Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Vanmorgen tegen half 7 opgeschrikt door een donderklap, waarna een fikse hagelbui. En.. het zout is hier in de Gemeente Eemsmond op. Ik zie ze nu met karren met zand rijden, maar af dat helpt?
Kan gunstige ontwikeling geven voor oostenwind
Dat kan maar ik denk zelf dat het front dat over Engeland trek iets sterker is.
Of het blijft net hangen als het net over Nederland heen getrokken is en dan zakt hij weer naarbene met
een krul
Of het blijft net hangen als het net over Nederland heen getrokken is en dan zakt hij weer naarbene met
een krul
[/quote]
Er probeert zich wel een hogedrukgordel op te bouwen ; ben erg benieuwd
Edit: Daken niet meer, de zon doet zijn werk.
Edit: Daken niet meer, de zon doet zijn werk.
Alles ging bij jullie over in natte sneeuw zag ik al wel op de plaatjes Maar vanavond wederom een kans al denk ik dat het voor ons meest natte sneeuw zal zijn
Vandaag 10:08 uurWeerkaarten lange termijn: toch winter volgende week?
Nog altijd zijn er diverse mooie weerkaarten voor volgende week. Althans, voor mensen die van winter houden. Het ECMWF tovert vanochtend in de jongste run toch weer een behoorlijk winters scenario uit de hoge hoed.
Een depressie die vanaf de oceaan richting West Europa wordt gestuurd om daar zachte lucht te brengen blijft maandag en dinsdag in de buurt van de Britse Eilanden liggen. De wind is dan zuid tot zuidoost, en heeft slechts wat licht winters weer tot gevolg. Tegelijk berekent dit model drukstijgingen boven Groenland en hoopt zich veel kou op boven Scandinavië in een vlak lagedruksysteem.
Het lagedrukgebied vanaf de Britse Eilanden arriveert later volgende de week boven ons land om naar Duitsland weg te trekken. Daarachter zuigt het dan de hele koude lucht boven Scandinavië aan waar een heus hogedrukgebied ontstaat. Weliswaar een kwakkelsituatie maar zou dit uitkomen is van doorzettende dooi zeker geen sprake en is er uitzicht op een nieuwe winterse episode. Vooralsnog heb ik echter grote twijfels over dit scenario.
Ook het Canadese rekenmodel ziet nog voldoende perspectief voor winterweer volgende week. Het komt in grote lijnen overeen met het ECMWF, maar laten het lagedrukgebied volgende week nog wat zuidelijker koersen. Hier al snel volgende week een duidelijke oost tot noordoostelijke stroming met sneller en nog meer kou dan in de operationele uitdraai van het ECMWF. Matige vorst volgende week zal snel na het weekend plaatselijk al een feit kunnen worden, maar ook hier geldt: wisselvallig met kans op sneeuw.
Voorlopig ga ik uit van een heel andere visie. Helaas voor winterliefhebbers denk ik dat depressies een noordelijkere route zullen volgen en na het weekend vanaf de Britse Eilanden kunnen oprukken tot het Oostzee gebied. Dat betekent een zachte zuidwestelijke stroming, soms regen en dus oplopende temperaturen.
In grote lijnen komt dat overeen met het Duitse Offenbach model. Juist dit rekenbrein heeft zich de afgelopen tijd, waarin veel onzekerheid was, onderscheiden van veel andere modellen door het voortdurend bij het rechte eind te hebben. En precies GEM, GFS (ook GFS heeft voor volgende week weer winterse oplossingen in petto) en het ECMWF waren bepaald niet consistent en vaak veel te koud in hun prognoses.
Al met al ga ik voorlopig uit van dooiweer na het weekend, maar dat betekent niet dat de winter later volgende week of halverwege de maand best eens weer terug kan keren.
KNMI is ook nog erg onzeker over wat er na zondag gaat gebeuren.
Van mij mag de lente nog even wegblijven maar dan wel met echte kou en niet dit gekwakkel wat we hier in het Westen al weken hebben.
dinsdag 09 februari tot en met vrijdag 12 februari 2010
De verwachting voor de lange termijn is onzeker. 60-70 % kans op wisselvallig weer met af en regen of motregen en temperaturen ruim boven nul. 30-40 % kans op kouder en droger winterweer maar overdag temperaturen rond of iets onder het vriespunt en 's nacht lichte tot matige vorst.