Een kleinschalig lagedrukgebiedje, samenhangend met een zich afsnoerend hoogtelaag (500 hPa -40º), heeft de afgelopen nacht vooral in het westen enige sneeuw veroorzaakt. Vanuit Uitgeest maakte medewerker Jaap van der Eng gewag van 6 centimeter (bij mij in Purmerend lag vrijwel niets!), vanochtend vroeg sneeuwde het vooral in het zuidwesten van het land. In Boven-Hardinxveld lag om kwart voor zeven ook 3, in Arnemuiden 2 cm. In het oosten van het land, waar het enige tijd flink opklaarde, heeft het pittig gevroren. In Hattemerbroek en Eelde bedroeg de minimumtemperatuur -10,3, Deelen registreerde zowaar -10,9º. Zeer koud was het in delen van Noord-Europa. In het Zweedse Rensjön werd -34,1º gemeten. Verder is het Skagerrak aan het dichtvriezen.
Onder invloed van het zuidwaarts koersende hoogtelaag houden de sneeuwkansen vandaag aanvankelijk aan. Zo trekt een volgend ‘buiig’ sneeuwgebied boven het noordwestelijk deel van het land naar het zuidwesten en is ook sneeuwgebied boven Drenthe aan het expanderen. Door een toename van de wind er in het noorden inmiddels sprake van stuifsneeuw. Soms schijnt echter ook de zon enige tijd. Vanavond en de komende nacht neemt de kans op sneeuw af. Na regionaal eerst nog matige vorst blijft het ook vanmiddag een paar graden vriezen. De wind gaat weer overal uit het noordoosten waaien (in Zeeland eerst een veranderlijke wind: laagje lag om 7 uur boven Walcheren) en is matig van sterkte. Langs de kust en op het IJsselmeer is de wind (vrij) krachtig.
Door de aanwezigheid van bewolking is de vorst de komende nacht slechts licht. Morgen wordt de lucht droger en volgen van het noorden uit opklaringen. Het blijft op de meeste plaatsen ook overdag licht vriezen. De wind waait uit het noordoosten en is matig tot vrij krachtig, in het Waddengebied nu en dan krachtig. Een ronduit koude dag dus maar de lucht is aanmerkelijk schoner dan de afgelopen dagen het geval is geweest.
Bron: Jan Visser | Gewijzigd: 10 februari 2010, 10:09 uur, door stephanvanloon
Ja ze kunnen geen 80km per uur rijden waar er sneeuw ligt, dus snap die vertraging prima.....
nou mn mams en nog andere lui hebben net 3 kwartier op de bus gewacht en die kwam dus niet ??
mja t boeit me niet dat de bussen niet rijden.
ik vind het irritant dat er al gisteravond op buienradar te zien was dat er wat aan kwam maar niemand die ff denkt '' oo mischien moeten we wat strooiwagens op pad sturen''
mja tis nu wel weer een mooi uitzicht uit mn huisje
Hier in het noorden (Heerenveen) een leuke laag droge sneeuw. Strooien doen ze niet meer, alleen schuiven.
Hier: http://www.touring.be/nl/voorbereiden/op-d...sinfo/index.asp
Momenteel nog 761 km.
Ik ben zojuist naar mijn werk gefietst en ik heb medelijden. Heel veel medelijden. Met alle mensen die daar buiten in hun auto zitten en muurvast staan. Ik zag bij verschillende heuvels dat de auto's alle kanten op gleden. Behalve omhoog. Busjes en vrachtwagens die gewoon de helling niet op komen. Auto's met ijspegels van 20 cm aan de voorbumper, besmeurd met modder en aangevroren sneeuw. Ik ben blij dat ik niet zo ver hoef te reizen naar mijn werk, want volgens mij gaat het erg lang duren voordat alle files weer zijn opgelost.
Weer momenteel: Lekker zonnetje, 5 cm sneeuw, en stevige vorst. Van dooi lijkt nog geen sprake. Volgens het (weliswaar zeer onbetrouwbare) KMI is de maximumtemperatuur hier in centraal Belgie 0 graden, dus die dooi zou ook niet moeten gaan komen. Volgens datzelfde KMI blijft er de rest van de week kans op sneeuw, en voor vanavond is ook weer (lichte) sneeuwval voorspeld. Maar wat 'lichte' sneeuwval betekent, is inmiddels wel weer duidelijk...
Hier in het noorden (Heerenveen) een leuke laag droge sneeuw. Strooien doen ze niet meer, alleen schuiven.
Misschien te laat, maar heb je hier iets aan? http://www.wegeninfo.be/
We hebben eventjes een streepje zon gezien maar nu terug sneeuw.
AAN VRACHTWAGENCHAUFFEURS WORDT GEVRAAGD OM TE PARKEREN OP DE PARKINGS EN DE AUTOSNELWEGEN TE VERLATEN. ALS DE PARKINGS VOLZET ZIJN, DIENEN ZIJ ZICH TE PARKEREN OP DE PECHSTROOK.
Chaos dus.
AAN VRACHTWAGENCHAUFFEURS WORDT GEVRAAGD OM TE PARKEREN OP DE PARKINGS EN DE AUTOSNELWEGEN TE VERLATEN. ALS DE PARKINGS VOLZET ZIJN, DIENEN ZIJ ZICH TE PARKEREN OP DE PECHSTROOK.
Chaos dus.
Hier valt het mee qua sneeuw. om een uur of 8 is het begonnen met sneeuwen, nu is het weer droog en er is denk ik 1 cm gevallen.
Momenteel --3,7 met blauwe lucht en de zon
Hopen dat er nog wat komt! | Gewijzigd: 10 februari 2010, 10:29 uur, door Verwijderde_gebruiker_03
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Chaos dus.
Zou in extreme situaties in Nederland ook wel eens goed zijn, ideetje wat Patrick Potgraven van de verkeersinfo laatst ook al eens opperde.
Maar het is hier in Flevoland weer mooi wit, voordeel van zout gebrek is dat het ook mooi wit blijft, dus niet al te veel bruine drap.
Snelwegen waren zo mooi droog en met die witte stuifsneeuw erop dat ik bijna vermoed dat A6 in tijdspanne 7:30 - 09:00 geen gram zout heeft gezien. lokaal zag ik gemeente noordoostpolder de fietspaden royaal bestrooien..
Ben benieuwd hoe het afloopt daar als er niet snel ingegrepen wordt op de weg, er snel ijsbaantjes gaan ontstaan door vastrijdende sneeuw.. | Gewijzigd: 10 februari 2010, 10:33 uur, door PolderPS
Chaos dus.
Totale chaos inderaad. Gelukkig is het smogalarm met ingang van vanochtend opgeheven, dus de maximumsnelheid op de snelwegen is niet langer 90 km/u. Daar zullen de automobilisten blij mee zijn...
Maar het is hier in Flevoland weer mooi wit, voordeel van zout gebrek is dat het ook mooi wit blijft, dus niet al te veel bruine drap.
Snelwegen waren zo mooi droog en met die witte stuifsneeuw erop dat ik bijna vermoed dat A6 in tijdspanne 7:30 - 09:00 geen gram zout heeft gezien. lokaal zag ik gemeente noordoostpolder de fietspaden royaal bestrooien..
Ben benieuwd hoe het afloopt daar als er niet snel ingegrepen wordt op de weg, er snel ijsbaantjes gaan ontstaan door vastrijdende sneeuw..
Ja inderdaad, want als de hele handel straks mooi platgereden is is het veel lastiger te verhelpen
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography