Op zaterdag en zondag is de dalende trend al te zien, en op maandag zit de pluim ook al, net als op dinsdag, voor het grootste deel ruim onder nul. Dit is een scenario dat zich afspeelt binnen de "betrouwbare" termijn. Hoe het daarna verder gaat, is natuurlijk nog een open boek, maar de aanzet ziet er positief uit.
De pluimen van vorige week vrijdag/zaterdag lieten een koude periode zien die echt pas na 5 dagen begon.
Maar waar we het vast over eens zullen zijn, is dat men niet te vroeg moet juichen en niet al te stellig moet zijn.
Voor jullie in het Noorden van Nederland kan dit wel kloppen, maar het zuiden van Nederland krijgt echt geen serieuze kou zoals bij jullie.
Aan wat zou dat liggen? Hebben ze de durf niet om iets op voorhand te voorspellen of wat?
Het is hier nu 8°C buiten. Vanmorgen merkte ik al dat de vogeltjes druk aan het fluiten waren, net alsof het lente is.
Was dat FDB weer?
De berekeningen worden gedaan met een zogenaamde "verstoorde" beginsituatie wat inhoudt dat er kleine wijzigingen worden aangebracht in verschillende parameters die ze gebruiken.
Het ECMWF is sinds eind november 2006 begonnen met de tweemaaldaagse levering van een ensemble weersverwachting die rekent tot 15 dagen vooruit. Dit EPS (VarEPS geheten) draait tot +240 (10 dagen vooruit) op een horizontale resolutie van ca. 50 km (T399) en vervolgens t/m +360 (dag 11 t/m 15) op ca. 80 km (T255). In vertikale richting rekent EPS op 62 nivo's.
Thanks...moet het nog wel ff 3 keer lezen hoor...
Gr Hoffies
Dat was inderdaad FDB!!
Ik snap die man niet. Van de week zegt hij in Het Nieuwsblad dat de winter volop terug komt en dat er de mogelijkheid bestaat dat we er tot en met maart last van kunnen blijven houden en nu is de winter er niet volgens hem
De plassen met ijswater drek beginnen zelfs alweer dicht te vriezen nu.
Het zicht is rond de 250 meter maar zal wel snel minder worden ook.
Edit: 15:22 100 meter zicht nog nu.
hier in Stad was het tot een uur of 12 erg mistig, tot nu toe is het 'helder' (kan beter natuurlijk). Verder lekker zacht, de ijslaag op straat begint al los te komen en af te kalven
Het weerbericht op de VRT is niet slecht(ze hebben het meestal bij het rechte eind) alleen moet je niet verder kijken dan 2 tot 3 dagen. Verdere voorspellingen bij hun wijzigen soms tot 3 maal per dag.
Hier nu 7.8 graden
Een vergelijkbare situatie als 2 weken geleden, toen het noorden de ene ijsdag na de andere haalde, terwijl het hier in 't zuiden vrolijk doorkwakkelde.
Dat kan natuurlijk, maar als de kou vanuit oostelijke richtingen Nederland binnenkomt, dan kan het net zo goed in het zuidoosten het koudst worden. Dat was in de koudegolf van januari 2009 het geval.
De situatie van 2 weken geleden (grote verschil in temperatuur over het land) was natuurlijk wel extreem en bijzonder.
De situatie van 2 weken geleden (grote verschil in temperatuur over het land) was natuurlijk wel extreem en bijzonder.
Ja, als er overal een oostelijke aanvoer is, dan is logischerwijs Z Limburg het koudst, daar is simpelweg de minste invloed van de zee. Als we bijv. een noordelijke aanvoer krijgen over heel het land zal het zuiden en Z oosten idd ook kouder zijn dan het noorden
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Gr Hoffies
ach zo'n dag als vandaag laat je weer ff proeven van hoe het OOK kan zijn .... lekkere dag toch . géén problemen mee , laat het maar lente worden
nee inderdaad; als het in de winter meer dan 7°C is en regen vind ik er ook niet veel aan
dan mag het lente zijn van mij. maar volgende week komt die winter toch terug
blijven we kwakkelen of gaat het nog echt wat worden??
als ik de weermannen in de media hoor die zeggen dat het niet echt gaat doorzetten
Ik had juist het idee dat het wel gaat doorzetten, dat er dus wel weer een winterse periode aan zit te komen. Al is b.v. het KNMI erg voorzichtig met hun 30%, 30%, 40% verwachting!