Ik zit alles even bij te lezen, en wat lees ik een negativiteit over de sneeuw voor dinsdag zeg. Nou wil ik jullie er graag op wijzen dat er morgen toch aardig wat sneeuw (2 tot 5 cm) verwacht word. Dit stond tot gisteren nog niet in de verwachtingen, en de sneeuwverwachting voor dinsdag kan dan dus ook nog tot maandag blijven veranderen
Kortom, blijf erin geloven | Gewijzigd: 13 februari 2010, 12:44 uur, door stephanvanloon
Ik zit alles even bij te lezen, en wat lees ik een negativiteit over de sneeuw voor dinsdag zeg. Nou wil ik jullie er graag op wijzen dat er morgen toch aardig wat sneeuw (2 tot 5 cm) verwacht word. Dit stond tot gisteren nog niet in de verwachtingen, en de sneeuwverwachting voor dinsdag kan dan dus ook nog tot maandag blijven veranderen
Kortom, blijf erin geloven
Ik hoop met je mee! De kaartjes van Jan en ook de pluim (temp/neerslag) wijzen wel degelijk op sneeuwkansen dinsdag.
Hier is het grijs en koud, het lijkt alsof het zomaar zo kunnen gaan sneeuwen later... eens even checken...
De diverse verwachting vwb de sneeuw zijn (nog) niet erg consistent.
Er zit teveel variatie in en de onzekerheden zijn aanzienlijk. Dat zal denk ik nog wel 2 dagen gaan duren voordat er echt duidelijkheid is. Ik neem dat niemand kwalijk want zo liggen de feiten op dit moment.
De vorst is zeker ook nog niet weg ook al is het nu net iets onder 0C. De komende dagen komt er nog flink wat vorst.
Voor maandag staat er al weer -9C op als minimum en dat is niet echt weinig.
De winter komt binnenkort echt op stoom in het hoge noorden van Europa. In vooral Lapland en het noorden van Rusland gaat het vanaf midden volgende week bijzonder hard vriezen. In opklaringsgebieden sluit ik minima tot omstreeks -40 graden niet uit. De opkomende kou heeft te maken met hogedrukactiviteiten in de poolstreken. Zo beweegt het hogedrukgebied bij Ierland naar Groenland-IJsland en vormen zich eveneens hogedrukgebieden boven Spitsbergen en de aanpalende Barentsz Zee. Barre kou heerst momenteel ook in grote delen van Siberië. Op maar liefst 14 plaatsen heeft het de afgelopen nacht tenminste 50 graden of meer gevroren. De toppers waren Verchojansk met -54,6 en Tompo met -55,5º.
De kou in het noorden maakt geen aanstalten om West-Europa te veroveren. Wij krijgen vanaf het midden van de week te maken met een depressie die vanaf het IJslandse naar de Britse Eilanden koerst en daar een tijdje blijft rondhangen. Aan de oostzijde van het lagedrukgebied wordt met een zuid- tot zuidwestelijke stroming minder koude lucht aangevoerd. Vooral tijdens de tweede helft van de week zijn overdag temperaturen ruim boven nul te verwachten. Verder neemt de kans op neerslag (regen en/of smeltende sneeuw) toe. Door vanaf het Iberisch schiereiland naar het noordoosten koersende depressies, komt het lagedrukzwaartepunt in het weekeinde wat meer boven het Europese vasteland te liggen.
Jan Visser
Maar zo als altijd.. het kan nog anders lopen..
Maar zo als altijd.. het kan nog anders lopen..
Jeffrey, als ik iemand een berg met sneeuw gun dan ben jij het wel.... (en mijzelf uiteraard ook, zo'n feest is het hier nou ook weer niet geweest )