Trouwens.... hoe zit dat eigenlijk met mollen en de winter? Men zegt weleens dat als de mollen bovenkomen, de winter afgelopen is. Maar de Hoornse mollen komen de hele winter al met nieuwe molshopen in mijn grasveld. Ook dwars door dikke sneeuwlagen heen. Heb ik nog niet eerder meegemaakt. Mollen in de war? Of is het hele verhaal onzin? Er is hier vast een mollenkenner... Hier zijn er ook heel de winter al mollen bezig,alleen als er sneeuw op ligt vallen die bulten minder op he
Dat gezegde geldt misschien beter bij een goed koud wintertje zonder veel sneeuw en kwakkel weer.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Trouwens.... hoe zit dat eigenlijk met mollen en de winter? Men zegt weleens dat als de mollen bovenkomen, de winter afgelopen is. Maar de Hoornse mollen komen de hele winter al met nieuwe molshopen in mijn grasveld. Ook dwars door dikke sneeuwlagen heen. Heb ik nog niet eerder meegemaakt. Mollen in de war? Of is het hele verhaal onzin? Er is hier vast een mollenkenner...
Daar hebben we in NL altijd wel een weerspreukje voor:
Zijn er januari veel mollen,
dan laat de winter niet met zich sollen.
Stoot de mol in Januaar,
kijk van kou in mei niet raar.
ps:
In de winter zie je juist meer molshopen dan in andere jaargetijden. De wormen kruipen dieper de bodem in als het koud is en de mollen moeten dus ook dieper. De uitgegraven grond brengen ze naar de oppervlakte. Vanaf maart/april zie je hier en daar een extra grote molshoop. Daar diep onder heeft een vrouwtjesmol haar kraamkamer uitgegraven. | Gewijzigd: 3 februari 2010, 22:16 uur, door Brisk
Dat gezegde geldt misschien beter bij een goed koud wintertje zonder veel sneeuw en kwakkel weer.
Ja, maar die bulten komen dwars door de sneeuw heen. En dat valt dan weer behoorlijk op.
Stoot de mol in Januaar,
ps:
In de winter zie je juist meer molshopen dan in andere jaargetijden. De wormen kruipen dieper de bodem in als het koud is en de mollen moeten dus ook dieper. De uitgegraven grond brengen ze naar de oppervlakte. Vanaf maart/april zie je hier en daar een extra grote molshoop. Daar diep onder heeft een vrouwtjesmol haar kraamkamer uitgegraven.
Kijk, goeie informatie. Wel typisch, want ik heb eigenlijk altijd last van mollen, maar had die hopen in de winter met bevroren grond nog niet eerder gezien...
Stoot de mol in Januaar,
ps:
In de winter zie je juist meer molshopen dan in andere jaargetijden. De wormen kruipen dieper de bodem in als het koud is en de mollen moeten dus ook dieper. De uitgegraven grond brengen ze naar de oppervlakte. Vanaf maart/april zie je hier en daar een extra grote molshoop. Daar diep onder heeft een vrouwtjesmol haar kraamkamer uitgegraven.
Ja deze dan ook maar even?
Kwaakt de kikker in Januari in het riet
kan het gaan sneeuwen, of niet
ik snap even niet waarom dat iedereen pluimen moet plaatsen , als 1 iemand dat doet , is toch meer dan voldoende,
je ziet bijna elke pagina dezelfde pluim.....( als er net nieuwe zijn dan )
en als ze geplaatst worden , staat er soms niet eens een stukje tekst bij ( vaak alleen de afbeelding)
dat vind ik jammer .
groet
SC
ps , om onenigheid te voorkomen , dit is tegen niemand persoonlijk , het viel me gewoon op . | Gewijzigd: 3 februari 2010, 22:36 uur, door thijmco
Kun jij bevestigen dat er matige sneeuwval voorkomt in dat gebied?
(met die plaatjes waarin groen regen is, blauw sneeuw en orange ijzel..)
die plaatjes geven alleen blauw en wit aan
blauw regen
wit is een combi regen en sneeuw