Vanwege de hoge concentraties fijn stof in de lucht geldt vanaf 6 uur een snelheidsbeperking tot 90 kilometer per uur op verschillende autosnelwegen in ons land. In de Brusselse binnenstad geldt een beperking tot 50 kilometer per uur. De Europese maximumdrempel werd gisteren op verschillende plaatsen overschreden. Sinds gisterennacht worden erg hoge concentraties fijn stof gemeten in de meetstations in de drie gewesten, meldt de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (IRCEL). Gisterennamiddag lag het uurgemiddelde van de concentraties fijn stof (PM10) in Vlaanderen en Brussel rond de 100 µg/m3. In Wallonië zijn de concentraties iets lager (75 µg/m3), maar nog altijd hoger dan het alarmniveau van 70 µg/m3. IRCEL verwacht dat de concentraties ook de komende dagen hoog zullen blijven, al zou de situatie in de loop van dinsdag stilaan moeten verbeteren.
Snelheidsbeperkingen
In Vlaanderen wordt de snelheid op bepaalde secties van ringwegen en autosnelwegen beperkt tot 90 km/u, aangegeven via verkeersborden met de boodschap '90 km/u SMOG'. De plaatsen waar de snelheidsbeperking geldt, zijn op kaart aangegeven op de website www.verkeerscentrum.be. Het gaat in feite om zowat alle snelwegen in de driehoek Leuven-Antwerpen-Gent, en ook rond Brussel en Kortrijk geldt de maatregel. Daarnaast zal ook in Wallonië de snelheid op bepaalde secties van autosnelwegen beperkt worden tot 90 km/u. In de Brusselse binnenstad komt er een beperking tot 50 km/u op de plaatsen waar normaal 70 km/u mag gereden worden. Verder zullen er in het Brussels hoofdstedelijk gewest extra snelheidscontroles plaatsvinden.
Bron Hln
Op het nieuws was gisteravond (zondag) en vanmorgen te horen dat in België een snelheidsbeperking op de snelwegen is ingesteld. Vanaf vandaag mag er een aantal dagen niet harder gereden worden dan 90 kilometer per uur. Er is daar een smogalarm van kracht en door middel van deze snelheidsbeperking probeert men de luchtkwaliteit niet verder te verslechteren. Hoe lang de maatregel van kracht blijft, is nog niet bekend. Het smogalarm in België is afgekondigd omdat de Belgische lucht momenteel niet voldoet aan de Europese normen voor luchtkwaliteit. Er zit teveel fijn stof in de atmosfeer. Dit betekent dat er veel onzichtbare stofdeeltjes en druppeltjes in de lucht zitten. Bij het inademen kunnen deze in de longen terecht komen en dat is schadelijk voor de gezondheid.
Hier ziet u de gemeten concentraties van fijn stof om vanmorgen 10 uur.
Europese wetgeving luchtkwaliteit
Fijn stof wordt uitgedrukt in PM10 (deeltjes met een diameter die kleiner is dan 10 micrometer). De eenheid hiervan is µg/m³. Volgens de wetgeving van de Europese Unie mag het jaargemiddelde niet meer dan 20 µg/m³ bedragen. Per dag is het maximum vastgesteld op 50 µg/m³, al is het toegestaan om die norm 7 keer per jaar te overschrijden. De metingen van vandaag geven aan dat men in België op veel plaatsen ruim boven deze norm zit. Op sommige plaatsen wordt zelfs meer dan 120 µg/m³ gemeten. Om die reden is er dan ook een smogalarm afgegeven bij onze zuiderburen. Tussen eind 2008 en nu is dat twee keer eerder gedaan.
Fijn stof kan schadelijk zijn door de gezondheid. We kunnen het echter niet zien. Fijn stof heeft een diameter die kleiner is dan 10 micrometer. Hoe klein dat is, is goed te zien aan de vergelijkingen die in dit plaatje worden gedaan met een menselijke haar en met fijn strandzand.
Fijn stof en landsgrenzen
Landelijke overheden in Europa zijn zelf verantwoordelijk voor de wetgeving die ervoor moet zorgen dat de in de vorige alinea genoemde criteria gehaald worden. In België probeert men dit doel nu te bereiken door het bijstellen van de maximumsnelheid voor het autoverkeer. Vervelend is echter dan het nu in België aanwezige fijn stof voor een deel helemaal niet afkomstig is van de Belgen. Het stof wordt namelijk meegenomen door de algehele stroming in de atmosfeer en kan dan ook afkomstig zijn uit andere landen. De laatste dagen is vanuit Centraal- en Oost-Europa met een continentale stroming veel vervuilde industrielucht aangevoerd. Door de weinige wind blijft dit fijn stof dus hangen boven België.
