We zijn begonnen aan de 4de vorstperiode van deze lange winter. Het is dan ook niet uitgesloten dat in de loop van de week de eerste schaatsers alweer in beeld komen. In het noordoosten heeft het de afgelopen nacht alweer ronduit matig gevroren. In Zuid-Holland-Zuid, Zeeland, het zuiden van Brabant en in Limburg kwam het nog niet tot vorst, maar dat zal de komende nacht veranderen. Op het KNMI station in Nieuw-Beerta daalde het kwik om 3.30 uur naar -7.8 graden en om 4.50 uur kon in Groningen een minimum van -7.7 graden worden opgetekend.
Tussen een opbouwend hogedrukgebied in het zeegebied tussen IJsland en Schotland wordt met een noordoostelijke stroming koudere en geleidelijk ook wat drogere lucht aangevoerd. Het is vandaag overwegend bewolkt en met name in Zeeland kan er nog wat motsneeuw of motregen vallen. Gaandeweg de dag zal vanuit het oosten de zon wat vaker tevoorschijn komen. Middagtemperatuur van -3 graden in het noordoosten, rond het vriespunt in Utrecht en +2 graden in Zeeland. Er staat een matige oosten tot noordoostenwind.
Vanavond en vannacht zijn er enkele opklaringen, blijft het droog en gaat het licht tot matig vriezen. Met minima van -8 graden in het noordoosten, -5 graden in het midden en -2 graden in Zeeland kan het ijs lekker aangroeien. Dinsdag zijn er perioden met zon afgewisseld door wolkenvelden en blijft het droog. In de ochtend vriest het nog licht tot matig, in de middag blijft het in het oosten licht vriezen met maxima van -2 graden terwijl het langs de westkust met +3 graden licht zal dooien. De wind is matig van kracht en komt uit het noordoosten.
Woensdag trekt er een lagedrukgebiedje ten noorden van de Waddeneilanden naar het zuiden waardoor de kans op neerslag zal toenemen. Na een nacht met matige vorst in het binnenland tussen -5 en -9 graden en langs een brede kuststrook lichte vorst met minima tussen -1 en -3 graden zal overdag de bewolking vanuit het noorden snel gaan toenemen en kan er enige lichte sneeuw gaan vallen. Maxima van +2 graden in het westen tot -2 graden in het oosten van het land. De zwakke tot matige wind komt tijdelijk uit het zuiden om daarna weer uit het noordoosten te waaien.
Ed Aldus
Grijze lucht en een vies koud windje.
Bovendien kon ik op het ijs staan zonder er doorheen te zakken.
Momenteel hier -3,9C.
Zelf heb ik niet zo`n hoge pet op van de modellen die perioden langer dan 3 dagen voorspellen,vandaag lijkt al kouder te worden dan gisteren(!!) voorspeld.
Temp is hier nu 0.6, wind uit noord/noordoost kracht 3,
luchtdruk 1010, en luchtvochtigheid is 97%.
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Normaal werk ik buiten, maar nu zit ik al sinds half december betaald in huis te wachten tot het gaat dooien
Dus medelijden is niet nodig hoor | Gewijzigd: 8 februari 2010, 11:00 uur, door marco-groningen
Dus medelijden is niet nodig hoor
Heb 2 weken in de vorst gezeten, mag van mij nog wel een week bij