dat wil ik ook nog wel eens meemaken
Ik was er toen der tijd eventjes niet
papa had het even wat te druk met zijn werk , dus moest ik ook maar even wachten om naar mijn moeder te springen
Ik mocht pas in 1991
Ik was er toen der tijd eventjes niet
papa had het even wat te druk met zijn werk , dus moest ik ook maar even wachten om naar mijn moeder te springen
Ik mocht pas in 1991
Vooral het noorden kreeg er van langs. Jouw ouders zullen dit nog wel herinneren.
http://www.schaats-en-skate.nl/cees/1979.htm
http://www.wielerupdate.nl/wielernieuws/13...gens-sneeuwval/
Er zijn mij, van toen, een paar dingen bijgebleven, allereerst dat ik nog nooit, ook niet erna, zo'n pak sneeuw in zo'n korte tijd heb zien vallen, het hield maar niet op.
Een dag ervoor, is mijn broertje vanaf schiphol vertrokken voor werk in het buitenland, we hebben hem foto's gestuurd dat wij tot onze knieen in de sneeuw stonden gewoon bij ons in de straat, en dat waren geen sneeuw duinen, dit een dag na zijn vertrek, anders zou hij ons niet geloven.
In de noordelijkste provincie's werd al snel de situatie nijpend, aanvoer en bevoorrading van o.a. suppermarkten stagneerde doordat de snelwegen onbegaanbaar waren door o.a. sneeuwduinen, gladde wegen, die door Rijkswaterstaat niet meer gestrooid konden worden omdat de strooiwagens vast kwamen te zitten i.v.m. sneeuwduinen, maar ook door geschaarde vrachtwagens die de doorgang van de wegen versperden.
Diverse automobilisten konden met hun luxe auto niet verder en zochten lopend onderdak in de omgeving, de auto achterlatend op de (snel)weg of in de berm.
Scholen waren dicht, evenementen zoals markten afgelast, meer dan half Nederland zat in de vorstverlet en strak voor de kachel, openbaar vervoer lag plat, de melkveehouders konden hun melk niet meer kwijt want het kon niet worden opgehaald vanaf de boerderij,
er trad een gebrek op aan voedsel voor de dieren op de boerderijen, brandstof werd niet aangeleverd dus ook benzine in de dorpen en steden werd schaars.
Al met al een noodtoestand, die werd dan ook uitgeroepen door ik meen minister president van Agt nadat hij per helicopter de situatie, in het noorden had aanschouwd, het leger werd ingeschakel om tenminste èèn rijstrook sneeuwvrij te maken richting het noorden ( a28/a32 ), en waar nodig assistentie te verlenen aan de lokale overheden,
en de bevolking.
Dit waren ook de tv beelden die ons dagen overspoelde.
Later zijn hier nog kamervragen over gesteld, of dat nu wel nodig was, op oudjaarsdag, 31-12-1979 heeft Wim Kan hier nog een grap over gemaakt, De regering moest Van Agt bij slecht weer maar binnen houden, dan koste dat de regering geen geld!
Tot zover deze korte impressie.
Groet Henk
Bron: foto's google afbeeldingen | Gewijzigd: 28 augustus 2017, 11:24 uur, door Joyce.s
Ja ik weet hier ook alles van maar was dat niet eind 1978.Ik kreeg verkering met mijn man nu in Maart 1979 en in Mei ging ik samen met hem kennis maken met zijn broer die in Friesland woont en hij vertelde mij dat hij toen op de Afsluitdijk had vast gezeten nadat hij met de feestdagen bij zijn broer was geweest.In Mei waren er toen nog meters hoge kruier-ijsbergen bij de Afsluitdijk.Ik wist niet wat ik zag.Het was in elk geval -20 dagelijks en er
lag bij zijn broer zo'n 3 meter sneeuw op de dijk waar het natuurlijk tegen die dijkhuisjes was opgewaaid.
Trouwens wat een gave foto's heb je.Er was toch ook een boek uitgegeven het Witboek van Friesland. | Gewijzigd: 10 maart 2010, 15:21 uur, door luci
Maar mijn posting gaat toch echt over 14 Februari 1979.
Groet Henk.