Dat de temperatuur nu onder nul ligt is puur door de neeuwresten in combinatie met helder weer en gunstige wind condities bij nacht. In de nacht is er minder turbulentie waardoor de onder lucht tot een paar meter hoog minder in beweging wordt gebracht.
Dank voor je heldere uitleg maar ik had het over de temps hier!
---
Als dat zou kunnen maar langzamerhand voel ik me meer Rus dan Nederlander. en als ik hier mensen in de buurt zie die lopen met bondmutsen van russische afkomst. ook lange jassen en het zijn heus geen podloodventers
Maar bescherming tegen kou.
Maar goed ik moet alles eerst zien. ze verspreiden hier wel paniek en zitten met lege handen (zout) en grote zorg i.v.m aanrijtijden hulpdiensten omdat de grootste deel van de prov. sinds gisteren niet meer gestrooid wordt. alleen auto wegen.
En ze zijn op het provincie huis paraat.
Maar bescherming tegen kou. Maar goed ik moet alles eerst zien. ze verspreiden hier wel paniek en zitten met lege handen (zout) en grote zorg i.v.m aanrijtijden hulpdiensten omdat de grootste deel van de prov. sinds gisteren niet meer gestrooid wordt. alleen auto wegen. En ze zijn op het provincie huis paraat.
Ha die Iwan!
Het klinkt wel erg serieus daar dan. Paniek is noot goed natuurlijk. Maar dat het zout op is, dat horen we al meer dan een maand in de media, dus ik denk dat we dat met een korreltje zout moeten nemen.
Bij sterke afkoeling denk ik aan tien tot vijftien graden binnen twee tot vier uur en dan ook een stevige wind er bij met temperaturen onder nul zodat er goed veel sneeuw rond stuift.
Mijn Pa vertelde mij dat de sneeuw meters hoog naar binnen was gewaaid vorige maand.
Maar die ziel weet helemaal niet wat zo'n plaatje waard is dus had er geen foto en filmpjes van.
Stuifsneeuw is echt een niet te onderschatten probleem als het onder nul is.
KNMI: Met name in de noordoostelijke helft van het land is de kans groot dat ijzelvorming optreedt en het gevaarlijk glad wordt. Zeer lokaal kan er ook kortdurend (natte) sneeuw vallen.
MC: Vanuit het zuidwesten raakt het in de loop van vanavond bewolkt en volgt er regen, soms ook natte sneeuw. In het oosten ijzelt het rond middernacht en in het noordoosten valt lokaal 2-5 cm sneeuw.
Weerplaza: De bewolking neemt toe en van het zuidwesten uit trekt regen over het land, eerst mogelijk ook natte sneeuw of ijzel.
Weeronline: Vanavond en vannacht neemt in het hele land de bewolking vanuit het zuiden toe en valt er neerslag. De minima liggen tussen -2 graden in het noorden en oosten en +3 graden in het zuidwesten. In het midden en noorden van het land valt de regen op een bevroren ondergrond en kan het erg glad worden.
Morgen is het bewolkt en vooral het noorden start met winterse neerslag dat later in de ochtend overgaat in regen.
Dus hopelijk krijgt de overheid meer grip op de weg ...maar wintert het wel gewoon lekker door. Ik ga af op die laatste GFS pluim iig.
hoe is het nou mogelijk het was spekglad, je kon maar 20 kmh rijden op een baan waar je normaal
90 mag.
de wielen kunnen dan harder rond draaien
met glad wegdek kun je wel 150 per uur
daarom staan die daar he patje
Want de wispelturigheid in de Uitvoer is vandaag dan wel niet verdwenen, langzaam maar zeker neemt het aantal koudere oplossingen op middellange en langere termijn toe.
En lijkt de waarschijnlijke uitkomst, gezien het karakter van deze winter, niet geheel onlogisch.
Want op korte termijn, zien we eerst de invloed van een warmtefront, die in zijn kielzog wat zachtere lucht meeneemt, toenemen. Gevolg van een lagedrukgebied boven het zuidwesten van Scandinavie.
Op vrijdag vult dit laag echter op, gevolg van drukstijgingen ten N/O.
Mede hierdoor heeft een volgend lagedrukgebied dat op vrijdag vanuit het westen gaat naderen een zuidelijkere koers dan de veelbesproken verzachtingsvariant eerder had voorzien. Gevolg hiervan is dat de aanvoer aan de bodem in de loop van vrijdag nadrukkelijker een oostcomponent gaat krijgen.
