ik zelf heb een gevoel dat de bui aardig klein blijft maar actief.
Die bui is al een paar uur bezig namelijk.
Situatie rond 22:30 uur.
Zowaar lag er over zo'n 30-40 meter een geheel gesloten dun laagje ijs op het riviertje de Luts door Balk. Over enkele tientallen meters daarbuiten vond op dat moment ijsvorming plaats: kleine stukjes ijs glinsterden op het water, soms leek het water een dikke soep, en soms zag je op kleine oppervlakten dunne vliesjes ijs op het water golven. Nog verder daarvandaan was het echter nog steeds allemaal water. Er gaan geruchten dat aan het eind van de middag de eerste ijsvorming plaatsvond. Het ijsvormingsproces wordt zeer waarschijnlijk vertraagd door de matige oostenwind die golving en stroming veroorzaakt.
De temperaturen zijn al uren bijzonder stabiel. Hier in Bilthoven, rond de -4.
Nu vraag ik me af of dat zo blijft of dat we nog wat dieper zullen gaan.
Voor mij is -5C de grens, wordt het kouder dan slaap ik liever op de bank.
En als ik de grafiekjes bekijk dan weet ik niet waar het dieptepunt ligt, op dinsdag dus gisteren, of woensdag.
Iemand?
Vanavond kan het op een enkele plek opklaren, maar in het grotendeel van het land blijft het bewolkt. Het wordt een koude nacht met temperaturen tussen -6 en -2 graden.
Morgen begint de dag als vandaag, bewolkt en nevelig. In de loop van de ochtend klaart het op en is de zon te zien. De middagtemperatuur is niet hoger dan -3 graden in het oosten en +1 graad in het westen van het land. De wind komt uit het noordoosten en is zwak tot matig van kracht. Morgenavond blijft het helder en koelt het snel af. De minima komen uit tussen -7 graden in het oosten en -3 graden aan de kust. Lokaal kan het zelfs 8 of 9 graden vriezen.
Vanaf woensdag heeft een hoogtelaag, een lagedrukgebied vlak bij het oppervlak en in de bovenlucht, vanuit Scandinavië ook invloed op ons weerbeeld. De lucht wordt onstabiel omdat de koude lucht over het relatief warme oppervlak van de Noordzee trekt en hierdoor ontstaan buien. Deze buien zijn winters van aard en zullen woensdagochtend het noorden van het land bereiken. In de loop van de dag trekken de lichte buien verder landinwaarts. In totaal zal er niet meer dan 3 cm sneeuw vallen. De temperatuur blijft de hele dag enkele graden onder het vriespunt. Tussen de buien door kan de zon af en toe te zien zijn.
Donderdag is de kans op sneeuw nog niet voorbij. Het is overwegend bewolkt en af en toe valt er wat lichte neerslag. De temperatuur ligt rond het vriespunt en de matige wind komt nog altijd uit noordoosten. In de nacht naar vrijdag vriest het matig.
Vrijdag is het opnieuw wisselvallig, bewolkt met af en toe lichte sneeuw. Overdag ligt de temperatuur rond het vriespunt.
In het weekend zet het winterse weer voort. Overdag blijven de temperaturen rond het vriespunt en in de nachten vriest het licht tot matig. Hoewel de onzekerheid toeneemt, lijkt het dat de kans op winterse neerslag nog niet voorbij is.
Bron: Weeronline
Sowieso lang geleden dat ik Nederland zo egaal gekleurd zag. Maar twee graden spreiding.
Maar jij denkt dat het dus nog wel kouder gaat worden vannacht, Stephan?
Ik weet het wel zeker, onderstaand even een meteogram die de temperatuurdaling voor de komende uren goed weergeeft
| Gewijzigd: 9 februari 2010, 00:39 uur, door stephanvanloon
maar welke regio ook kijkt, het zijn allemaal kwakkelpluimen.(en dat zeg ik al vanaf december) het blijft de rest van de winter ook het geval. De winter blijft onstabiel, maar aan de koude kant. Die trend zie ik niet meer verdwijnen deze winter.
goededag alle.
JPP
Als het vandaag niet teveel opwarmt gaan we in de kouderanglijst 1991 voorbij en zit 2010 in de top 40 hopelijk halen we de 100 en mogen we officieel spreken van een koude winter!! (btw, we zitten nu op 73,3 voor De Bilt t/m 8 feb.)
edit- We moeten natuurlijk iig de winter van 2003 voorbij,die heeft volgens mij niet zo`n indruk gemaakt maar staat toch nog stukje hoger:plek 37-2003 80.1 | Gewijzigd: 9 februari 2010, 08:14 uur, door erik
Koud is ook alleen maar koud,gisteren bijvoorbeeld leek het buiten niet koud,het zag er uit als een standaard dertien in een dozijn grijze dooi dag maar was met dik min zeven stiekum toch best wel koud.
Voor mij is een winter pas compleet met veel sneeuw en als het even kan goed schaatsijs.
De geringe temperatuur verschillen boven ons land worden veroorzaakt door de oostelijke lucht aanvoer die gelijkmatig en relatief krachtig is.
Dat voorkomt dat in kustgebieden de zeewind opsteekt.
Bovendien is geheel de aanvoer in de onderlaag over land en is er nagenoeg alleen maar transport kou en geen stralingsvorst.
Voor stralingsvorst is wind arm en helder weer nodig.
Dan kan het zelfs in de zomer gebeuren dat auto's in de vroege ochtend een ijslaagje hebben. | Gewijzigd: 9 februari 2010, 08:19 uur, door Picobyte