansen op de koude optie op dit moment hoger in, het past in het beeld van de winter tot nu die mi nog niet toe is aan ingrijpende patroonwijzigingen. In dit oordeel speelt ook wel een rol dat zelfs in de zachtere opties algemeen wordt aanvaard dat volgend weekend, vooral door koudere bovenluchten en weer meer continentale aanvoer aan de bodem, er weer een temperatuur daling ten opzichte van het einde van de middellange termijn te verwachten is.
Maar hoe of zij, het is en blijft nog wel even boeiend/vermoeiend.......
Auteur: Ronald de Wildt | Opgesteld 2010-02-14 21:23:27
0.45 "Een pakket met sneeuw" [OK geen BAK maar een beetje pakket is ook leuk]
Wordt bezorgd door tnt post
Het is alleen spiegel glad op het moment, en het mot sneeuwt al een uur of anderhalf.
Het beloofd een koude nacht te worden...
Oke, hier sneeuwt het onafgebroken en ik denk nu zo'n 5a 6 cm maar gezien de lange tijd dat het sneeuwt zou je denken dat het sneller moet hopen maar dat is toch niet zo. En de sneeuw glinstert ernorm, het is echt wit goud wat er valt dus koud inderdaad. | Gewijzigd: 14 februari 2010, 21:33 uur, door kelderkast
Yep zal wel door de vorst komen. Dat glinsteren deed het hier ook gisteren. De vlokken waren als geslepen diamanten. Verder hele dag al droog hier dus voorlopig moeten we het doen met een paar cm hier. | Gewijzigd: 14 februari 2010, 21:40 uur, door zwoof
http://www.meteodelfzijl.nl/maxanimatie.htm | Gewijzigd: 14 februari 2010, 21:51 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Klopt... lijkt net of er een deken van diamantjes op straat ligt | Gewijzigd: 14 februari 2010, 21:43 uur, door Tuur
Fraai filmpje...Zeeland valt niks volgens dat filmpje.. ... ik ga er maar vanuit dat ze express niks in zeeland hebben ingevuld om mij te pesten ... Die duitsers ook altijd .... ik pak ze van de zomer wel terug dan zeg ik gewoon dat het mooi weeer wordt en ze op strand kunnen blijven liggen (*en dan weet ik dat er een dikke onweersbui aan komt )
Dinsdag: in de nacht en ochtend mogelijk wat lichte sneeuw, daarna droog en zonnige perioden, ZO wind 4-6 Bft en Tmin -8/-3 C en Tmax -2/+1 C.
Ronald heeft het hier over mogelijk wat lichte sneeuw.
Ik ben benieuwd wat het gaat worden...
Nou Jeffrey, jouw avond ook weer goed?
We wachten af, volgens de kaartjes kan de Achterhoek heel wat verwachten! (bof ik even dat ik vakantie heb en niet terug naar Breda hoef komende week! )
Uhm alleen voor noorden weer.
Of is dit een alleen gericht op het noorden. | Gewijzigd: 14 februari 2010, 22:27 uur, door Weatherman
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
In de lijn der (eerste) verwachting en zoals ik er tegen aan wens te kijken:
Dat neerslag gebied pakt net ff anders uit als hierboven wordt weergegeven en de sneeuwdump in Nederland is een feit. Tevens einde winter. Jan vind het "geen stijl" de grote held te moeten zijn, maar trekt ondertussen een lange neus (maar niet heus) naar pipo de clown. | Gewijzigd: 14 februari 2010, 22:42 uur, door zwoof
Wat is sneeuwdump ?
Gaat dat met veel sneeuw gepaard.
Dat wordt weer spannend.
Don't get your hopes up.
In het beste geval krijgt alleen Noord-Holland een best pak sneeuw, leuk voor daar, maar das geen landelijke sneeuwchaos.
Actueel weer even wat intensievere sneeuw in het zuiden van de Achterhoek en de gestrooide wegen en schoongeveegde stoepjes zijn weer wit, er is inmiddels weer een centimetertje bij en het gaat nog door, had ik niet verwacht! Is ook niet op de radars te zien. Benieuwd hoelang dit doorgaat, als het 2 uurtjes zo doorsneeuwt, ligt er totaal een dek van 8cm gok ik! Maar dat zal wel niet het geval zijn, maar de 5cm die er nu ligt mag er ook zeker wezen!