Ik heb toch het idee dat de PL waar nu op wachten inderdaad iets afbuigt naar het oosten (en dus ons land), zoals sommigen hier al geroepen hebben....
yep klopt en op buienradar komt er hier idd ook wel iets aan!
http://www.knmi.nl/cms/nieuws/nieuwsberich...ementId/1_75716
De invloed van het zeewater is het grootst wanneer de lucht aangevoerd wordt over het zeegebied tussen IJsland en Scandinavië en een lange weg over zee aflegt. Satelliet- en radarbeelden tonen dan lange buienstraten waarin de buien zich clusteren. Soms trekt een sneeuwstoring mee, een zogenaamde polar low. Dat is een klein venijnig lagedrukgebied die tot grote hoogte is gevuld met ijskoude lucht en zorgt voor zware sneeuwbuien. In gebieden waar deze intensieve buien passeren, kan het een tijd lang flink sneeuwen. Dat levert bij buiig weer grote verschillen op in weertype: over een afstand van nog geen tien kilometer kan het weer totaal anders zijn. In een deel van het land kan een dik pak sneeuw vallen terwijl het landschap een eindje verderop groen blijft (Zie Nader Verklaard- Sneeuwbuien en Sneeuwstoring).
Lekker avondje thuis Flesje bier erbij En de nieuwe Ub40 labour of love 4 cd Weer een relaxt avondje
Camera staat klaar als die polar low komt wil ik het filmen
En natuurlijk wintertopic in de gaten blijven houden | Gewijzigd: 29 januari 2010, 20:51 uur, door bassmachine
Foutje van Meteoalarm denk ik.
Het is wel uitermate onwaarschijnlijk dat Nederland groen blijft en de omringende landen geel/oranje zijn.
ik ben benieuwd of we nu wel in de prijzen vallen!!
zouden we al een paar keer doen, maar elke keer toch weer niet
net zoals vandaag was het helaas regen
dus hopen en afwachten is het enigste wat we kunnen doen
moeders doet zelf wat ze wil
Beetje tegenstrijdig..... Je kan wel zien wie de info invoert daar.... Geven ze zware sneeuwbuien aan enz enz maar meteoalarm vullen ze niet in
Ik verwacht dat de buiencluster ten oosten van de UK ter hoogte van den haag de kust zal raken, maar mede door het naar het oosten opschuiven van het lagedruk gebied boven Noord-Duitsland ipv zuidelijk meer oostwaarts zal trekken. Dit houdt in dat het Noorden weer mazzel zal hebben.
Daarnaast blijft het spannend de komende dagen ivm met de komende PL's die momenteel gevormd worden ten noorden van Schotland. Een Noordelijk gelegen Lagedrukgebied ter hoogte van Zweden kan namelijk nog roet in het eten gooien, waardoor de PL's Denemarken ipv Nederland te grazen zal nemen. We zullen het gaan zien.
Gr
Anton
Want dat is wat vandaag toch weer heel duidelijk naar voren kwam.
Met op het einde van de middag weer prachtige winterfoto's uit Groningen, terwijl ik zelf vandaag weer 10 mm regenwater in de meter had zitten.
Met maxima in de noordelijke provincies van maar iets boven nul, en opnieuw de relatief hoge 5 C in het westen en zuidwesten.
En zo treft een opmerking van een weerforum deelnemer van enige dagen geleden, waarin hij zich afvroeg waar ik gezien mijn woonlocatie toch die winter-aspiraties vandaan haalde, toch absoluut doel.
Want hier in het zuidwesten is de winter sinds half januari toch duidelijk in het defensief. Op de korte koude prik begin deze week na heb ik zelf de laatste 2 weken zelfs nauwelijks nachtvorst, met zelfs op dagen een gem dag temp die iets boven normaal ligt.
Maar uiteindelijk komt in een echte winter alles goed, en krijgt een ieder uiteindelijk zijn deel.
Het uiteindelijk goed komen wordt ook vandaag in de Uitvoer weer algemeee geschetst: vanaf midden volgende week gaat geheel Nederland voor lange tijd naar zeer koud weer.
En komende nacht lijkt juist het westen en zuidwesten met flinke sneeuwhoeveelheden te maken te krijgen.
Dus...........
Te verwachten weersontwikkelingen
Tot en met midden volgende week wordt het weerpatroon beheerst door lagedruk ten noordoosten. Samen met in eerste instantie een westelijke hoogterug en later meer zuidwestelijke hogedruk, leidt dit deze periode tot een meest NW aanvoer van maritiem polaire luchtsoorten.
Waarin dus aanhoudend grote regionale verschillen, zowel qua hoeveelheid neerslag, vorm van de neerslag en temperatuur verloop.
Achter een lagedrukgebied dat dinsdag/woensdag ten noorden langstrekt verbindt opbouwende hoogterug ten westen zich met zeer sterke hogedruk dat vanaf het noorden van Rusland zich uit gaat breiden naar Scandinavie.
Dit proces gaat tergend langzaam, zo dat mogelijk tot eind volgende werkweek er mogelijk wisselvalligheid zal zijn van lagedruk ten westen.
Hoewel langzaam gaat het proces, van hogedrukopbouw ten NW/NO, echter zo grondig dat mi de kans zeer groot is dat we aan een langdurige zeer koude periode gaan beginnen.
Te verwachten weerbeeld
Komende avond en nacht: door passage lagedrukgebied, met polar low verschijnselen, sterke toename kans op sneeuwbuienm vooral in de westelijke kustprovincies. Bij NW wind 3-6 Bft zijn de Tmin -5/0 C.
Weekend: wisselend bewolkt, vooral morgenmiddag/avond en zondagmiddag/avond sneeuwbuien. Tmin -5/0 C en Tmax 0/3 C.
NW wind 3-4 Bft.
Maandag/woensdag: wisselend bewolkt en periodiek winterse buien, vooral dinsdag in het W/Z vnl regen en natte sneeuw. Tmin -3/1 C en Tmax 1-5 C.
W/NW wind 3-6 Bft.
Vanaf woensdag stabilisering, mogelijk eind van de werkweek in het westen nog wat neerslag. Door NO/ZO aanvoer dagelijks geleidelijk verdere daling van de temperaturen.
Mvg, Ronald.
moet ik wel zeggen uurtje geleden stondt ons landje nog wel in het geel dus mischien komt er wel update ofzo.
Ik begrijp er niets meer van Jan. Nu toch weer geen polar-low en de meeste sneeuw in Belgie???
Jawel, maar ....
Dit gaat over de informatiebron om Meteoalarm.eu te vullen.
Dat is het KNMI.
De club die waarschuwingen uitgeeft en dan vergeet Meteoalarm te updaten.