Ik was aan het kitesurfen in Katwijk toen de wind opeens wegviel.
10 minuten later pal Noord en een dikke 20 knopen....
Nu hopen dat dit een voorbode is van wat ons nog te wachten staat...
Wat grappig om te zien dat het 'zomaar even een initiatiefje' was van Jan, en kijk tot wat een groot succes dat is geworden. 16 delen, landelijke bekendheid (Sp!ts interview, meerdere malen de frontpage van Geenstijl.nl gehaald) leuk om te zien.
Voor mij een unieke winter, ik zag zonet even een kaartje over het Hellmann getal verspreid over Nederland. In delen van het oosten en noorden zitten ze al over de 100! Voor mij, in mijn 18 jaartjes pas, de 'strengste' winter tot nu toe, ik vind het heerlijk!
Mooi verhaal heb je er van gemaakt Buffell, ik kan me er in vinden! Mijn mooiste winter was die van '79, wat ik me er dan nog van kan herinneren, maar deze '2009/2010' komt absoluut in de top 3, een enorm unieke winter!
Dankjewel
Zo dat is inderdaad een enorm snelle omdraai!
Lekker gekitesurfed verder?! Mooie belevenis zeker weer!
Wat grappig om te zien dat het 'zomaar even een initiatiefje' was van Jan, en kijk tot wat een groot succes dat is geworden. 16 delen, landelijke bekendheid (Sp!ts interview, meerdere malen de frontpage van Geenstijl.nl gehaald) leuk om te zien.
Er is gewoon een algemene slowchat van gemaakt he omdat iedereen nu deze topic volgt vanwege de weer updates.
En over het weertje gesproken kijk eens bij Ijsland,het lijkt er op dat de aanval van de zachte lucht daar reeds aardig begint stuk te lopen nu.
Volgens mij lees ik een verschil af van maximaal 40 graden. Dus bijna dezelfde richting. In deze grafiek is het verschil tussen 1 graad en 359 graden in het echt maar 2 graden.
snappie?
Scherp, zo had ik het niet geïnterpreteerd!
Ze zijn totaal weer 180 graden omgedraaid
Dat had Jan mij ook beloofd hoor voor 9 februari
Een man een man een woord een woord
Oja, ik had gister zoiets opgevangen dat je vandaag jarig bent "van harte!".
Modellen algemeen tot +48 uur
Beoordeling door meteoroloog
maandag 01 februari 2010 18.33 uur, geldig tot woensdag 03 februari 2010, 00 UTC.
Edwin Buscher
Guidance weerbeeld voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee gebaseerd op de HIRLAM run van 12 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modellenbeoordeling
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een zwakke rug passeert vanavond het land met wat opklaringen. Een uitdiepend laagje, 18 UTC ten noorden van Schotland, trekt oostzuidoost en wordt dinsdagavond boven Jutland verwacht. Bijbehorende frontale golf slaat uit en het warmtefront trekt in de loop van dinsdagochtend van west naar oost over het land. Het gehele land komt dan tijdelijk in zachtere lucht terecht. Verder trekt een frontale afloper, 18 UTC ten westen van Ierland, eveneens oostzuidoosten en wordt dinsdag in de loop van de dag de 'warme sector' in getransporteerd en smelt in de loop van de dag samen met de neerslag behorend bij het koufront. Het koufront trekt in de loop van de middag en avond van noordwest naar zuidoost over het land.
MODELBEOORDELING:
Het laagje trekt in de nieuwe run ongeveer 50 nm zuidelijker. Dit lijkt ook te gelden met de bijbehorende neerslagpatronen. De voorste begrenzing komt in beide runs echter goed overeen. Ook de overeen komsten met ECHR06 zijn groot. Onzekerheid zit vooral in de temperatuur van de grenslaag, die sterk bepalend is voor de neerslagsoort. Zie temperatuur en neerslag.
Aandachtspunten
WIND:
Geleidelijk W-ZW 6-7 aan de kust, ook kort achter het koufront.
BEWOLKING:
In de loop van de nacht en ochtend van het westen uit een frontaal pakket. In intensieve neerslag kans op stratus. Achter het koufront weer Onstabiliteit met toppen tot rond FL150.
NEERSLAG:
Cumulatief komt HIRLAM met 10, lokaal 15 mm frontale neerslag. Het merendeel in de warme sector valt als regen. Aandachtspunt is de neerslag voor het warmtefront uit. NESO komt vooral in het oosten en noordoosten in de ochtend met 2-5 cm, waarna het eind van de ochtend overal de neerslag overgaat in sneeuw. Ook ECMWF laat in het westen geen sneeuw zien, alleen in het oosten 1-2, lokaal 3 cm, later overgaand in regen. Oppassen in de kleine overgangszone met kleine kans op onderkoelde neerslag/ijzel. Warmte lijkt er in het midden vrij snel in te komen, dus waarschijnlijk daarmee geen hele grote problemen. Aandachtspunt is ook de neerslagsoort in de loop van de avond. Vooral op het koufront neemt de kans op winterse neerslag weer toe, vooral in het zuidoosten. PEPS komt met lage kansen op hoeveelheden van meer dan 5 cm. Wel kan de hoeveelheid van enkele CM in het oosten in relatief korte tijd vallen.
ZICHT:
Goed. In sneeuw(buien) sterk teruglopende zichten naar matig tot slecht. Ook morgen hetzelfde beeld.
TEMPERATUUR:
Actueel duidelijk sneller afkoelend dan in KTG. HIRLAM en ECMWF ontlopen elkaar niet veel, waarbij ECMWF het wat sneller laat opwarmen morgenochtend. | Gewijzigd: 1 februari 2010, 18:54 uur, door Brisk