Op de A28 bij De Wijk is vanmorgen vroeg een truck met oplegger geschaard door de gladheid. De 60-jarige chauffeur uit Schiedam liep een hoofdwond en een pijnlijke schouder op doordat hij bij het scharen door de cabine werd geslingerd. Volgens de politie had hij zijn riem niet om.
Door het ongeluk was een rijstrook van de A28 vanaf De Wijk richting Meppel geblokkeerd. De tweede strook is gebruikt voor het bergen van de vrachtwagen. Het verkeer werd over de vluchtstrook geleid. Hierdoor ontstond een lange file van langzaam rijdend verkeer. Rond 7.30 uur was de weg weer vrij.
Bron DvhN
Er is tot nu toe een ongekend grote hoeveelheid strooizout op de Nederlandse wegen verspreid. Een woordvoerder van Rijkswaterstaat meldde woensdag dat de teller halverwege de winter al op een recordhoogte van 152.000 ton staat. In een normale hele winter wordt ongeveer 70.000 ton gestrooid.
Gezien de krapte op de zoutmarkt heeft Rijkswaterstaat besloten zijn zout alleen nog voor de snelwegen te gebruiken. De overheidsinstantie levert dan ook geen zout meer aan het zogeheten zoutloket waar lagere overheden voor de belangrijkste wegen uit kunnen putten. ,,We willen de balans weer terugbrengen'', aldus de zegsman, die daarmee aangeeft dat de voorraden op peil moeten worden gebracht. ,,Er zijn hier en daar nog voorraden bij provincies en gemeenten die via het zoutloket kunnen worden verdeeld. Verder wijzen wij op alternatieve methoden zoals pekel en zand, die voor snelwegen niet bruikbaar zijn.''
De provincie Groningen liet woensdag al weten met een tekort aan strooizout te kampen.
Bron De Pers
Zeer plaatselijke gladheid heeft vanmorgen onder meer in Middelburg met name fietsers verrast. Vanuit de Mortiere en de binnenstad kwamen meldingen van valpartijen. De voorraad wegenzout van de gemeente is nog altijd zeer beperkt. Vanochtend was er nog genoeg om twee dagen de hoofdroutes te kunnen strooien.
Bron PZC
Gladde wegen hebben vanochtend heel wat verkeersellende veroorzaakt in de Antwerpse Noorderkempen. In Poppel was de Tilburgseweg (N12) een tijdlang afgesloten voor alle verkeer nadat er op korte tijd twee ongevallen plaatsvonden.
In Turnhout reed een busje met werklui rond 6.30 uur bijna van de brug op de Parklaan. Het voertuig reed door de reling van de brug en belandde in de kruin van een boom. Daarbij raakten vier inzittenden gewond. Nog in Turnhout reed op de Steenweg op Merksplas een wagen een café binnen. De bestuurder verloor de controle over het stuur. De ravage is enorm, maar er vielen geen gewonden. Op het ogenblik van het ongeval waren er nog geen klanten in het café aanwezig.
Ook in Wortel was er rond 7 uur een aanrijding ten gevolge van het gladde wegdek. Daarbij waren twee lichte vrachtwagens betrokken. Een 57-jarige bestuurder uit Hoogstraten raakte daarbij lichtgewond. Voorts waren er ook nog ongevallen in Hoogstraten, Beerse, Wechelderzande en Retie.
Bron Hln
Tijdens de winterse weken van de afgelopen tijd zijn veel wateroppervlakken volledig dichtgevroren. Het Markermeer en het Veluwemeer zijn daar mooie voorbeelden van. Op satellietbeelden was Nederland ineens een stukje groter. Schepen werden stil gelegd of konden slechts met behulp van een ijsbreker de vaarwateren op, maar op een gegeven moment hield dat laatste ook op. Het ijs werd te dik en de oppervlakte simpelweg te groot. Met de laatste dagen dooi is het ijs nu langzaam aan het smelten en mede door ijsbrekers brokkelt het ijs nu uiteen in kleine ijsplaten. Deze drijven met z’n allen in het water, maar als er net als dinsdag een stevige wind opsteekt, spoelen ze aan op de oevers. In korte tijd stapelen ze zich op en al snel vormen zich duinen van ijsschotsen langs de waterkant, soms tot wel een paar meter hoog. Het ziet er fantastisch uit en het maakt enorme herrie, maar het kent ook zeker gevaren. Zo kan het ijs dijken beschadigen en ontstaan er natuurlijke dammen door het opkruiende ijs.
Langs de IJsselmeerdijk bij Andijk stapelt het ijs zich ook steeds hoger op. Foto: H. Groenewoud.
