Hoorde zojuist zelfs op een Belgische zender dat ze alleen nog maar spraken over regen!
Ach ja, niks is zo veranderlijk als het weer, wie weet daalt die temperatuur op hoogte opeens en kun je zo weer in de sneeuwval zitten.
Het wordt (s)nowcasten
Hier is er ook een strooiwagen geweest, dus ze verwachten toch wel wat óf ze hebben opeens zout teveel | Gewijzigd: 28 januari 2010, 23:29 uur, door Rutte31
Een heuse ouderwetse jaren 80 Februari... Waarbij woeste NO winden bij een tempratuur rond de -15 op ons landje gaan beuken als nooit te voren..
Dat klinkt lekker, is weer eens wat anders dan de 12 graden en prille lentezon... (alhoewel, ik ben ook een echte lente-liefhebber hoor, maar dat topic starten we pas eind maart! Lol!)
In 1979 sneeuwde het in Mei nog!
Ja hier ook vanaf 18:00 ongeveer een dun laagje sneeuw zelfs de hoofdweg was ff wit maar kwamen direkt met jozo zout verder klinkerwegen en tegelpaden spiegel glad,
En ja op tatu weet nooit waar je terecht gaat komen. en met een spoedje is het oppassen voor eigen veiligheid.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Lol! Ik denk dat als ze in Zeeland gaan strooien, dat dat dan toch wel iets zegt...
En ja op tatu weet nooit waar je terecht gaat komen. en met een spoedje is het oppassen voor eigen veiligheid.
ja echt wel houd me handen maar weer eens vast zo pffffff en nog meer sneeuw bij ons een deze dagen???
De eerste meiweek verliep ongewoon koud. Tot en met de 6e kwamen er maximumtemperaturen voor tussen 5 en 10 graden en in totaal drie nachten daalde het kwik onder nul. Bovendien viel er op al deze dagen wel ergens in het land sneeuw en op veel plaatsen kwam het tot 3 a 4 sneeuwdagen. Veruit de belangrijkste sneeuwdag was die van 2 mei. Op diverse plaatsen werd toen zelfs een sneeuwdek gevormd! Na wat natte sneeuw tijdens buien op de 1e ging de neerslag in de nacht daarop meer en meer in sneeuw over. In de vroege ochtend van 2 mei was er in het midden van het land zelfs bijna sprake van een sneeuwstorm, bij een harde noordwestenwind en temperaturen van net boven nul. In een groot deel van het land duurde de zware sneeuwval 2 a 3 uur en werd er tijdelijk een dekje van 1 tot 4 cm gevormd. Alleen ten zuiden van de grote rivieren gebeurde dat niet, alsook in een groot deel van Noord-Holland en het uiterste oosten en noorden. In de loop van de middag en avond vielen er plaatselijk zware hagel- en sneeuwbuien, waarbij het hier en daar opnieuw wit werd. Het verkeer op de snelweg tussen Amstelveen en Schiphol werd zelfs danig gehinderd door tijdelijke sneeuwduintjes op de weg, en dat op 2 mei!
.
GELDIG VOOR: DE DAGLICHTPERIODE VAN VRIJDAG 29 JANUARI 2010.
.
SITUATIE: EEN FRONTAAL SYSTEEM TREKT VAN NOORDWEST NAAR ZUIDOOST
OVER HET LAND. ERVOOR VOERT EEN ZUIDWESTELIJKE STROMING STABIELE
VOCHTIGE LUCHT AAN, ERACHTER VOERT EEN NOORDWESTELIJKE STROMING
POLAIRE LUCHT AAN.
.
SIGNIFICANT WEER: BIJ EN VOOR HET FRONTALE SYSTEEM PERIODEN MET
REGEN/NATTE SNEEUW, VOORAL IN DE OOSTELIJKE HELFT SNEEUW. ERACHTER
GELEIDELIJK BUIEN MET NATTE SNEEUW EN KORRELHAGEL, VERDER
LANDINWAARTS IN DE VORM VAN SNEEUW EN AAN DE KUST LATER KANS OP
ONWEER.
.
WIND: ZUIDWESTELIJK 6-12 KN, IN HET NOORDOOSTEN MOGELIJK ZWAK EN
VERANDERLIJK. ACHTER HET FRONTALE SYSTEEM NOORDWESTELIJK 10-16 KN,
AAN ZEE 17-23 KN. BIJ BUIEN UITSCHIETERS TOT 10 KN BOVEN DE
GEMIDDELDE WIND.
.
BEWOLKING: VOOR EN BIJ HET FRONTALE SYSTEEM OVERWEGEND BKN/OVC ST
BENEDEN 500 VT. ERACHTER GELEIDELIJK SCT, EERST NOG BKN, CU/SC
1500-2000 VT. BIJ EEN BUI SCT CB 1500 VT, VOORAL BIJ EEN SNEEUWBUI
FEW/SCT ST 500-1000 VT. TOPPEN BOVEN FL100.
.
ZICHT: IN REGEN/NATTE SNEEUW(BUIEN) 5-8 KM, LOKAAL 3-5 KM. IN
SNEEUW(BUIEN) 1500-3000 M, LOKAAL MOGELIJK MINDER. BUITEN NEERSLAG
ACHTER HET FRONTALE SYSTEEM MEER DAN 10 KM.
.
NULGRADEN NIVEAU: 500-1000 VT, LANDINWAARTS EERST AAN OF NABIJ DE
GROND. ACHTER HET FRONTALE SYSTEEM GELEIDELIJK ZAKKEND NAAR ROND
500 VT.
.
DAGLICHTPERIODE: 07.10 TOT 16.37 UTC.=
NNNN
;)
en de windrichting
De eerste meiweek verliep ongewoon koud. Tot en met de 6e kwamen er maximumtemperaturen voor tussen 5 en 10 graden en in totaal drie nachten daalde het kwik onder nul. Bovendien viel er op al deze dagen wel ergens in het land sneeuw en op veel plaatsen kwam het tot 3 a 4 sneeuwdagen.
Leuk, dank voor de achtergrondinfo! Stel je voor dat dat nu weer zou gebeuren, dan hebben we over 3 maanden weer (nog) sneeuw. Hoop toch echt dat ik dan lekker buiten van een warme zon kan genieten!
He bah! Meestal zet ik in mei m'n zwembadje al op en zit ik 's avonds achter in 't veld te kijken of 't nergens bliksemt.
Dit jaar kon idd wel eens gek gaan verlopen...
Vooral als je naar de drukverdeling kijkt van de afgelopen maand. | Gewijzigd: 28 januari 2010, 23:42 uur, door Rutte31
.
GELDIG VOOR: DE DAGLICHTPERIODE VAN VRIJDAG 29 JANUARI 2010.
.
SITUATIE: EEN FRONTAAL SYSTEEM TREKT VAN NOORDWEST NAAR ZUIDOOST
OVER HET LAND. ERVOOR VOERT EEN ZUIDWESTELIJKE STROMING STABIELE
VOCHTIGE LUCHT AAN, ERACHTER VOERT EEN NOORDWESTELIJKE STROMING
POLAIRE LUCHT AAN.
Klinkt goed! Zelf een onweersklap is niet uit te sluiten! Gezellig en heb er al helemaal zin in!