Ten eerste : de temps (zijn al snel aan het dalen )
2: een ijzelfront kan alles plat leggen (kans bestaat tot een verhoging knmi alarm tot een weeralarm)
3: strooizout probleem
4: geldt waarschijnlijk tot nu toe niet voor alle provincies maar kan veranderen
5:als het een dooiaanval is (en dat hebben we vaker meegemaakt) kan zoiets langer aanhouden dan normaal
(maar het blijft een verwachting) in deze winter is alles mogelijk
2: een ijzelfront kan alles plat leggen (kans bestaat tot een verhoging knmi alarm tot een weeralarm)
3: strooizout probleem
4: geldt waarschijnlijk tot nu toe niet voor alle provincies maar kan veranderen
5:als het een dooiaanval is (en dat hebben we vaker meegemaakt) kan zoiets langer aanhouden dan normaal
(maar het blijft een verwachting) in deze winter is alles mogelijk
Temperaturen zijn zeker snel aan het dalen, ik ben benieuwd hoe het met dat ijzelfront verder gaat...
zie ik daar opnieuw winter??
Als kind zijnde moesten ze mij al altijd hebben en ik had nergens pad of deel in.
Maar even ter zake. ik zag een auto van de gemeente met afzet hekken volgens mij hebben ze draaiboek open geslagen met maatregelen tegen spiegelglade weg. en geen strooizout meer voor provinciale wegen?
Ik weet het niet zeker. maar denk haast dat ze zich voorberijden op mogelijke zeer gevaarlijke situatie,s en materiaal voor afzettingen ter plaatse hebben.
--2,2gr op 4mtr hoogte.
--3,4gr op 2.30 hoogte.
Maar even ter zake. ik zag een auto van de gemeente met afzet hekken volgens mij hebben ze draaiboek open geslagen met maatregelen tegen spiegelglade weg. en geen strooizout meer voor provinciale wegen?
Ik weet het niet zeker. maar denk haast dat ze zich voorberijden op mogelijke zeer gevaarlijke situatie,s en materiaal voor afzettingen ter plaatse hebben.
--2,2gr op 4mtr hoogte.
--3,4gr op 2.30 hoogte.
Oh ok, ik denk dat Grunn afgesloten wordt van de rest van Nederland...
---
Hier vriest het inmiddels weer een beetje...
--2,2gr op 4mtr hoogte.
--3,4gr op 2.30 hoogte.
Wiggel zet je zware sneeuwruimers maar alvast aan kunnen ze warm draaien
Ja die hoorde ik om half zeven ook massaal overkomen, kon ze niet zien dus weet niet welke kant ze op gingen...
Hier nu nog droog, temp is +3 ,luchtdruk gedaald naar 1010, en luchtvochtigheid 88 %.
Wind uit zuid/zuidoost windkracht 3.
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
---
Hadden ze veeeeeeeel eerder m oeten doen
Lagedrukgebied boven Zuid Zweden ligt vrijwel stil en vult langzaam op. Rug van hoge druk ligt vanavond boven ons land. Frontaal systeem wordt morgen bepalend voor ons weer. Een warmtefront over Belgie bereikt later vanavond het zuiden van het land en trekt verder noordoostwaarts.
HiRLAM is consistent met de voorgaande run en de overige modellen. De positie en timing van de warmtefrontpassage is in alle uitvoer nagenoeg gelijk. Opgemerkt moet worden dat Hirlam vaak iets aan de koude kant met zijn temperaturen onderin en ook dat Hirlam vaak te langzaam opwarmt wanneer er bewolking binnenkomt.
Neerslagtiming is in alle modellen aardig gelijk, hoeveelheden lopen uiteen. Hot issue is vooral de neerslagsoort. NESO komt met verschillende mengvormen. Toch ben ik wat voorzichtig om NESO 1 op 1 over te nemen. Hirlam is vaak wat aan de koude kant en warmt bovendien ook vaak iets te langzaam op bij binnenkomende bewolking. Dit in gedachten houden heb ik het idee dat NESO een worst case scenario schetst die enige aanpassing behoeft. Voor het zuiden zal de neerslag vooral als regen vallen. Mogelijk dat in de Limburgse Heuvels even wat (natte) sneeuw voor gaat komen. Verder naar het noorden kan de regen op een bevroren ondergrond vallen. Omdat de bewolking echter al fors komt opzetten is er met name voor het noorden en noordoosten kans op wegdektemperaturen die onder nul komen. Overigens is sneeuw in dat gebied op voorhand ook niet uit te sluiten.
Snel dalen doet het pas als het dik onder de dooigrens duikt boven de sneeuwlaag die hier in noordoost groningen ligt.
Dat de temperatuur nu onder nul ligt is puur door de neeuwresten in combinatie met helder weer en gunstige wind condities bij nacht.
In de nacht is er minder turbulentie waardoor de onder lucht tot een paar meter hoog minder in beweging wordt gebracht.