Ook een groot deel van de Waddenzee is/was dichtgevroren en ook daar zien we nu hordes aan ijsplaten voorbij drijven. Foto: Dirk Visser.
Kruiend ijs is vaak het gevolg van een opstekende stevige wind na een periode met vorst. Zoals eerder beschreven, drijven grote hoeveelheden smeltende ijsrestanten in het open water en als de wind er eenmaal grip op krijgt, komen de ijsplaten snel in beweging. Over een grote afstand worden het ijs tegen elkaar gedrukt, waardoor er een spanning over de lengte ontstaat. Daarbij treden dan grote natuurkrachten op en tegen de zwaartekracht in wordt het ijs omhoog geduwd. Soms zo hoog, dat het gemakkelijk tot op of over een dijk kan bewegen. Er zijn gevallen bekend, zoals na de erg koude winter van 1939-1940, toen er bij Edam ijsschotsen van ruim een halve meter over de dijk werden geschoven. Aan de achterzijde van de dijk vormden zich toen tien meter hoge ijsbergen en deze hielden tot ruim in het voorjaar stand.
IJsdammen
Door het opstapelende ijs ontstaan vooral in bochten of bij andere obstakels in het water gemakkelijk natuurlijke ijsdammen, ook wel kistwerken genaamd. Deze zijn niet alleen gevaarlijk voor de scheepvaart, maar de over elkaar heen schuivende ijsplaten of –blokken kunnen door de enorme kracht erachter ook gemakkelijk dijken, maar ook de huizen en wegen achter de dijk, beschadigen. Verscheidene dijkdoorbraken in Nederland waren het gevolg van kruiend ijs.
Ook langs de oevers van het Markermeer is kruiend ijs waargenomen door Remi en Gerda Rink.
Een prachtige foto van kruiend ijs door Peter Korfker uit Maarssen.
Dijkdoorbraken
Een paar zeer oude voorbeelden zijn de dijkdoorbraken in de Krimpenerwaard op 21 januari 1726 bij de Hemstoep en die van 26 januari 1760 bij Bergstoep. Deze beide doorbraken werden veroorzaakt door kruiend ijs. De gaten in de dijken waren enorm en door de strenge vrieskou was het toen onmogelijk om de gaten snel te dichten. Pas in het voorjaar was al het water ijsvrij en kon men met de wederopbouw van de dijken aan de gang.
Slingerende dijken
Ook kenmerkend voor het rivierenlandschap in Gelderland zijn de vele dijken die door het landschap slingeren. De vele bochten en kronkels zijn overblijfselen van verschillende dijkdoorbraken door onder andere kruiend ijs. Door de enorme massa water die door de gaten in de dijk heen kwam, werd er een gat in de grond geslagen. Vaak was het onmogelijk om de gaten snel te dichten en werd er een lus om de ontstane plas heen gelegd, een zogenaamd ‘wiel’. Deze werden zo genoemd door het kolkende water in die plas. Op de plaats van de doorbraak ontstond daardoor een bocht en zo is een slingerende dijk ontstaan.
Bron: Meteo Consult
Vrijwel alle gemeenten in Overijssel zijn door hun voorraad strooizout heen. Daarom wordt in de hele provincie gewaarschuwd voor gladde wegen. Sommige gemeenten hebben al zand gestrooid, in Hardenberg strooit de gemeente nu pekelwater. Het zoutloket van Rijkswaterstaat kan de bestellingen van de gemeenten niet aan, omdat de producenten het zout niet zo snel kunnen leveren. Als de dooi inzet, duurt het volgens Akzo nog zeker enkele weken voordat de zoutvoorraden weer op peil zijn.
RTV Oost
Alle skipistes in de Oostkantons zijn vandaag open. Er is de laatste dagen 40 tot 60 centimeter sneeuw gevallen, en de kwaliteit is uitstekend. De hoop is dat er komend weekend ook geskied kan worden. Dat is vernomen van een bediende van de dienst voor toerisme van de Oostkantons. Volgens een uitbater van de skipistes is het tien jaar geleden dat er nog zoveel sneeuw van dergelijke kwaliteit is gevallen. De bediende van de dienst voor toerisme ziet geen probleem voor komend weekend. "Ook al zijn de temperaturen overdag positief, 's nachts vriest het", luidt het.
Vorige zaterdag en zondag waren er tussen 7.000 en 10.000 bezoekers in de Oostkantons, ondanks de moeilijke omstandigheden op de weg. Voor komend weekend wordt gerekend op minstens evenveel bezoekers.
