van mij mag het zo blijven
prima weer om te verhuizen.
Maar ik geloof wel dat we nog 1 keer een koude periode krijgen rond carnaval,maar daarna denk ik dat het snel gedaan is met de kou.
Ooh ik wil lente lekker met een aantal wijk genoten koffie leuten in de voortuin en de laaste nieuwtjes delen
Na een relatief zachte vochtige dag achter de rug, met lokaal ruim 8 graden in het zuiden en zuidwesten, maar ook in het noorden enkele graden boven nul.
Is nu al enige opeenvolgende runs duidelijk aan het worden, dat we aan de vooravond staan van een nieuwe koude periode.
Een periode die qua patroonvorming veel gelijkenissen vertoont met de eerdere koude-invallen deze winter, in december en januari.
Dus stevige hoogterug ten westen, met aan de bodem flinke hogedruk regio Groenland/Ijsland.
Aan de oostflank van deze rug stroomt dan lagedruk vanuit het hoge noorden via Scandinavie tot de systemen uiteindelijk boven het zuiden van Europa uitkomen.
Grof gezegd lijkt bovenstaande het te verwachten patroonbeeld van de komende 10 dagen.
Wellicht zelfs nog met "iets" meer kou-potentie omdat de Uitvoer de trend laat zien van toch periodieke verbinding tussen het NW hoog en het immer aanwezige Ruslandhoog.
En deze winter heeft tot nu wel aangetoond dat in enige bodem-stabilisering van koude bovenluchten, er thermisch veel mogelijk is.
Maar dan natuurlijk wel met een sneeuwdek, wel of niet echt aanwezig.......
Na passage onderdoor van lagedruk morgen, treedt er vanaf zaterdag al een soort hogedrukverbinding tussen NW H en NO H op, met lagedruk ten zuiden is een nadrukkelijkere oostelijke aanvoer het gevolg.
Geleidelijk stroomt dan weer steeds koudere lucht in, aan de bodem vanuit het O, op hoogte door een uitloper van het NW H juist vanuit het NW.
Vanaf begin volgende week trekt hogedruk zich dan terug naar Groenland en trekt lagedruk vanuit het noorden ten oosten langs naar het zuiden van Europa. Hoogtestroming wordt N-NO, en beduidend koudere lucht stroomt in, zeer onstabiele lucht tevens. Dus flinke toename op kans op neerslag, door Hpa 850 temperaturen richting of onder de minus 10 C, zal dit voornamelijk sneeuw zijn.
Te verwachten weerbeeld [b/]
Vrijdag: na nachtelijke opklaringen en temp. rond het vriespunt, overdag toenemende kans op regen vanuit het zuiden, later in het N/O ook kans op sneeuw. ZO wind 3-5 Bft. Tmax 3-7 C.
Zaterdag: meest bewolkt maar wel meest droog, waarschijnlijk slechts spaarzame opklaringen, nevel/mist. O wind 2-4 Bft. Tmin rond het vriespunt en Tmax 1-5 C.
Zondag: droog, meer opklaringen, O wind 3-5 Bft en Tmin -3/1 C en
Tmax 0-3 C.
Maandag: nog meest droog, Tmin -5/0 C en Tmax -1/2 C.
Daarna toenemende kans op sneeuw en verdere daling van de temperaturen.
Mvg, Ronald.
Auteur: Ronald de Wildt | Opgesteld 2010-02-04 21:21:58
Klopt dat was als ik het goed heb op 26 februari 1986 en de winnaar was Evert van Benthem
Maar we zijn nog pas 4 februari, en dit is toch een winter discussie-topic?! Februari is nog steeds een wintermaand, en rond deze tijd van het jaar worden in Nederland gemiddeld zo'n beetje de koudste temperaturen bereikt.
Als je het mij vraagt, horen die opmerkingen voorlopig nog in de ijskast, of in ieder geval niet in dit topic.
ja maar zoiezo tis een gemiddelde hier in het zuidwesten zitten we een paar graden hoger
en daar ver weg in het noorden zit je nog een paar graden lager
momenteel in vlisjes 4.9 graden
Maar we zijn nog pas 4 februari, en dit is toch een winter discussie-topic?! Februari is nog steeds een wintermaand, en rond deze tijd van het jaar worden in Nederland gemiddeld zo'n beetje de koudste temperaturen bereikt.
Als je het mij vraagt, horen die opmerkingen voorlopig nog in de ijskast, of in ieder geval niet in dit topic.
Niets op toe te voegen. Ik als winterhater puursang zeg het nog niet eens. We zitten net een goede maand in de winter dus we zijn er voorlopig nog niet van af. Zie de winter van 86 maar eens. We kunnen nog voor lekkere verassingen komen te staan. Persoonlijk stoor ik me er best wel aan die opmerkingen iedere keer.
en daar ver weg in het noorden zit je nog een paar graden lager Eh ja, dan nog? Zolang het virtuele sneeuwdek (80 cm of hoger) nog in EC zit, mag je de temperaturen (gemiddelde) dus ophogen.