Idd weer kou op termijn, eens kijken of het ditmaal wel komt... Vrees voor nieuw gasverbruik record zowel prive als landelijk | Gewijzigd: 1 februari 2010, 21:42 uur, door PolderPS
De temperatuur gaat morgen vrij snel stijgen. Dus ik denk niet dat er zoveel sneeuw zal gaan vallen. Aangezien de sneeuw overgaat in regen. Helga had het al voor 12 uur dat alle sneeuw over ging in regen.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Hmm. Helga staat niet bepaald bekend als de God van 't weer.
De sneeuw zal wel overgaan in regen, maar dat kan langer duren dan we verwachten.
En dit typ ik terwijl ik een strooiwagen zie langs komen, het zal wel spekglad zijn, alle wegen zijn zeiknat.
Blond-T
Het is een kille doordeweekse dag midden in de winter
en een vrachtwagenchauffeur stopt met zijn wagen voor een rood verkeerslicht.
Plotseling stopt er een wagen naast hem en een blond grietje roept vanuit haar wagen:
"Hallo meneer, ik ben Linda...En u verliest uw lading!" ,
maar tegelijkertijd springt het verkeerslicht op groen en de chauffeur geeft gas.
Bij het volgende verkeerslicht moet de chauffeur weer vaart minderen en opnieuw gaat het blondje naast hem staan.
"Meneer, ik ben Linda.. En u verliest uw lading !" ,
maar opnieuw trekt de chauffeur op zonder ook maar op het blonde grietje te Letten.
Het geluk zit hem echter niet mee, want ook voor de derde keer staan de verkeerslichten op rood en stopt hij netjes.
Het blondje, intussen behoorlijk op haar teentjes getrapt, gooit haar auto voor de vrachtauto,
stapt uit en roept naar de chauffeur: "Dit is nu al de derde keer... Ik ben Linda, en u verliest uw lading!!!..."
Waarop de chauffeur zijn raam open draait en roept:
"Ja, stomme trut...Ik ben Theo en ik strooi zout!!".
En nu weer terug on-topic
ECMWF - zaterdag 6 februari 2010 - 12 uur:
Maar even afwachten of de pluimen de komende dagen bij ditzelfde scenario blijven. Ik hoop van wel, maar ik wil niet te vroeg juichen.
Update:
Ik zie nu dat GFS (NCEP) voor hetzelfde scenario gaat vanaf 6 februari. Merk op hoe groot de overeenkomsten zijn.
GFS (NCEP) - zaterdag 6 februari 2010 - 12 uur:
| Gewijzigd: 1 februari 2010, 22:20 uur, door Martian
ineens kijk je heel anders aan tegen woorden als "opzouten".
Hier is er wel eens meer zout geweest, er wordt aanmerkelijk minder gestrooid wat zoals overal gemeld op lokale wegen soms erg verraderlijk kan zijn.
Zoek de verschillen!
Wie heeft die onderste temperatuur grafiek gespiegeld?????
Dit alles zegt waarschijnlijk genoeg over de betrouwbaarheid van dit soort grafieken.
Morgen kan het weer precies andersom zijn.
Citaat van darkshadow, maandag 1 februari 2010, 21:37 uur Nieuwe pluim:
| Gewijzigd: 1 februari 2010, 22:01 uur, door Han
Onzekerheid nog steeds zeer groot, met vandaag weer een "koudere" Uitvoer.
Want sloeg gisteren nog geheel weerminnend Nederland massaal op hol door de volledige wending van de Uitvoer.
Vandaag kunnen we weer iets geruster zijn, want de Uitvoer is weer terug bij het ritme van deze winter.
Een ritme waarin grof gezegd de tendens van hogere luchtdruk ten NW/NO en lagere luchtdruk ten ZW/ZO leidend is.
Liet GFS oper 18z gisterenavond al enigszins zien dat de soep komend weekend niet bij 10 C gegeten zou gaan worden, deze tendens is algemeen overgenomen vandaag in de Uitvoer.
Een korte samenvatting: koudere ens. gemiddelden van GFS en EC, betere patroonontwikkleing Offenbach, en "last but not least" UKMO dat zijn ZW circulatie volledig heeft ingetrokken.
Begrijpt u mij goed, ook ik ga nu niet verkondigen dat het toch gewoon winter vanaf midden deze week gaat worden, daarvoor is het ijs -gezien de "onbetrouwbare" Uitvoer- nog veel te dun.
Maar er kan wel geconcludeerd worden dat de kansen op handhaving van het te koude weer de eerste helft van deze maand groot is. Hoofdvraag hierin lijkt nu toch weer te worden of dit in een aanhoudend wisselvallig weerbeeld het geval zal zijn, of dat er dan toch een onvervalste stabiele vorstperiode zal komen.
Want in al het scenario-gedraai van de modellen is vandaag toch wel opvallend veel ook het beeld geschetst van een wel degelijk westwaarts komend Russisch hogedrukgebied tegen eind deze week, een scenario zoals dat dus algemeen tot afgelopen zaterdagavond door de Uitvoer werd geschetst.
Dus heel goed mogelijk dat we over 2 dagen concluderen/vaststellen dat de vorstperiode op het punt zal staan te beginnen, en we al helemaal niet meer stil staan bij die rare zwarte zachte Zondag.
Te verwachten weersontwikkelingen
Zoals de afgelopen dagen zal ook de komende 48 uur in het teken staan van lagedruk ten NW/NO.
Vanaf donderdag zien we de luchtdruk ten NO stijgen, tegelijk nadert vanaf de oceaan een lagedrukgebied.
Stroming die tot dan aanlandig, W/N, is draait hierdoor naar oost/zuidoostelijke richtingen. Op hoogte is de aanvoer W/Z, en vooral het westen en zuiden lijken op donderdag/vrijdag gevoelig voor de kans op wat neerslag. De overige gebieden, en met name het oosten en noorden, profiteren meer van de aangevoerde drogere continentale lucht.
Tegen het weekend lijkt het stromingspatroon nadrukkelijker bepaald te gaan worden door steeds sterker wordende NO hogedruk, met lagedruk boven het zuiden van Europa, met name het zuidoosten.
Aangevoerde lucht, in een O/NO aanvoer, wordt dan ook op hoogte kouder.
Te verwachten weerbeeld
Komende nacht: opklaringen en Tmin -5/0 C.
Dinsdag: in de loop van de ochtend vanuit het westen eerst sneeuw. later regen, en in de loop van avond opnieuw sneeuw. Tmax 1/5 C.
Woensdag: wisselend bewolkt, enkele winterse buien, Tmin -3/2 C en
Tmax 1-5 C.
Donderdag/vrijdag: waarschijnlijke tweedeling, grootste kans op neerslag in het zuiden en westen, meeste kans op droog weer met opklaringen in het noorden en oosten. Tmin -5/0 C, Tmax 0/5 C.
Gehele periode, vanzelf...., de laagste waarden in het noordoosten.
Met inachtnemening van hetgeen ik in de aanhef heb vermeld, lijkt de kans op verdere verscherping van de kou in het weekend stijgende.
Mvg, Ronald.
Auteur: Ronald de Wildt | Opgesteld 2010-02-01