Bron Hln | Gewijzigd: 28 augustus 2017, 11:44 uur, door Joyce.s
Een ouder echtpaar is woensdagmorgen met hun auto tegen één van de pijlers van Sluis Sint Andries bij Heerewaarden gereden. Dat gebeurde nadat ze door de gladheid in de slip waren geraakt. De man hield rugklachten over aan het eenzijdige ongeval; de vrouw had pijn op haar borst. Beiden zijn naar het ziekenhuis gebracht. Personalia van het echtpaar ontbreken nog.
Bron Brabantsdagblad
De Provincialeweg N832 tussen Gameren en Well wordt niet meer gestrooid, vanwege een tekort aan zout bij de provincie.
Hetzelfde geldt voor de N830 (Steenweg) tussen Waardenburg en Geldermalsen. De fietspaden langs die wegen worden wel gestrooid. Ook de sneeuwschuivers blijven hun werk gewoon doen. De provincie heeft ervoor gekozen om de belangrijkste wegen en calamiteitenroutes te blijven strooien. Dat gaat dus ten koste van de minder drukke provinciale wegen.
Bron Brabantsdagblad
De gemeente Arnhem raadt inwoners van de stad aan woensdagavond na half twaalf niet meer de weg op te gaan. Er is onvoldoende zout om de verwachte extreme gladheid te bestrijden, aldus de gemeente.
De Gelderse hoofdstad heeft nog slechts voorraad om woensdag in de avondspits de hoofdwegen en doorgaande fietspaden te strooien. Ook voor de ochtendspits van donderdag is nog zout om beperkt te kunnen strooien. Het gevolg is wel dat de extreme gladheid in de nacht van woensdag op donderdag niet te bestrijden is, aldus het stadsbestuur.
De gemeente strooit al met een mengsel van zand en zout. Arnhem verwacht vrijdag voor het eerst weer aanvulling van de zoutvoorraad.
Bron: AD
De stad kan er weer even tegenaan. De Milieudienst kreeg vandaag 150.000 kilo strooizout geleverd. Daarmee kunnen drie tot vijf strooirondes gemaakt worden. De gemeentelijke dienst had nog voorraad voor één ronde.
Bron: Dvhn
Het weerinstituut KNMI waarschuwt voor ijzel. Vanaf woensdag middernacht begint het in het zuidwesten van het land te regenen. Het neerslaggebied trekt naar het noorden. Ten noorden van de grote rivieren en vooral in het noordoosten van het land is de kans groot dat het in de nacht van woensdag op donderdag glad wordt door ijzel. Het KNMI adviseert de actuele berichtgeving over het weer te blijven volgen.
Bron: PZC.nl
De bodem van de zoutvoorraad van Zeeland is in zicht. Daarom treffen de Zeeuwse wegbeheerders samen met het waterschap vanaf donderdag 4 februari maatregelen. Vóór de ochtendspits van donderdag 4 februari wordt nog volgens het normale patroon gestrooid. Daarna is de voorraad niet meer toereikend om nog op alle wegen te strooien. Gevolg is dat vanaf 4 februari 12.00 uur op sommige wegen niet meer wordt gestrooid. Uitgangspunt is dat de belangrijkste wegen en calamiteitenroutes gestrooid worden en ook hoofdbusroutes in de provincie toegankelijk blijven voor het openbaar vervoer. Fietspaden enparallelwegen worden niet meer gestrooid. De weggebruiker wordt geadviseerd om zich goed te informeren over de actuele verkeerssituatie voordat hij of zij de weg opgaat.
De wegen waar ook na 4 februari nog wordt gestrooid.
Bron: PZC
IJsbergen van een meter of 4 hoog. Je verwacht ze op de Noordpool, maar niet op het IJsselmeer. Maandagmiddag wandelden enkele tientallen mensen een half uur om het zelf te aanschouwen.
Het was een wandeling over het IJsselmeer bij Ferwoude van 3 kilometer, een half uur heen en een half uur terug, maar wel de moeite waard. "We hadden natte voeten door het dooiende ijs en sneeuw. Maar aangekomen bij de ijsbergen van ongeveer 4 meter hoog, met een blauwe gloed alsof het gletsjerijs was, zeker de moeite waard. Het ijs was broos en poederachtig, brokken vielen soms heel gemakkelijk als poeder uiteen."
Bron: dé Weekkrant
Rijkswaterstaat zal de komende week tot anderhalve week geen strooizout meer doorleveren aan provincies en gemeenten. ,,We moeten pas op de plaats maken om hoofdsnelwegen open te houden'', zei verkeersminister Camiel Eurlings woensdag in de Tweede Kamer.
