Het is inderdaad lichte sneeuwval maar het zijn wel vlokken en niet van die motsneeuw | Gewijzigd: 10 februari 2010, 01:51 uur, door smarkie
Ik hoop 't, maar we hebben hier deze winter al heel wat sneeuw misgelopen, en daarom ga ik er van uit dat dat nu niet anders zal zijn. En als we het van buien moeten hebben zie ik 't sowieso al duister in want die missen mijn woonplaats meestal. Ik zie liever een gewoon sneeuwgebied, en volgens de verwachting zou dat Duits gebied ook daadwerkelijk tot hier komen, maar tot nog toe lossen de meeste echo's op met iedere km dat ze de grens naderen.
Ach we zien wel, zou het er wel komen, dan is het mooi meegenomen.
Af en toe wel jammer dat je geen controle hebt over het weer hé?
Inderdaad, is af en toe best wel op de tanden bijten!
Vooral als er gedurende de zomer de beste onweersbuien allemaal langstrekken, en dat is hier regelmatig het geval.
De Duitse WDR voorspelt trouwens woensdag voor mijn regio gewoon droog weer.
P.S. Er is toch wel wat onderweg naar het westen hoor 3cm? Ik moet het nog zien | Gewijzigd: 10 februari 2010, 02:23 uur, door stratocumulus
WEERBULLETIN VOOR DE LUCHTVAART
.
GELDIG VOOR: DE DAGLICHTPERIODE VAN WOENSDAG 10 FEBRUARI 2010.
.
SITUATIE: EEN NOORDOOSTELIJKE STROMING VOERT KOUDE CONTINENTALE
LUCHT AAN.
.
SIGNIFICANT WEER: AANVANKELIJK LANGS DE WESTKUST ENKELE
SNEEUWBUIEN, HALVERWEGE DE OCHTEND VAN HET NOORDOOSTEN UIT OOK
ELDERS ENKELE SNEEUWBUIEN.
.
WIND: NOORD TOT NOORDOOST 4-9 KN, AAN HET EINDE VAN DE OCHTEND
TOENEMEND NAAR 12-16 KN. LANGS DE KUST EN BOVEN HET IJSSELMEER
15-20 KN, TOENEMEND NAAR 20-25 KN. BIJ BUIEN ZIJN UITSCHIETERS TOT
30 KN MOGELIJK, LANGS DE KUST EN BOVEN HET IJSSELMEER TOT 35 KN.
.
BEWOLKING: SCT/BKN SC 1500-2000 VT. BIJ EEN BUI SCT CB 1500 VT EN
MOGELIJK SCT/BKN ST 500-1000 VT. TOPPEN BOVEN FL100.
.
ZICHT: MEER DAN 10 KM, IN SNEEUWBUIEN 3-5 KM, MOGELIJK 1500-3000
M.
.
NULGRADEN NIVEAU: AAN DE GROND.
.
DAGLICHTPERIODE: 06.50 TOT 16.59 UTC.=
NNNN
Koud? neej, joh... lol Ik kom net binnen van de hond uitlaten, ik dacht dat ik vastvroor
Zo, en nu weer mijn bedje in, beetje ziek hier :S | Gewijzigd: 10 februari 2010, 02:37 uur, door stratocumulus
Tsja, die Noorzee heeft nou eenmaal veel invloed op het weer in zo'n klein landje
Hier in 't zuidoosten zitten we qua onweer en warmte vaak op de eerste rang, maar vaak missen complete buienclusters m'n woonplaats op slechts 10km na. Ik heb me ooit eens laten vertellen dat dit door de zandgronden komt in mijn omgeving, of dit ook echt zo is...tja, ik weet het niet.
Wat die Noordzee betreft, hij drukt inderdaad een behoorlijke stempel op ons klimaat, soms eens gunstig zoals nu bijvoorbeeld, maar meestal juist ongunstig.
Hier is het nu kraakhelder, en de temperatuur maakt een mooie duik.
Onweersbuien ontstaan namelijk niet zomaar. Simpel gezegd moet de lucht niet alleen onstabiel van opbouw zijn, maar ook moet er voldoende vocht voorhanden zijn. Boven de Sahara is de lucht in de namiddag in de zomer extreem onstabiel, maar desondanks worden daar in bijvoorbeeld juli zelden buien, of zelfs maar wolken gezien, u snapt wel waarom. Is het vocht wél voorhanden, dan is het prettig dat er ook ‘iets’ aanwezig is dat de lucht als het ware een duwtje geeft, zodat deze kan gaan stijgen, vervolgens condenseren en aldus kan het proces van het ontstaan van stapelwolken, die vervolgens uitgroeien tot donderbuien, in gang worden gezet.
Dat ‘iets’, ook wel een ‘trigger’ genoemd, kan van alles zijn. Boven het warme tot hete Duitsland was dat de zogenaamde vrije convectie, warme luchtbellen konden vanaf de grond aan hun opstijging beginnen. Een strategische gelegen heuvel of berg kan ook een helpend handje bieden en sowieso is de aard van de grond van belang. Niet voor niets ontstaat er soms boven een relatief warme stad een onweersbui, en bijvoorbeeld ook de zandgronden van de hoger gelegen Veluwe vormen niet zelden een voorkeursgebied voor het ontstaan van buien. Er valt natuurlijk veel meer over te zeggen, maar duidelijk was in ieder geval dat wij het in Nederland hiervan niet moesten hebben. De relatieve kilte in de onderste laag van de atmosfeer leek de boel op slot te houden, er leek geen trigger aanwezig te zijn.
beetje off topic, sorry
Edit: dus hetzelfde als fastspeed
Wat er vanaf nu valt zal heus wel een paar dagen blijven liggen. Zo heeft het westen op de valreep ook nog iets van sneeuw te pakken he
Hopelijk krijgen we hier ook nog iets, maar op dit moment is het nog steeds kraakhelder, tegen de -6, maar berekoud met die wind.
Kan nog interessant worden.
En dit is ook opmerkelijk:
Bron: http://www.knmi.nl/actueel/
Eelde droog na motregen -5.1 -8.4 88 N 2 10200 1010.4
Motregen?!
Kan nog interessant worden.
Dat bovenste gedeelte van die neerslag boven Duitsland komt eindelijk eens met een overtuigend gangetje eraan, en heeft zo te zien een lange staart ( voeding Oostzee ).
Nu moet dat hele zaakje vervolgens eens naar 't zuiden gaan afzakken.