waar sneeuw?, n, o, z, w?
Ik denk niet dat er nu zoveel meer bekend is, check de eerste pagina van dit topic; daar staat de relevante info. Via buienradar b.v. zie je heel duidelijk de buien hierheen trekken, kan je het mooi een beetje in de gaten houden!
Ben benieuwd voor vanavond.. weer een paar cm sneeuw lijkt me heerlijk .. lekker even wandelen over het strand.
Vannacht ging het wel lekker te keer om een uurtje of twee sneeuwde het hier echt mega hard en het heeft vannacht zelfs een keer geonweerd .. kortom ik ben lekker in me sas.. zag ook nog even dat er in ons wintersport plaatsje vannacht 25 cm sneeuw is bijgevallen... owww lekkkeeer skieeen !
anyway heel benieuwd of we dit weekend een beetje extreem weer krijgen... ik ga ervoor ! | Gewijzigd: 30 januari 2010, 14:10 uur, door Callie-P
Net als een paar weken terug toen er 15 cm viel in 2 1/2 uur
Een noordwestelijke stroming voert polaire lucht aan waarin winterse buien voorkomen. In de koude lucht zijn langs de Noorse kust buienstoringen ontstaan. Een actieve trog ligt actueel boven de centrale Noordzee en komt snel op ons land af. De trog bereikt aan het begin van de avond het noordwesten en verlaat rond middernacht het zuidoosten van het land. Op nadering van deze trog krimpt vanavond de wind naar zuidwest, achter de storing herstelt de noordweststroming zich zondagnacht. Ver in het noorden ligt zelfs een Polar Low, de barokliene zone hiervan bereikt in de loop van de zondag het noorden van het land.
Trogpassage is nu redelijk hetzelfde beschreven in de div modellen. De uiteindelijke neerslagverdeling is springerig en verschilt van run tot run. Dit komt door de mesoschaal structuur van de fenomenen. Het lijkt er nu sterk op dat het zwaartepunt van de winterse neerslag van NW naar ZO over het land trekt. Behorende bij de barokliene zone krijgt vooral morgen overdag het noorden te maken met winterse neerslag, door de wat sterkere westelijke component kan dit ook meer een menproduct worden.
Kans op onweer vooral bij de trog. Nabij de trog in namiddag en avond behoorlijke kans op tamelijk intensieve neerslag. In de orde van 2-5 cm per uur kan gehaald worden. De neerslag bereikt tegen de avond het westnoordwesten en verlaat rond middernacht het (zuid)oosten. Qua progtemps lijkt het vooral sneeuw te zijn, in een smalle kuststrook wellicht een mengvorm. Erachter meest geisoleerde buien. Behorende bij de barokliene zone krijgt vooral morgen overdag het noorden te maken met winterse neerslag, door de wat sterkere westelijke component kan dit ook meer een menproduct worden.
Als ik op buienradar kijk denk ik dat zeeland ook nog wel wat mee krijgt
Dat klinkt weer goed, wordt weer spannend allemaal!
zaterdag 30 januari 2010
In een noordelijke stroming wordt nog steeds polaire lucht aangevoerd. De kusten van Noorwegen en de UK zorgen voor wervels en dus COMMAS op de Noorse Zee en Noordzee. Op de Noordzee bevindt zich zelfs een Polar Low (PL). Op de satellietbeelden was tijdelijk zelfs een oog te zien welke een PL typeert. Ook de wind en convectieve activiteit bij dit systeem was/is duidelijk aanwezig.
Naar alle verwachtingen gaat dit PL afzwakkend naar N-NL. Een ander buiencluster nabij de UK oostkust, trekt naar BE/NL en kan vannacht zorgen voor enkele cm sneeuw over delen van BE en NL. Nabij de BE/FR grens valt de minste neerslag. Ook in de Ardennen valt opnieuw een paar cm sneeuw.
Ook zondag nog een lokale winterse bui maar niet veel meer (zoals vandaag) tgv een zwakke wig. Zondagavond/nacht trekt een nieuwe trog binnen met een verhoogde buienkans en dan ook enkele sneeuwbuien.
In totaal kunnen we dan ook regionaal enkele cm verse sneeuw verwachten en ook in de Ardennen kan er bij de lokale 43 cm sneeuw nog wel enkele cm bijvallen.
Bron: severeweatheroutlook.blogspot.com/