http://www.vaerradar.no/forecast.aspx?type=drukverwachting
ja PL is zo duidelijk te zien
4.8 graden
bar 981.7
vocht 94%
Een klein lagedrukgebied boven het noorden van ons land trekt naar Duitsland weg. Op de westflank van dit wegtrekkende laag wordt met een noordwestelijke stroming polaire lucht aangevoerd waarin winterse buien voorkomen. De aangevoerde lucht wordt nog kouder (temperatuur 500 hPa gaat richting -40 gr.) waardoor de kans op sneeuw verder toeneemt In de koude lucht is langs de Noorse kust een buienstoring ontstaan die meer en meer de eigenschappen van een polar low aanneemt. Deze buienstoring met bijbehorend laagje passeert vannacht ons land. Een volgende storing in de koude lucht trekt zaterdag over de Noordzee zuidwaarts en passeert ons land dan in de loop van de middag.
Voor wat betreft de positie van het wegtrekkende laagje naar Duitsland zijn de modellen het goed eens. Wat betreft de verschillende buienstoringen die vanaf de Noordzee onze kant opkomen zijn er wel verschillen tussen de modellen. Hirlam is al sinds gisteren het meest actief en laat de buienstoring zelfs polar low-achtige eigenschappen krijgen. In de andere modellen is dat in mindere mate het geval. Hirlam varieert wel enigszins van run tot met de diepte en windveld van het laagje, maar geeft iedere keer wel duidelijk hetzelfde signaal af; PAS OP!
Komende wegtrekkende neerslag (regen en in het noorden en oosten sneeuw) en vanuit het noorden dan toenemende buienkans. In eerste instantie regen en natte sneeuw, naarmate de aangevoerde lucht kouder wordt slaat de balans meer om naar (natte) sneeuw. Zeker wanneer de buien actiever worden zal de neerslag toch vooral sneeuw zijn. Morgenmiddag nadert vanuit het noordwesten opnieuw een buienstoring die Hirlam sneller laat doorkomen dan ECMWF. NESO geeft de neerslagsoorten aardig weer. Sneeuwkaartje van Hirlam geeft een duidelijk sneeuwsignaal voor komende nacht wanneer polar low passeert. Bij de buien is onweer niet uitgesloten. Kouw geeft een signaal.
Thanks, ziet er goed uit!
Elke keer als ik hier kom loop ik weer 30 pagina's achter, en tegen de tijd dat ik dat allemaal doorgelezen heb lig ik weer 30 pagina's achter
dat kan kloppen de sneeuw die ze weer geven is er ook niet lol.
Temp zakt al 3.1 is het nu
nu is de vraag nog of die PL komt, hij is in ontwikkeling tenslotte...
Zie mijn bericht... Komt van KNMI af
en daar noemen ze het idd in "buienstoring wat PL kan worden"
ze kijken blijkbaar toch wel noordelijker dan alleen de waddeneilanden.
Gaat inderdaad redelijk hard ineens. binnen een klein uurtje van 4,8 naar 2,9 graden. Ben benieuwd of dit enkel was door het buitje van zonet of dat dit doorzet en we toch nog winterse tafarelen krijgen hier in Zoet Alle westerlingen mee duimen voor sneeuw..
Momenteel in 's-Gravenzande REGEN en dat gaat maar door de weg is nu lekker schoon aan het regenen | Gewijzigd: 29 januari 2010, 12:47 uur, door BjornOnweer
Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
Al meer dan 25 ongevallen plaatsgevonden.
En nu nog constant sneeuwval.
Aan welke kant van de PL sneeuwt het het hardst, links toch?
Ik kan dan niet duimen helaas, ga naar bed, want het wordt laat vannacht
http://www.onweer-online.nl/displaymap/?map=11
Over die Polar Low, volgens mij heeft het KNMI het over een PL die nu in de maak is ten westen van Engeland en die vrij snel (vandaag nog) zou moeten arriveren. Het is de vraag of het er één wordt of dat het gewoon zeer actieve buien worden met veel wind(stoten). Ten westen van Noorwegen ontwikkelt zich echter nog een overduidelijk PL die pas op maandag ons land zou aandoen. Gesteld dat de verwachte koers uitkomt uiteraard.
P.S. wil het plaatje van de windrichting wel in m'n post zetten, maar kom er niet helemaal uit hoe dat zou moeten.. Uitleg in de PM? | Gewijzigd: 29 januari 2010, 13:10 uur, door dibrachio
http://www.wirtzfeld.be/webcam/netcamxl.jpg | Gewijzigd: 29 januari 2010, 12:54 uur, door Franswa