Nadat er gisteren een polar low op de kaarten verscheen was iedereen een beetje hyper. Op zich wel leuk maar een korte tijd later was de polar low weer verdwenen en kregen we te maken met de restanten daar van. Persoonlijk vond ik het een beetje tegenvallen. Het waren van tijd tot tijd zware sneeuwbuien en ze waren ook snel weer weg.
Kijkend naar vanavond dan verwacht ik wederom het zelfde. Flinke zware sneeuwbuien alleen in de kustprovincies ben ik er nog niet zeker van of daad werkelijk sneeuw zal gaan vallen. Natte sneeuw lijkt mij nu voor de hand liggend. Elders kunnen we weer enkele centimeters gaan verwachten. Wel is er een goede kans op onweer in de kuststreken.
Morgen tegen de avond krijgen we naar alle waarschijnlijkheid te maken met een polar low die nu voor de kust bij Noorwegen ligt. De ene keer geven de satrepkaarten hem wel aan en de andere keer niet. Die polar low kan een harde tot stormachtige wind gaan veroorzaken en in combinatie met sneeuw zal daar zeker hinder van komen. Lokaal zal er flink wat centimeters kunnen gaan vallen. Hoe dan ook, het blijft spannend of we hem krijgen of niet. Mochten we hem niet krijgen dan nog zal er sneeuw vallen.
Aangezien we vele malen de vraag krijgen van "wat is een polar low" zet ik hier even in het heel kort neer wat het is en wat het kan veroorzaken.
Een polar low actieve sneeuwdepressie die in de meteorologie gebruikt wordt voor klein lagedrukgebied. Meestal gaan die gepaard met zware windstoten en een dik pak sneeuw. Een polar low is een kleine depressies met een diameter van 400 tot ongeveer 800 km maar soms zijn ze ook kleiner. Een polar low ontstaat wanneer een koude wind over een relatief warme zee strijkt. Vaak is dit arctische lucht met een temperatuur van misschien wel -20 of -30 graden die boven water van 5 Ã 10 graden komt. Dit maakt het makkelijk om storingen te vormen.
Begint nu een aardige krul te vormen als je bij Sat24 kijkt:
http://www.sat24.nl/Region.aspx?country=eu...r&type=loop
Ik denk laat ik die animatie nog maar eens bekijken naar mijn vorige reactie. En je hebt gelijk!
Het was een mooi oog vannacht en vanmorgen werd hij uit elkaar getrokken, maar nu lijkt het erop of hij weer de beweging maakt om in te draaien.
Linkje volledige animatie:
http://www.yr.no/satellitt/1.5941760
Duimen maar! | Gewijzigd: 30 januari 2010, 11:59 uur, door Brisk
Klopt daarom ook even dit verhaal want wat de telegraaf schrijft nu klopt niets van. Het was geen polar low gisteren. Wel de restanten van een polar low. Beetje slechte berichtgeving vind ik
Hier ook lichte dooi maar wel een mooi winterlandschap dus geniet er van nu het nog kan
Nou ik ben eigenlijk altijd een vrolijke bewoonster van zeeland, maar ik ben eigenlijk een zuidhollandse dus dat scheelt waarschijlijk!!
Hier nu een lekker zonnetje met wat sneeuwvlokjes tussendoor. Weer aardig wat bewolking boven de duinen!
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
LOL... Dat dacht ik al.
De weerdiensten zijn er idd niet helemaal over uit, wel/geen polar low. Naar mijn idee houdt ie toch stand en vormt een duidelijk oog! We houden het met spanning in de gaten.
De weerdiensten zijn er idd niet helemaal over uit, wel/geen polar low. Naar mijn idee houdt ie toch stand en vormt een duidelijk oog! We houden het met spanning in de gaten.
waar heb jij een huisarts voor nodig? uitgegleden?
Jan, ik ga met de familie van mijn vriendin nog de deur uit vanavond, uit eten. Tegen half 7, gewoon hier in het oosten.
Is dat verstandig? Want voordat we naar huis gaan is het tegen 9 uur denk ik, is het in het oosten dan nog te doen?
????
Klopt toch precies wat hij zegt..... zie plaatje, zie verhaal Jan en plaatje startpost