Waarom zouden ze anders de gemalen stil leggen?? Volgens de nieuwsberichten is het om de ijsaangroei te bevorderen, maar zeggen ze er ook bij: 'Dit houdt niet in dat het voor een 11-stedentocht is...`
Kan me niet voorstellen dat ze het voor het gewone schaatsplezier doen...
Kan me niet voorstellen dat ze het voor het gewone schaatsplezier doen...
Dat het niet specifiek voor de 11-stedentocht is, zeggen ze er volgens mij alleen maar bij om niet 1 of andere mediagekte aan te zwengelen en om te voorkomen dat ze later weer iedereen moeten teleurstellen als het dan toch niet doorgaat...
Wacht maar af je zal nog raar staan te kijken....
Gemalen Friesland stoppen voor ijs
Friesland heeft 400 van zijn 900 poldergemalen stilgezet zodat het ijs beter kan aangroeien. Het draaiboek voor vorst, om alle gemalen stil te zetten, is nog niet in gang gezet.
Het warme water zakt naar beneden als het stilstaat, denkt het waterschap. Maar of het werkt is de vraag, want het is nog nooit geprobeerd.
Eerder in de week waren er plannen om alle gemalen stil te zetten, maar toen werd het toch niet koud genoeg. Dat er nu wel gemalen stoppen, betekent niet meteen dat er een Elfstedentocht komt, waarschuwt het waterschap.
© ANP
nee hoor , zie mijn bericht: Vandaag, 18:19 Bericht #127
Het is preventieve veiligheid.
In iedere polder worden de pompen stil gezet zodat mensen veilig het ijs op kunnen gaan.
De afweging is of de te verwachten hemelwater toevoer niet te groot wordt.
In iedere polder worden de pompen stil gezet zodat mensen veilig het ijs op kunnen gaan.
De afweging is of de te verwachten hemelwater toevoer niet te groot wordt.
Dat hadden ze hier dan wel verd**** 2 maand eerder mogen doen, denk je niet?
@JAN: je maakt ook mij nieuwsgierig.. haha
ja hoor warm water zakt....... iemand niet opgelet bij natuurkunde???
hier het hele stuk van de NOS: http://nos.nl/artikel/136233-friese-gemale...or-ijspret.html
dat werd er niet bij verteld in mijn tijd bij ons was het warm water stijgt koud water zakt / proefje met pannetje op vuur en je kon de stroming zien