Geen wind en droog.
Saai grijs weer lichte nevelige mist.
Er ligt hier nog sneeuw dat gisteren ijs geworden is van het er overheen rijden
en nu is het een ijsbaan met water er op dus spekglad.
Als je er door gaat loop je te glibberen hoop je dat je niet valt door het trekken van de hond
en er na heb je ijs voeten van het water brrrrrr koud.
Gr Hoffies
Mee eens hoor, het één of het ander, maar geen herfst! Als je de kaarten zo bekijkt lijkt het erop alsof we de winter weer in gaan, dus we moeten de moed er nog even inhouden!
Vanaf het weekend dus een grote kans op kouder en droger winterweer met overdag temperaturen rond of iets onder het vriespunt en 's nacht meest matige vorst.
Zei ik bij de vorige pluimen nog dat ik gematigd positief ben, nu ben ik gewoon positief. | Gewijzigd: 4 februari 2010, 13:46 uur, door Martian
Voorlopig ga ik uit van een slechts beperkt licht winters weertype. Ik zie die hele koude lucht ons tot halverwege volgende week niet bereiken en depressies vanaf de Oceaan houden in mijn visie een grote vinger in de pap. Dat betekent overdag 4 tot 6 graden boven nul en in de nachten een wat lichte vorst. Woensdag en donderdag zou het wel eens iets kouder worden, maar een doorbraak naar winterweer zie ik ook dan niet zitten.
Laatste update: Vandaag 09:51 uur
Kunnen we niet een topic openen waarbij we iedere week eens een aantal voorspellingen van weerkundigen plaatsen en dan 7 dagen later eens kijken wat ervan klopt?
Wel een goed & leuk idee! Ik ben benieuwd!
Nog ff een vraagje over de pluimen...
De verschillende members laten een wisselend beeld zien, hoe kan dat?
Is het gebaseerd op wetenschap of is het vooral eigen interpretatie...
Gebruiken ze andere gegevens of hoe komen ze anders aan die andere inzichten...
Of is het gewoon gevoel, de gansen vliegen naar het zuiden dus het zou wel koud worden..?
Alvast bedankt voor je antwoord...
Groeten Antoin
Ik vrees nog steeds dat deze winter voor Limburg z'n meeste kruit verschoten heeft, en dat we hier nog zeker twee weken moeten kwakkelen.
Die pluimen laten weliswaar een terugkeer van de kou zien, maar zeker niet overtuigend genoeg, en nota bene weer pas over 5 dagen, en dat is voor mij te ver weg. Mocht die kou er daadwerkelijk komen dan zal die hoogstens wederom voor 't noorden bestemd zijn.
Een vergelijkbare situatie als 2 weken geleden, toen het noorden de ene ijsdag na de andere haalde, terwijl het hier in 't zuiden vrolijk doorkwakkelde.
Komt de kou uiteindelijk na lang hangen en wurgen door tot boven Limburg, dan krijgt ie de dag erop weer een bak ijzel over z'n donder.
Ik ga dus zeker nog niet juichen. Eerst zien, en dan geloven.
Aan wat zou dat liggen? Hebben ze de durf niet om iets op voorhand te voorspellen of wat?
Het is hier nu 8°C buiten. Vanmorgen merkte ik al dat de vogeltjes druk aan het fluiten waren, net alsof het lente is.
Dat er een koude periode zit aan te komen is ook nog belange niet zeker.
De pluimen mogen dit dan wel laten uitschijnen, we weten inmiddels wel wat de betrouwbaarheid ervan is neem ik aan (denken we maar terug aan de pluim van vorige week vrijdag).
Scharnierpunt lijkt zowat zondag te zijn en daarenboven is de eerste kou ten vroegste te situeren op dinsdag, dus niet binnen de betrouwbare termijn.
Dus mogen we wel positief zijn, maar zeker met het nodige voorbehoud.
Nog ff een vraagje over de pluimen...