Voor de midellange termijn lijkt nu toch wel de meest waarschijnlijke variant dat tijdelijk noordoostelijke hogedruk zijn invloed tot ons gebied gaat uitbreiden. Resultaat van het waarschijnlijke gegeven dat de westelijke hoogterug toch westelijker komt te liggen dat in de zogenaamde verzachtingsvariant werd ingeschat.
Daarom komend weekend ook een vrij koude oostelijke aanvoer.
Voor begin volgende week lijkt dan toch het meest waarschijnlijke scenario, tevens het grote kenmerk van deze winter, dat een westelijke hoogterug resulterend in hogedruk aan de bodem boven het Groenlandse, samen een zuidelijke straalstroom bepalend gaat worden.
Samen met drukdalingen boven Scandinavie is dan een polair/arctisch koude noordelijke variant dan het resultaat, geheel in lijn met de patroon ontwikkeling van de laatste 2 maanden.
Voorzichtige conclusie's zijn dan ook dat:
- stabiel winterweer er voorlopig nog steeds niet inzit;
- evenzeer een verzachting naar landelijk normale temperaturen, laat staan boven normale temperaturen er ook niet in zit voorlopig - heel opmerkelijk inmiddels, al een periode van bijna 8 weken nu met bijna alleen maar dagen met temperaturen beneden normaal, wat een breuk met vele jaren hiervoor;
- lagedruk leidend is en zal blijven voor het stromingspatroon.
Te verwachten weerbeeld
Komende nacht: toenemende kans op neerslag vanuit het zuidwesten,
Tmin -4/1 C.
Morgen: in het noordoosten eerst nog sneeuw, later ook daar overgaand in regen, in de middag overal droog, wel grijs/mistig weertype. Z wind 1-3 Bft en Tmax 2-6 C.
Vrijdag: in de nacht nog opklaringen mogelijk en Tmax -2/+2 C.
Overdag vanuit het zuidwesten weer toenemende kans op neerslag, in het Z/W vnl regen, elders ook sneeuw. ZO/O wind 2-4 Bft en Tmax 1/4 C.
Weekend: meest droog, wolkenvelden maar ook zonnige perioden, O/ZO wind 2-4 Bft en Tmin -5/0 C en Tmax -1/+2 C.
Trend begin volgende week: toenemende kans op neerslag, vnl sneeuw en nog wat lagere temperaturen in een noordelijke aanvoer op hoogte, maar door zuidelijke lagedruk periodiek continentale aanvoer aan de bodem.
Kortom, we zijn zo lijkt toch wel nog lang niet af van deze winter.
Mvg, Ronald.
Auteur: Ronald de Wildt | Opgesteld 2010-02-03 20:56:43
Bij sterke afkoeling denk ik aan tien tot vijftien graden binnen twee tot vier uur en dan ook een stevige wind er bij met temperaturen onder nul zodat er goed veel sneeuw rond stuift.
Ok, prima dat je er zo over denkt!
---
Hier is het inmiddels weer verder afgekoeld, helaas geen heftig sneeuwbuitje zoals gisteren, dat was echt verrassend!
Want de wispelturigheid in de Uitvoer is vandaag dan wel niet verdwenen, langzaam maar zeker neemt het aantal koudere oplossingen op middellange en langere termijn toe. En lijkt de waarschijnlijke uitkomst, gezien het karakter van deze winter, niet geheel onlogisch.
Te verwachten weerbeeld:
Trend begin volgende week: toenemende kans op neerslag, vnl sneeuw en nog wat lagere temperaturen in een noordelijke aanvoer op hoogte, maar door zuidelijke lagedruk periodiek continentale aanvoer aan de bodem.
Kortom, we zijn zo lijkt toch wel nog lang niet af van deze winter.
Mvg, Ronald.
Dit ziet er dan wel weer hoopvol uit, voor de sneeuwliefhebbers dan. Mogelijk dus toch weer behoorlijke sneeuwkansen. Toch jammer dat er niet even een flinke vorstperiode in zit. Ik hoop dat de winter, voor dat het eindigt, nog een goede vorstperiode geeft voor het echte schaatswerk!
---
Hier is het inmiddels weer verder afgekoeld, helaas geen heftig sneeuwbuitje zoals gisteren, dat was echt verrassend! Ik zou mij rot lachen als er nog een Elfstedentocht komt deze winter