Gisteren heb ik in mijn bericht geschreven, dat we maandagavond en dinsdag te maken zouden gaan krijgen met aardig wat sneeuw. Ik moet even vermelden dat het model WRF inderdaad maandag sneeuw aangaf en GFS op dinsdag. Aangezien GFS momenteel constanter is, richt ik mijn pijlen daarom ook alleen maar even op GFS in plaats van WRF. Op het onderstaande kaartje zien wij een totale sneeuwhoeveelheid van 15 centimeter voor dinsdag en woensdag. In de kustgebieden is dat wat minder. Het gekke van dat alles is, dat het KNMI zwijgt in alle toonaarden en er momenteel niets in de meerdaagse verwachting staat. Volgens mijn berekeningen krijgen we dinsdag complete sneeuwchaos in Nederland en in Belgie en begint het in de nacht van dinsdag met sneeuwen. Vooral de ochtendspits krijgt het zoals het er nu voorstaat te maken met erg slecht weer. De hoeveelheden sneeuw die er kunnen gaan vallen liggen rond de 13 a 14 centimeter. Woensdag kan er ook nog zo'n 3 a 4 centimeter sneeuw bij gaan vallen (zie afbeeldingen hieronder). Het is en blijft GFS maar zeker een situatie om goed in de gaten te blijven houden. Let op!! Het zijn verwachtingen.
Kijken we naar de pluim van vandaag dan zien we dat de winter nog even stand houdt, maar rond 18 februari zal er weinig tot geen vorst meer zijn. Er zijn wel wat kansen, maar later zal blijken of het wekelijk nog winters zal gaan blijven.
Alvast bedankt
KNMI pluimen
Weerplaza pluim
Hier is het een rustig weertje, zonnetje schijnt vriendelijk door wat bewolking, beetje wind en koud...
Misschien hebben ze toch hun lesje geleerd.
Waarom zou het KMI een lesje moeten leren, de avond voordat Vlaanderen plat lag heeft Frank Deboosere duidelijk gezegd dat het ging sneeuwen en dat tijdens de ochtendspits, gisteren nog gezien bij de laatste show. Hij waarschuwde dat de ochtendspits gevaarlijk ging zijn.
Ik weet niet wie er uit de lucht kwam vallen omdat er sneeuw lag, maar die had duidelijk geen weerbericht gezien
Zojuist via Twitter dit bericht van Weerplaza.
Indien je graag lang van tevoren plannen maakt: dinsdag potentie voor slecht-weer, sneeuw, stevige wind en temp 1 gr. Uiteraard nog onzeker.
Ja ze kunnen natuurlijk niet achterblijven he. Valt mee dat de Telegraaf nog niets heeft overgenomen
Het zijn ook maar verwachtingen van mij. Eerst was het maandag en nu vol op dinsdag. Ik hoop dat het zo blijft en een mega dump komt voor Nederland en Belgie en dan klaar met de winter