Met dit plaatje erbij kunnen we een klein beetje hoop houden, toch....?
Of ligt Denemarken in de weg? | Gewijzigd: 9 februari 2010, 09:52 uur, door Brisk
En afgelopen nacht was het niet zo koud als een nacht eerder nu --4,4gr
1010.658 hPa. Tendens Sneeuw.
Wind= N.N.O Kr 3 Bft.
LV= 78%.
Op deze weeranimatie is te zien dat het oosten en westen wat sneeuw kunnen verwachten.
http://www.wetterspiegel.de/de/europa/deutschland/90.html
Tevens is er op de duitse radar een gebied boven noord duitsland wat richting noord oost nederland trekt. misschien dat er een vlok sneeuw gaat vallen.
OK. Er komt dus kou en sneeuw naar het zuiden zetten. Wat kan er dan nog misgaan? Welnu, de laatste GFS-berekeningen doen iets gemeens: ze laten de kou ten westen van de Britse eilanden hangen en met de depressies die daar dan ontstaan zouden wij in een zuidwest- tot westelijke stroming komen. Einde vorstperiode 18 februari. Daaruit kunnen dan weer hele leuke dingen ontstaan als die kou later afgezwakt met een westelijke stroming volgezogen met vocht weer het continent opkomt: een dump in de Alpen zit er dan zeker in. Maar ja... het begint toch een beetje te kriebelenen met dat evenementje in Friesland.
Daarom verklap ik bij deze dat alle berekeningen voor na de 15e op dit moment geen enkele zekerheid geven. Evengoed krijgen we een iets oostelijker positie van de weersystemen en krijgen wij Nederland een serie polar lows over ons heen (trouwe lezers weten wat dat betekent). Evengoed breid het Groenland-hoog zich weer langzaam uit naar Scandinavië en Rusland en houden we droge kou. Het blijft zo dat degenen die voor het door Unox-gesponsorde evenementje duimen roet in het eten gooien voor degenen die duimen voor meer dikke dumps in de Alpen.
Sneeuwverwachting
Raadselachtig geschreven. Putto?
Een laag boven het Middellandse zeegebied zorgt voor een noordoostelijke stroming waarmee koude continentale lucht wordt aangevoerd. Een hoogtelaag boven Scandinavië met T500 rond -40C trekt zuidwaarts en ligt op woensdag 00 UTC ten noorden van de Wadden en trekt via de oostgrens zuidwaarts om in de loop van woensdagmiddag het zuidoosten te verlaten. Met dit hoogtelaag loopt een ondiep laagje/trog mee. Nabij dit laagje wordt de grondwind komende nacht boven land zwak en veranderlijk, na passage opnieuw noordoostelijk.
Hirlam en ECMWF laten een redelijk eenduidig beeld zien. Komende nacht in het westen wat sneeuwbuien, hoeveelheden 1 a 2 cm. Overdag nabij koude put ook langs de oostgrens sneeuwbuien waarbij ook 1 tot 3 cm kan vallen uitgespreid over een wat langere periode.
Dit kaartje had ik nog niet hier gezien, dus plaats ik hem even:
bron: KNMI
Die komt niet hier.
En Jan, dat stukje, is dat niet heel raar, 'een serie Polar Lows over ons heen', behoort dat echt tot de mogelijkheden?
Dat had ik ook ja, beetje vreemd zo boven land en een serie PL, dat klinkt een beetje teveel van het goede. Ben benieuwd!