daar zijn de meningen over verdeeld hahahahah
Wind is lucht in beweging,en zware koude onderlucht blijft als het ware plakken aan de grond.
Zeker als er weinig turbulentie is.
Nog even wachten dus.....
Dat wordt niet overal verwacht. Een flink aantal members in de ECMWF pluim (voor De Bilt, dan) doen daar niet aan mee, slechts een paar zien echt meerdere centimeters vallen. In de GFS pluim voor De Bilt zie ik ook nauwelijks een signaal.
Want dat lijkt het meest opvallende in de Uitvoer van vandaag, het gestaag afnemen van de mogelijke neerslaghoeveelheden.
Niet alleen ten aanzien van het lagedrukgebied dat rond midden van de week vanuit het noorden komt overgetrokken. Maar ook ten opzichte van het einde van de week waarin eerst werd voorzien dat lagedruk vanuit het oosten dichterbij zou komen, vandaag laat echter algemeen de optie zien dat dit lagedruksysteem veel oostelijker zal blijven.
Dit alles door de dan toch grotere stabiliserende invloed van hogedruk, met kern ten NW (tussen Schotland en Ijsland) maar met permanente uitloper via Scandinavie naar het Ruslandhoog.
Ten aanzien van het laag dat woensdag passeert, moet wel het voorbehoud gemaakt worden dat dergelijke kleinschalige systemen regionaal nog wel eens grotere hoeveelheden loslaten, maar dat wordt een kwestie van nowcasten.
In het algemeen lijkt het gerechtvaardigd om uit te gaan van een meest droge en koude week.
Want de kou is best wel indrukwekkend er in gekomen vandaag. Waren vanmorgen in het noordoosten de minima al rond de minus 8 C, ondanks een wolkendek. Overdag hebben veel gebieden koudere temperaturen tussen 07-19 uur gehad dan de voorgaande 19-07 uur.
En koud zal het voorlopig blijven, waarbij vooral de verwachte temperatuur op 1500 meter hoogte in het oog springt. Vanaf woensdag zal voor enige dagen die temperatuur ruim onder de minus 10 C liggen, tot of beneden de minus 15 C is zelfs ook mogelijk. En dat gebeurt niet vaak in onze streken.
Vanaf begin volgende week lijkt dan toch meer en meer de hogedruk-brug gebroken te worden. Luchtdruk blijft onverminderd zeer hoog nabij Groenland, en aan zijn oostflank trekt (opnieuw) koude lagedruk zuidwaarts.
Trend in de Uitvoer lijkt dat dit systeem in een aantal dagen ten westen zuidwaarts langs zal trekken.
Op hoogte draait de stroming hierdoor naar het ZW, maar de aangevoerde blijft in eerste instantie polair van oorsprong, en dus koud.
Aan de bodem wordt door de westelijke lagedruk de stroming continentaal, ZO meest, waardoor ook de koude laag aan de bodem gehandhaafd zal blijven.
Daarom zal volgende week de kans op neerslag wel iets toenemen, maar blijft het onverminderd koud.
Draaipunt lijkt zich te gaan toespitsen op periode zo eind 2e begin 3e decade.
Mi zijn voor dan de 3 mogelijke scenario's de navolgende:
-1. zuidwestelijke lagedruk, krijgt filiaal boven Scandinavie, en samen met vorming hoogterug boven Midden Europa stelt zich een zachtere Z/ZW circulatie in;
-2. zuidwestelijke lagedruk gaat op in de zuidelijke straalstroom, samen met lagedruk boven Scandinavie, en het hoog bij Groenland, blijven we dan in koud onstabiel N/W patroon;
-3. zuidwestelijke lagedruk blijft enige tijd redelijk stationair, mede hierdoor vormt zich boven Scandinavie hogedruk, en krijgen wij een redelijk stabiele koude continentale aanvoer.
Naar mijn mening zijn de kansen op "2/3" (samen) duidelijk groter dan de 1e, dus daarom ook -zeker- het begin van de 3e decade geen echte verzachting te verwachten.
Te verwachten weerbeeld
Komende nacht: wolkenvelden en opklaringen, Tmin -8/-4 C.
Dinsdag: vanuit het noorden toenemende zonnige momenten, droog en NO wind 2-4 Bft met maxima tussen -3/+1 C.
Woensdag: in de nacht opklaringen en droog met Tmin -10/-5 C, overdag vooral in de kustgebieden een kans op een sneeuwbui. N/NO wind 2-4 Bft en Tmax -3/+2 C.
Donderdag-weekend: wolkenvelden, periodiek mogelijk wat lichte sneeuw, in de nacht en ochtend lichte tot matige vorst (bij voldoende opklaringen en sneeuwdek lager) en overdag gemiddeld rond het vriespunt. Dit alles bij een meestr matige NO aanvoer.
Dan volgende week geleidelijke toename van de kans op neerslag, met in de nacht en ochtend aanhoudend meest matige vorst, overdag rond het vriespunt.
Kortom, deze periode kan inderdaad wel eens de relatief langdurigste en koudste van de winter gaan worden.
Mvg, Ronald.
Auteur: Ronald de Wildt | Opgesteld 2010-02-08 20:49:10
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Klopt, tot nu toe wordt het meeste berekend voor het westen en zuidwesten...
Hebben wij ook eens pret deze winter.....(als het uitkomt)!
De paarden waren allemaal byzonder fel vandaag, teken dat het weer om ging slaan!!
Boerenkool dat is wel heel hoolands. in het noorden heet dat stampot maus. Maar mmmmmm.
Niet zo koud als gisteravond nu --4,3 gr.
En zie wat sneeuw buitjes boven de wadden eilanden.
Maar liever geen sneeuw hier meer. de bulten vanaf december liggen er nog.
Wind is lucht in beweging,en zware koude onderlucht blijft als het ware plakken aan de grond.
Zeker als er weinig turbulentie is.
Dan moet het nog wel wat harder gaan vriezen. De bonke ligt compleet open, zag ik vanmiddag. Straf windje ook trouwens!
Voor de tocht der tochten moet het minstens twee weken vriezen waarvan een aantal dagen strenge vorst. | Gewijzigd: 8 februari 2010, 21:46 uur, door Noorderlicht
Hebben wij ook eens pret deze winter.....(als het uitkomt)!
Hier heb ik ook al veel te lang geen sneeuw of ijs gezien, dus inderdaad, wij hebben inmiddels ook wel een beetje winter verdiend.
Hoewel ik daar aan toe moet voegen dat wij hier (in Leuven, dus) in december ook wel een dikke tien centimeter hadden liggen. Maar dat staat natuurlijk in geen verhouding tot wat er plaatselijk in Nederland lag... bij mijn ouders (noord-Overijssel) lag zeker het dubbele.
Voor de tocht der tochten moet het minstens twee weken vriezen waarvan een aantal dagen strenge vorst.
hoop doet leven De vooruitzichten zijn iig gunstig.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Voor de tocht der tochten moet het minstens twee weken vriezen waarvan een aantal dagen strenge vorst.
daar ben ik hert niet mee eens ik was er en op de plekken waar ik was was het min8imaal14 cm