had ik ook gevraagd
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Zoals vandaag weer uit de media bleek: de hoeveelheid sneeuw die gevallen is; het zout dat met name in Noord Holland op is; de gaten die door de vorst in het wegdek vallen; etc, etc.
En een winter die de weer"volgers" toch ook redelijk moe(deloos) begint te maken.
Dat dan vooral door de geringe consistentie voor lagere duur in de Uitvoer. Want de door mij enige dagen geleden geschetste eenduidigheid in de Uitvoer is opnieuw volledig verdwenen.
Zagen we al in UKMO een vreemde eend in de bijt de laatste runs, met een af en toe twijfelende EC oper erbij. Nu na de 1200 uur runs is duidelijk dat eigenlijk alleen GFS ens, inclusief de oper, nog voet bij stuk houden. Ec oper bv is heel erg in de richting van UKMO opgeschoven, met een zachte Z/ZW aanvoer.
Voorlopig hou ik nog vast aan de "Amerikaanse" oplossing, niet alleen omdat dit model dus nog als enige (nog in onwetendheid van EC ens 12z)onvervalste kou geeft, maar vooral omdat het door de oper geschetste beeld logisch lijkt gezien het verloop van deze winter tot nu toe - een aantal patronen die zich gaan afspelen zijn in die zin herhalingen van de laatste periode.
Daarmee doel ik op de omslag, in de zin van continentale aanvoer, vanaf midden volgende week, volgens dit model nu vooral het gevolg is van opkomende lagedruk vanuit het ZW, waardoor samen het hogedruk ten N/NO en lagedruk boven het zuidoosten van Europa er een O/ZO aanvoer op gang gaat komen.
In dit oost-west patroon gaat de kern van hogedruk ten NO uiteindelijk ook weer richting het westen, een patroon dat we ook al vaker hebben gezien.
Dit westwaarts verplaatsen van hogedruk wordt ook opgeroepen door stevige lagedruk die vanaf volgend weekend op het midden van de Oceaan wordt verwacht.
Door stevige WA wordt dan het Groenlandhoog weer versterkt, waardoor aan de oostflank opnieuw zeer koude lucht zuidwaarts gaat uitstromen.
Het boven geschetste is heel grof het patroon zoals de Amerikanen dat de komende 2 weken voor ons gebied voorzien. Met benadrukking dat de situatie door de verschillende Uitvoer zeer onzeker is, kies ik op dit moment voor de navolgende inschattingen:
{b] Te verwachten weersontwikkelingen en weerbeeld
Voorlopig nog zeker een dag of 4 handhaving van het bestaande patroon, met lagedruk ten N/NO dat randstoringen over ons heen blijft sturen.
Aanhoudend wisselvallig dus met permanente winterse neerslagkansen en lichte vorst in de nacht en ochtend en overdag van iets boven het vriespunt in het oosten tot 4/5 C aan de kust.
Vanaf midden volgende week wordt hogedruk ten NO ism met opkomende lagedruk vanuit het westen dan van belang.
Aanvoer draait naar continentale richtingen, aangevoerde lucht wordt stabieler en kouder. Overdag rond het vriespunt, en in de nacht en ochtend lichte tot matige vorst.
Mvg, Ronald.
Hier is er net een kleine CM gevallen tijdens 'de storing'. Niet veel bijzonders. +1.7
FF een stukje van onze primeurman, moet je opletten:
MEESTE SNEEUW VOORLOPIG GEHAD NA ZATERDAGAVOND, DE DOOI KOMT !
De dooi zal gaan heersen op de zondag en het grootste deel van volgende werkweek.
Een niet al te actieve sneeuwstoring bezorgde opnieuw een paar centimeter sneeuw.
Van de reeds gesignaleerde ontwikkeling van een POLARLOW zal niet veel komen.
Zondag zal dit vrij zeldzame weerphaenomeen vooral in het noorden sneeuw geven.
Het is nog zeer de vraag of geheel Nederland met deze raddraaier te maken krijgt.
Maandag tot en met donderdag dooit het soms fors daags met tot bijna 7 graden.
Daarna komt Koning Winter vrijwel zeker aan zet en geeft pardoes de hoofdact.
WPMP 30 jan. 19 uur
N.B speciaal nog enige uitleg voor een paar 'analfabeten' uit noord(west) Nederland.
Weerprimeur tracht aan te geven dat de dooi de boventoon gaat voeren deze week.
Maar wat schrijft de onvolprezen weerdude daarna over Koning Winter, juist ja........
Hetzelfde wat er al de hele week staat, maar lezen is erg moeilijk Enkhuizen, niet?
Nog moeilijker is het voor een paar juvenielen en een enkele ancien even te kijken.
Kleine moeite toch om even een verificatie te doen. Wat schrijft WPMP nu echt.. Van de reeds gesignaleerde ontwikkeling van een POLARLOW zal niet????? veel komen.?????????
Zondag???????? zal dit vrij zeldzame weerphaenomeen vooral in het noorden sneeuw geven. ????????
Het is nog zeer de vraag of geheel Nederland met deze raddraaier te maken krijgt -----------------,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Beetje tegenstrijdig toch ?
EDIT: sneeuwschuiver + strooiers zijn wakker | Gewijzigd: 30 januari 2010, 21:32 uur, door Weatherman
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Heb de nieuwe pluim nog niet gezien, ben dus erg benieuwd. Was er al een beetje bang voor nadat ik dat verhaal van Ronald las. Jammer want het leek allemaal zo zeker...