Hij riep de lagere overheden op om meer gebruik te maken van alternatieven als pekelwater, zand en grind. ,,Koers niet alleen op zout alleen'', zei Eurlings. Kleinere wegen kunnen volgens hem zo goed berijdbaar gemaakt worden. Op snelwegen is het zeer open asfalt beton (zoab) niet geschikt voor die alternatieven. Zand en pekelwater werken daar niet, stelde de minister.
Volgens Eurlings heeft Rijkswaterstaat de afgelopen twee weken twee derde van het extra aangekochte zout, een hoeveelheid van ongeveer 20.000 ton, doorgeleverd aan de regio.
Bron: De Pers
Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) heeft deze winter al meer dan 31.500 rijexamens moeten schrappen vanwege het winterweer. Een woordvoerder heeft donderdag een bericht daarover in het AD bevestigd.
Het is voor zover het CBR bekend nog nooit eerder gebeurd dat in één winter zo veel examens moesten worden afgelast vanwege gladheid en sneeuw op de weg. Tijdens een examen moeten examinatoren kunnen testen of een chauffeur zich onder normale weersomstandigheden kan redden op de weg. Een groot probleem vormt ook het strooibeleid van veel gemeentes, die juist in woonwijken waar examens worden afgenomen niet of nauwelijks zout strooien en sneeuw ruimen.
Ondanks de winterse omstandigheden heeft het CBR door een strakke planning alweer 22.000 van de afgelaste examens kunnen afnemen. In de wintermaanden heeft de organisatie het doorgaans sowieso minder druk dan in de zomer. Ook de wachttijd voor nieuwe kandidaten valt mee: nieuwe aanmeldingen worden binnen drie weken afgehandeld.
Bron De Pers
Door het landelijk tekort aan strooizout is de provincie Gelderland niet meer in staat om op alle provinciale wegen te strooien. Gevolg voor de gemeente Apeldoorn is dat op sommige wegen niet meer wordt gestrooid. De hoofdwegen in en naar Loenen, Hoenderloo, Beekbergen en Klarenbeek dreigen hierdoor onbegaanbaar te worden. Gemeente Apeldoorn heeft besloten om op een deel van deze wegen te gaan strooien zodat de dorpen bereikbaar blijven. Apeldoorn blijft de komende dagen de gladheid op de wegen volgens het noodscenario van 30 januari jl. bestrijden. Wel blijft de gemeente, gezien de huidige weersverwachtingen, strooien op de meeste fietsroutes. De gemeente roept haar inwoners op rekening te houden met gladheid.
Het is onduidelijk wanneer Apeldoorn van de leveranciers nieuwe voorraden mag verwachten. De gemeente heeft voor de komende dagen nog 180 ton strooizout om de gladheid op de doorgaande wegen en de fietsroutes te bestrijden. Dit is goed voor gemiddeld acht tot tien strooibeurten. De komende dagen strooit de gemeente alleen op hoofdwegen als het daadwerkelijk glad is. Aanvullend zet de gemeente sneeuwschuivers, -vegers en veegwagens in om de wegen schoon te houden. In het buitengebied gaat de gemeente over tot het strooien met zand op wegen die niet zijn aangesloten op de riolering.
De gemeente verwacht geen bijdrage meer van het Nationale Zoutloket. Dit loket coördineert de vraag en het aanbod van het strooizout in Nederland. Rijkswaterstaat heeft vandaag laten weten alleen zout te hebben voor de snelwegen. De gemeente blijft zoeken naar mogelijke aanvullingen van de zoutvoorraad.
Bron BoN
Een 25-jarige vrouw uit Thesinge raakte woensdagavond met haar auto op de Onderdendamsterweg in Warffum door gladheid van de weg. De auto met twee inzittenden kwam op de kop tot stilstand tegen een boom. Een 45-jarige vrouwelijke inzittende klaagde na afloop over pijn aan nek en hoofd. Ze is overgebracht naar het ziekenhuis.
Bron DvhN
In Hollandscheveld is woensdagmorgen een personenauto door de gladheid van de weg geraakt. Het ongeluk gebeurde op de Riegshoogtendijk in het dorp. Het voertuig kwam tegen een boom langs de weg tot stilstand.
De 30-jarige bestuurster uit Hollandscheveld raakte daarbij gewond. Ze is per ambulance overgebracht naar het Bethesda Ziekenhuis in Hoogeveen.
Bron: Dvhn
Een 65-jarige vrouw uit Norg is gistermiddag bij een auto-ongeluk op de Langeloërweg even buiten haar woonplaats licht gewond geraakt. Ze is naar het ziekenhuis in Assen gebracht.
De vrouw reed mee met haar 62-jarige broer. Hij verloor door de gladheid de controle over zijn auto, die tegen een boom botste.
Bron: Dvhn