Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Heb eigenlijk genoeg van de kou Geef mij maar Voorjaar!
Inderdaad, en weer een vette onweersbui
helaas dat alle weermodellen fout zaten en laten nu elke dag temp verder oplopen.
De winter voorbij? Nee zeker niet!! Beetje vroeg om het te roepen he? 3 februari is het we zitten net 1 maand in de winter en het is al voorbij? Beetje rare beredenering vind ik. Als we dat dadelijk ook met de zomer gaan doen na 1 maand al te roepen dat het voorbij is dan weet ik niet meer hoor.....
idd dat denk ik.
zon heeft alweer veel kracht en in de pluimen is amper wat terug te vinden over vorst.
winter is voor mij temp overdag, s nachts onder nul en af en toe wat sneeuw
In België begint de meteorologische winter anders al de 1ste december, dus zitten we hier 2 maanden ver in de winter.
En de winter eindigt in België meteorologisch gezien op 1 maart, het kan daarna nog wel koud worden, maar niet om te zeggen serieus koud.
zon heeft alweer veel kracht en in de pluimen is amper wat terug te vinden over vorst.
winter is voor mij temp overdag, s nachts onder nul en af en toe wat sneeuw
De runs verschillen enorm van elkaar. Dit is in eerdere berichten ook al uitgelegd hoe dat komt en wat daar de oorzaak van is. Maar om nu te roepen dat de winter voorbij is terwijl alle modellen het niet weten vind ik erg knap In 1986 was eind februari ook koud en werd er nog een tocht gereden
Vannacht misschien IJZEL :Voorlopig nog niet stabiel
Vanavond neemt de bewolking vooral in het zuiden toe en later is daar kans op regen. In de loop van de nacht is er ook in het midden en noorden kans op regen. De temperatuur daalt daar tot onder nul (lokaal -3 in het oosten, rond het vriespunt in het westen), en er is dan ook kans op ijzel. De meeste kans in het noorden, daar valt onder de ochtend misschien ook sneeuw. Het kan ten noorden van de grote rivieren in ieder geval op veel plaatsen weer glad worden. Misschien is in het binnenland vanavond al zo, dan door het bevriezen van sneeuwresten en natte weggedeelten.
Morgen overdag trekt dit front langzaam door naar het noorden. Het is in de ochtend bewolkt met af en toe regen, in het noorden valt misschien eerst nog sneeuw of ijzel. In de middag komen er uit het zuiden enkele opklaringen en blijft het bij een enkele bui. De maximumtemperatuur loopt uiteen van 3 tot 7 graden en er staat morgen een matige zuidoostenwind.
Vrijdag en het weekend zijn ook wisselvallig en meestal bewolkt. Vrijdag valt er af en toe regen, in het weekend is er in het noorden ook kans op natte sneeuw of een sneeuwbui. Maxima meestal van +1 in het noordoosten tot rond 5 in het zuidwesten. 's Nachts plaatselijk lichte vorst en dus kans op gladheid.
Ik heb ook wel het idee dat de winter voorbij is, niet omdat de officiële winter qua datum voorbij is, want dat weten we wel dat dat 21 maart is, maar het is meer een gevoel, of misschien wel een wens. Vanwege dat kwakkelweer denk ik.
Je hoort steeds meer mensen over de lente en zomer en fijner weer. Winterweer is fantastisch, maar dat herfstachtige vinden mensen niet leuk en dan is het fijn om aan 'wishfull thinking' te doen! Ik zag net de barbecues al weer in de winkel!
Maar zoals pas al hier gezegd kan het zelfs sneeuwen in de maand mei, dus een datum of maand zegt niets. Het weer houdt zich niet aan data... Persoonlijk zeg ik dus; winter of lente gaaf, maar dat gedoe ertussen in hoeft van mij niet!