ik sie geen plaatje
nu wel
weather without storms is no weather at all.
Dat heb ik vandaag al wel gelezen. Ik dacht dat guidance daarover had maar zeker weten doe ik het niet
Ja hebben ze gisterenavond al geplaatst http://forum.onweer-online.nl/index.php?s=...st&p=106739
Heb tot nu toe alleen ff gauw bij het KNMI gespiekt in het ECMWF-model. Daar word er al over gesproken.
Maar het is te hopen dat dat uitkomt....
Ja ik heb al de kaarten van ECMWF bekeken vanmorgen maar daar was niets op te zien. Vind het allemaal vreemd
KNMI krijgt alles veel eerder binnen dan wij dus wie weet zit er weer een verrassing aan te komen
Wellicht ten overvloede...
ECMWF-model tot +240 uur
Beoordeling door meteoroloog
dinsdag 02 februari 2010 11.28 uur, geldig van woensdag 03 februari tot donderdag 11 februari
Synoptische ontwikkeling
Een groot lagedrukgebied boven Scandinavië met diverse, om elkaar heen draaiende, kernen blijft het weer op de Noordzee en onze omgeving tot ongeveer donderdag bepalen. Daarna trekt een Oceaanstoring in de richting van West Europa, maar in deze Uitvoer (i.t.t. de voorgaande) trekt het laag via Frankrijk naar de Middellandse Zee. Dit zorgt voor een oostelijke stroming in onze omgeving. Tegelijkertijd vormt er zich komende weekend west van Noorwegen een hogedrukgebied (zowel aan de grond als op 500 hPa) dat volgende week verbinding krijgt met het Russische hogedrukgebied. Aan de oostkant van dit hogedrukgebied trekt een lagedrukgebied via Scandinavië zuidwaarts en trekt vervolgens via ons aandachtsgebied westwaarts naar het Verenigd Koninkrijk. In de bovenlucht blijft het laag boven de Lage Landen liggen.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Deze run is weer helemaal op de koude toer. Was gisteren nog 70% van de oplossing "warm", nu is ongeveer 70% van de oplossingen "koud". De onzekerheid neemt vanaf vrijdag flink toe. Dit is toe te schrijven aan de ontwikkeling van het hoog west van Noorwegen. Ongeveer 20% laat net zoals de operationele run een lagedrukgebied over Scandinavië afzakken naar onze regio. Het merendeel van de members (60%) laat ons land aan de oostkant van het hoog. De overige 20% berekent een zuidwestelijke stroming boven onze omgeving (was gisteren nog 70%). De beschreven onzekerheid vinden we ook terug in de 2 tube oplossingen. Inmiddels is de EC0200 Oper en Eps Uitvoer weer voornamelijk zacht. (60% kans op zacht weer in het hele land, 20% kans op kwakkelweer en 20% kans op koud weer. De onzekerheid is dan ook zeer groot.
Toelichting bij aanpassingen in tabel
-
Samenvatting meerdaagse-periode
Wisselvallig, in het weekend meest droog. Temperaturen overdag boven het vriespunt, 's nachts meest lichte vorst.
Samenvatting EPS-periode
Zeer onzekere verwachting.