Ook in Nederland uitzonderlijk veel fijn stof
Ook Nederland heeft momenteel te maken met een verhoogde concentratie fijn stof. Op NOS teletekst is te lezen dat deze ‘matig’ is. Op de detailkaartjes van het RIVM kunnen we vervolgens zien dat ook wij de Europese grenzen overschrijden. In het noordoosten van ons land lopen de concentraties uiteen van 50 tot 75 µg/m³. Elders is de concentratie hoger, in het zuiden van het land soms zelfs meer dan 110 µg/m³. Deze hoeveelheden zijn uitzonderlijk hoog.
Vanmorgen (maandag) om 6 uur was de concentratie fijn stof in het hele land te hoog. In Brabant werd zelfs meer dan 110 µg/m³ gemeten.
Om 12 uur waren vooral in het noorden van het land de condities iets verbeterd. De komende dagen moet dit geleidelijk op steeds meer plaatsen gaan gebeuren.
Een belangrijke factor voor deze slechte luchtkwaliteit is een boven de Benelux aanwezige inversie. Hierdoor is de luchtopbouw erg stabiel. Het fijn stof blijft dan ook ‘gevangen’ in de onderste lagen van de atmosfeer. Zonder deze inversie, in een onstabiele atmosfeer, vindt er wel menging tussen de verschillende luchtlagen plaats en is de lucht onderin schoner.
Tot snelheidsbeperkende maatregelen is het in Nederland tot nu toe nog niet gekomen. Hoewel, op sommige plaatsen geldt soms wel een afwijkende maximumsnelheid. Bij een aantal steden is deze vanwege de luchtkwaliteit niet hoger dan 80 kilometer per uur. Daarnaast wordt bij het openstellen van een spitsstrook de maximumsnelheid vaak ook terug gebracht van 120 naar 100 kilometer per uur.
Hier ziet u de temperatuursopbouw van de atmosfeer boven Eindhoven van vanmiddag 12 uur. De inversie is goed te zien rond 500 meter hoogte. De rechter temperatuurcurve maakt ineens een sprong naar rechts.
Verwachting door de komende dagen?
De komende dagen lijkt de situatie in ons land wel langzaam te verbeteren. De wind krimpt namelijk iets en komt daardoor vanaf de Noordzee ten noorden van ons. Deze lucht vanaf zee is schoner dan de lucht vanaf het continent. Daarnaast wordt de lucht ontstabieler, waardoor er meer menging komt met de hogere luchtlagen en de concentratie fijn stof onderin de atmosfeer afneemt. De eerder genoemde inversie verdwijnt hierdoor. De verbetering zet het eerst door in het noorden van het land, maar in het zuiden (en ook in België) duurt dit iets langer.
Bronnen: RIVM, ECMWF, Wikipedia, NOS, Verkeerscentrum Vlaanderen, www.irceline.be, www.vlaanderen.be.
Het smogalarm zal ook dinsdag van kracht blijven. "Voor woensdag beslissen we pas dinsdagochtend of het alarm nodig blijft", zegt Frans Fierens van de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (IRCEL). De voorbije uren zag IRCEL de concentraties al wat dalen. "Naast onze eigen vervuiling moeten we de vervuiling ten oosten van ons land en de meteorologische omstandigheden in het oog houden", zegt Fierens. Die weerkundige omstandigheden zijn volgens hem al wat verbeterd in vergelijking met zondag, toen het vochtig en relatief windstil was.
Baltische staten
Fierens herinnert eraan dat onze buurlanden ook een groot effect ondervinden van de vervuilde lucht in België. "We worden zeker beïnvloed vanuit het buitenland, maar het fijn stof uit België kan ook doordringen tot in de Baltische staten", stelt hij.
Zinvol
Dat de snelheidsbeperking tot 90 km per uur zinvol is, staat volgens Fierens buiten kijf. "Vooral mensen die wonen en werken langs snelwegen, varen er volgens onderzoek wel bij", zegt hij. "Bij een stijging van 30 à 40 µg/m3 fijn stof tot 70 µg/m3 is er zo'n 4,4 procent meer vroegtijdige sterfte."
