Ik moet vanavond nog naar Amsterdam met mijn oudste zoon.. We hebben kaartjes voor Youp van t Hek.
Dus ik lees met spanning de weerberichten..
(Ik zou met de kleinsten naar k3 op 20 december, toen kon het niet ivm het weeralarm.. )
Goedemorgen!
Ik duim vandaag dat het hier nÃet in drab overgaat. Zou weer 'ns fijn zijn!
edit: kan nu al melden dat de fijne sneeuw wel erg recht naar beneden valt... | Gewijzigd: 2 februari 2010, 07:21 uur, door Richardus
Perioden met regen, vanmorgen voorafgegaan door sneeuw en lokaal ook IJZEL.
Het KNMI heeft vanmorgen een waarschuwing afgegeven voor het midden, oosten en noorden van het land. Het is daar plaatselijk glad door sneeuwval en in Noord-Holland, Friesland en Flevoland is het verradelijk glad door IJZEL. Op de website van het KNMI is gedetailleerde informatie over de gladheid te bekijken!
Vandaag trekt een uitdiepende depressie over de Noordzee naar Denemarken waar het vannacht wordt verwacht. Het bijbehorend frontaal systeem trekt over ons land naar het zuidoosten. Het is bewolkt en vandaag staan er de gehele dag perioden met regen op het programma. Regenkleding en paraplu zijn dan ook geen overbodige luxe. Tot in de avond wordt 10 tot 15 mm aan neerslag berekend, in het noorden zelfs 20 mm. Vanmorgen wordt de regen in het binnenland voorafgegaan door (natte) sneeuw en lokaal mogelijk ook IJZEL. De maximumtemperatuur varieert van 3 graden in het noordoosten, 4 graden in midden en 6 graden in het zuidwesten van het land. Het waait stevig, de zuidwestenwind is matig tot vrij krachtig boven land en krachtig tot hard aan zee.
In de namiddag en vanavond kan de regen overgaan in natte sneeuw waarna het vanuit het noordwesten droog zal worden. Vannacht volgen vanuit het noorden brede opklaringen en koelt het bij een afnemende wind landinwaarts af tot rond het vriespunt. Het kan dan ook door bevriezing van natte weggedeelte verraderlijk glad kan worden.
Vandaag 07:04 uur
Dooi komt in het weekend tot staand
Vandaag passeert een zeer actieve storing die is ontstaan op de Oceaan. Het markeert de overgang tussen hele koude lucht boven Scandinavië en veel zachtere lucht boven het zuidwesten van Europa.
De storing trekt maar langzaam naar het zuidoosten al pas vanavond het land verlaten. Er valt heel veel neerslag die landinwaarts vooral vanochtend in de vorm van (natte) sneeuw valt. Eerst is ook ijzel mogelijk. In het westen lopen de temperaturen op naar een graad of 6! In het noordoosten wordt het niet veel warmer dan 1 of 2 graden.
Morgen liggen we tussen een tweetal storingen in en dat geeft veelal droog weer. Kijken we nog wat verder vooruit dan zien we op de weerkaart dat er nieuwe storingen met zachte lucht op ons land af worden gestuurd. Donderdag en vrijdag valt er dan ook van tijd tot tijd regen, in het noordoosten misschien (natte) sneeuw.
Dan zet de dooi even flink door en wordt het 4 tot 7 graden.
In het weekend zien we dat de zachte lucht en de dooiaanval zich stuk loopt op het koude continent. Dat is een interessante ontwikkeling voor winterliefhebbers.
Hogedruk gaat zich meer roeren maar waar het precies komt te liggen is nog onduidelijk. GFS kwam gisteren opnieuw met volop winterse scenario’s maar hebben deze vandaag met hetzelfde gemak weer van de kaarten geveegd. Ook het ECMWF toverde gisteren een stevige nieuwe winterprik uit de hoge hoed. Offenbach berekent het hogedrukgebied in het weekend boven de Baltische Staten en met een oostelijke stroming wordt daarmee het oprukken van de zachte lucht een halt toegeroepen.
In de nachten gaat het dan weer licht – en na het weekend misschien plaatselijk wel matig vriezen als het hogedrukgebied nog wat koudere lucht onze kant op transporteert. Hoe dat allemaal precies gaat uitpakken na het weekend is dus nog onzeker, maar duidelijk is wel dat de dooiaanval tot staand komt in het weekend. De vraag is echter in hoeverre het daarna wel of geen echt winterweer gaat worden. Spannend wordt het wel weer.