De verschillende members laten een wisselend beeld zien, hoe kan dat?
Is het gebaseerd op wetenschap of is het vooral eigen interpretatie...
Gebruiken ze andere gegevens of hoe komen ze anders aan die andere inzichten...
Of is het gewoon gevoel, de gansen vliegen naar het zuiden dus het zou wel koud worden..?
Alvast bedankt voor je antwoord...
Groeten Antoin
De langetermijnweersverwachting van het KNMI geeft de trend aan voor de komende zes tot tien dagen. De computer produceert op basis van berekeningen door het Europees Weercentrum in Reading voor elk van de komende tien dagen tientallen weerkaartjes ter grootte van een flinke postzegel, die de mogelijke weersituatie aangeven. De uitkomsten worden gepresenteerd in de vorm van weerkaartjes, tabellen en grafieken. De pluim is een grafische voorstelling van de tiendaagse verwachting van bijvoorbeeld temperatuur, windsnelheid en neerslag voor een bepaalde plaats waarin ook de spreiding van de uitkomsten in één oogopslag is te zien.
De berekeningen worden gedaan met een zogenaamde "verstoorde" beginsituatie wat inhoudt dat er kleine wijzigingen worden aangebracht in verschillende parameters die ze gebruiken.
Het ECMWF is sinds eind november 2006 begonnen met de tweemaaldaagse levering van een ensemble weersverwachting die rekent tot 15 dagen vooruit. Dit EPS (VarEPS geheten) draait tot +240 (10 dagen vooruit) op een horizontale resolutie van ca. 50 km (T399) en vervolgens t/m +360 (dag 11 t/m 15) op ca. 80 km (T255). In vertikale richting rekent EPS op 62 nivo's.
| Gewijzigd: 4 februari 2010, 14:45 uur, door erik
In Duitsland worden al de eerste voorwaarschuwingen gegeven over 't hoge waterpeil van de West Duitse rivieren zoals de Mosel, en de Saar.
Door de hogere temperaturen begint de sneeuw in de heuvels te smelten, en dit kan i.c.m. nieuwe neerslag voor hoge waterstanden gaan zorgen.
Al dat water komt uiteindelijk in de Rijn terecht.
Ik denk dat zich voor de Belgische Ardennen een soortgelijke situatie zal voor doen met de nodige gevolgen voor de Maas in Limburg.
http://www.wetter.net/wetternews/wetternews.html | Gewijzigd: 4 februari 2010, 14:55 uur, door Rutte31
De plassen met ijswater drek beginnen zelfs alweer dicht te vriezen nu.
Het zicht is rond de 250 meter maar zal wel snel minder worden ook.
Edit: 15:22 100 meter zicht nog nu. | Gewijzigd: 4 februari 2010, 15:22 uur, door Picobyte
De pluimen mogen dit dan wel laten uitschijnen, we weten inmiddels wel wat de betrouwbaarheid ervan is neem ik aan (denken we maar terug aan de pluim van vorige week vrijdag).
Scharnierpunt lijkt zowat zondag te zijn en daarenboven is de eerste kou ten vroegste te situeren op dinsdag, dus niet binnen de betrouwbare termijn.
Dus mogen we wel positief zijn, maar zeker met het nodige voorbehoud.
Ik zie dat toch iets anders (positiever):
Op zaterdag en zondag is de dalende trend al te zien, en op maandag zit de pluim ook al, net als op dinsdag, voor het grootste deel ruim onder nul. Dit is een scenario dat zich afspeelt binnen de "betrouwbare" termijn. Hoe het daarna verder gaat, is natuurlijk nog een open boek, maar de aanzet ziet er positief uit.
De pluimen van vorige week vrijdag/zaterdag lieten een koude periode zien die echt pas na 5 dagen begon.
Maar waar we het vast over eens zullen zijn, is dat men niet te vroeg moet juichen en niet al te stellig moet zijn.