Bron Hln | Gewijzigd: 10 februari 2017, 10:17 uur, door Joyce.s
De federale wegpolitie heeft maandag, de eerste dag van het smogalarm, 2.866 bestuurders (4,7 procent) betrapt op overdreven snelheid. De hoogst vastgestelde snelheid was 165 km/uur. Dat laat de federale politie weten. De smogcontroles zijn uitgevoerd op autosnelwegen over het hele land, uitgezonderd in de provincies Limburg en Luxemburg, waar geen smogzones zijn. Door het smogalarm is de maximaal toegelaten snelheid op de autosnelwegen 90 km/uur.
De resultaten hebben enkel betrekking op de controles met bemande camera. Van de onbemande camera’s zijn geen resultaten beschikbaar.
Bron: De Standaard
Het smogalarm wordt in de nacht van dinsdag op woensdag opgeheven. Tegen woensdagochtend 6 uur zullen in Vlaanderen alle meldingsborden gedraaid zijn en wordt het smogalarm afgeblazen. Dan wordt ook de snelheidsbeperking in Brussel opgeheven, meldt de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (IRCEL). Sinds zondagnacht worden erg hoge concentraties fijn stof gemeten in de meetstations van de drie gewesten. Maandag bedroeg de gemiddelde fijnstofconcentraties (PM10) in Vlaanderen 82 microgram per kubieke meter en in Brussel 76 µg/m³. In Wallonië waren de concentraties minder hoog: gemiddeld 48 µg/m³.
Gezien de alarmdrempel van 70 microgram per kubieke meter overschreden zou worden, werden vanaf maandagmorgen snelheidsbeperkingen tot 90 km/uur ingesteld langs de belangrijkste autosnelwegen in Vlaanderen. Binnen de Brusselse agglomeratie geldt een snelheidsbeperking tot 50 km/uur.
Minder vervuilde lucht
Vandaag blijft België onder de invloed van oost tot noordoostelijke luchtstromingen. "Op basis van de huidige metingen, ook in Nederland en in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, lijkt het dat de aangevoerde lucht minder vervuild is dan de voorbije dagen. De fijnstofconcentraties zullen hoog blijven, al zullen ze door de wat gunstigere meteorologische omstandigheden (meer wind) vermoedelijk wat lager zijn dan maandag", aldus IRCEL. Vanaf morgen krimpt de wind verder naar het noordoosten tot noorden. Hierdoor wordt minder continentale en dus minder vervuilde lucht aangevoerd. De wind neemt stilaan in kracht toe en door de hogere turbulentie zullen de fijnconcentraties gevoelig dalen. De verwachting is dan ook dat de alarmdrempel niet meer zal overschreden worden", stelt IRCEL.
Bron Hln | Gewijzigd: 10 februari 2017, 10:17 uur, door Joyce.s
De federale wegpolitie heeft met een mobiele radar dinsdag 2,9 procent van de autobestuurders betrapt op te snel rijden in de zogenaamde smogzones, waar de snelheidsbeperkingen gelden. Dat deelde de federale politie mee op de tweede dag van het smogalarm.
In totaal controleerde de politie 86.980 voertuigen met een mobiele radar. Daarvan reden er 2.528 te snel. De hoogst vastgestelde snelheid was 161 kilometer per uur. De eerste dag van het smogalarm, maandag, werden 60.518 voertuigen gecontroleerd. Toen reden er 2.866, of 4,7 procent, te snel.
Door het smogalarm is de maximaal toegelaten snelheid op autosnelwegen 90 kilometer per uur. De politie voerde daarom controles uit in het hele land, behalve in Limburg, Namen en Luxemburg, waar geen smogzones zijn. De politie stelde ook onbemande camera’s in de smogzones af om overtredingen vanaf 90 kilometer per uur vast te stellen. Maar daar zijn geen resultaten van beschikbaar.
Bron: De Standaard
De Belgische kroonprins Filip heeft dinsdag het smogalarm aan zijn laars gelapt, zo berichtten Belgische media woensdag. Zijn chauffeur reed met een snelheid van 140 kilometer over de linkerrijbaan van Antwerpen naar Brussel, begeleid door twee motoragenten. Dat getuigen verscheidene boze bestuurders. Voertuigen met een dringende opdracht zijn niet verplicht zich aan de snelheid te houden, ook niet tijdens het smogalarm, verklaarde de politie. Wat er zo dringend was, is niet bekend. Volgens milieudeskundigen geeft de oudste zoon van koning Albert II het verkeerde voorbeeld.
In België was maandag en dinsdag een smogalarm van kracht, waardoor er op autosnelwegen een limiet van 90 kilometer per uur gold. De maatregel was volgens de overheid nodig omdat de norm voor fijn stof op veel plaatsen in het land was overschreden.
Bron AD