Bewolkt, grijs en vanmorgen nog wat regen. Maxima 4 tot 8 graden!
De temperatuur is vanmorgen flink opgelopen. In Valkenburg (bij Leiden) wees de thermometer om 5.30 uur een zachte 7.6 graden aan! In Westdorpe was het om 5.00 uur 7.5 graden en Rotterdam Airport noteerde in alle vroegte 7.3 graden. Daarentegen in het noordoosten nog tamelijk lage temperaturen met in Nieuw-Beerta rond het zelfde tijdstip nog slechts +0.6 graden. Oorzaak van de temperatuurstijging is een warmtefront dat verbonden is aan een randstoring ten noorden van Schotland dat zich naar het noordoosten zal verplaatsen. Achter het warmtefront wordt met een zuid tot zuidwestelijke stroming (vrij) zachte en vochtige lucht aangevoerd.
Het blijft vandaag bewolkt, somber en grijs met vooral vanmorgen nog wat regen of motregen. Vanmiddag blijft het op een spat motregen daargelaten vrijwel droog. Door het smeltende ijs kan rondom het IJsselmeer mist voorkomen. De maximumtemperatuur varieert van +4 graden in het noordoosten tot 7 of lokaal 8 graden in het westen en zuiden van het land. Er staat een matige en langs de kust eerst nog vrij krachtige zuiden tot zuidwestenwind.
Morgen krijgt ons land te maken met een koufront dat is verbonden aan een volgende depressie ten zuiden van Ierland en zich oostwaarts zal verplaatsen. Het koufront trekt van zuidwest naar noordoosten over het land. De laatste dag van de werkweek verloopt bewolkt met periodiek regen. Het noordoosten houdt het nog tot het middaguur droog. In de middag wordt het ongeveer 6 graden, in het noordoosten blijft de temperatuur opnieuw wat achter. Er staat een matige en in het noordelijk kustgebied soms vrij krachtige zuidoostenwind.
Kans op terug keer winter volgende week klein
Nog altijd verschillen de diverse computermodellen als het gaat om de kans op winter volgende week.
Het ECMWF en GFS laten nieuwe kou vanuit het noorden uitstromen richting ons land. Aanvankelijk, dit weekend en de eerste dagen er na weet een hogedrukgebied vanaf Groenland ons weer enigszins te beïnvloeden, wat hoopvol oogt voor een winters scenario of vervolg. Beide rekenbreinen laten daarna depressies de regie overnemen, weliswaar gevuld met hele koude lucht, maar tot een stabiele periode van winterweer zal dit niet leiden. Wel weer tot vorst en sneeuw.
Voorlopig ga ik uit van een slechts beperkt licht winters weertype. Ik zie die hele koude lucht ons tot halverwege volgende week niet bereiken en depressies vanaf de Oceaan houden in mijn visie een grote vinger in de pap. Dat betekent overdag 4 tot 6 graden boven nul en in de nachten een wat lichte vorst. Woensdag en donderdag zou het wel eens iets kouder worden, maar een doorbraak naar winterweer zie ik ook dan niet zitten.
oke, ik ging gister ook al bijna op me smoel doordat ik te snel liep
dan hou ik er vandaag weer rekening mee
bedankt
@KNMI:.....Zeg dan gewoon we weten het niet
woensdag 10 februari tot en met zaterdag 13 februari 2010
De verwachting voor de lange termijn is onzeker. 30 % kans op wisselvallig weer met af en toe regen of motregen en temperaturen ruim boven nul. 30% kans op kwakkelweer met temperaturen overdag boven nul en 's nachts onder nul. 40 % kans op kouder en droger winterweer met overdag temperaturen rond of iets onder het vriespunt en 's nacht lichte tot matige vorst.
....Dus 70% kans op kouder weer | Gewijzigd: 4 februari 2010, 08:17 uur, door stratocumulus
het dooit
en het miezelt.
Hier in Groningen/Drenthe de grote wegen niet glad.
De hoofd wegen niet glad maar de binnen weggetjes wel glad (nog wel)
Waar moet je naar toe in Groningen in de provintie of stad ?
Ik moet naar Noorderpoort , hora siccemasingel.
Dus in de stad Groningen
ik zie net op qbuzz hun website dat ze gewoon rijden, alleen met een kleine vertraging , wat logisch is
Ik zie het GFS geeft maandag en donderdag ook wat
EDIT: En vanaf ongv. woensdag blijft de vorst erin tot zover de verwachtingsperiode gaat | Gewijzigd: 4 februari 2010, 09:03 uur, door Maxim1110
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
+0,8gr Denk niet dat we de 5 gr halen. Barro dalende. 1010,367. hPa.
Kort om donkere dagen voor Kerst
Meuh, hier 6 graden
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography