Kom eens langs in zeeland zou ik zeggen. het enige wat hier koud is is de Jagermeister...
Voor het zuidwesten is er dit jaar gewoon geen sneeuw te bekennen....ja we hebben wel wat gehad rond de kerst...maar daar heb je het ook mee gehad.
wel af en toe wat van die kwakkel buitjes, maar van echte sneeuwval is er geen sprake aan deze zeide van nederland.
Nu probeer ik nog een beetje hoop te krijgen voor vannacht, maar ook dat zie ik zwaar in.
Aangezien ik alleen maar regen gezien heb, wordt ik niet vrolijk van alle sneeuwberichten, want wij zitten hier gewoon in de verkeerde regio, net als in de zomer....ook vaak de verkeerde regio.
Hoe het allemaal komt is me een raadsel, maar goed alle hoop op vannacht gericht, de temperatuur zakt nu richting de 2 graden, actueel staat hij nu op +2,5 en dat is mijn inziens nog veel te hoog....
Sneeuwdekje....waar ben je nou ?????
Een blik op de Uitvoer vandaag voedt weer mijn gevoel dat deze winter nog in de zogenaamde "ontwikkel/fundament" fase zit, waarbij de koudste fase nog moet gaan komen. Een idee dat ik al wat langer heb, en vooral gevoed wordt door de al maanden zeer consistente, inclusief de aangebrachte actualisaties, seizoensverwachting van de Amerikaanse weerdienst.
Jan Visser verwijst hier vandaag ook naar in zijn verwachting, en inderdaad deze dienst laat al vanaf oktober vorig jaar het beeld zien zoals we dat tot nu beleven. Dus een koude winter, met steeds toenemende noordoostelijke hogedrukinvloed. En de Uitvoer vandaag laat opnieuw bijna algemeen het beeld zien dat na de huidige wisselvallige en vrij koude periode die beheerst wordt door lagedruk, zo vanaf midden volgende week opnieuw zeer krachtige hogedruk vanuit het gebied van Spitsbergen zuid/zuidwest waarts komt afgezakt. Wellicht dat dit systeem de aanzet gaat vormen tot een wat langdurigere stabiele koude periode.
Tot midden volgende week blijven we in een meest NW aanvoer te maken hebben met periodieke wisselvalligheid als lagedruksystemen ons passeren. Daarna overheerst hogedruk, in de vorm van wesstelijke hoogterug, en aan de bodem opkomende hogedruk vanuit het noordoosten.
Te verwachten weerbeeld
Komende nacht en morgen toenemende kans op sneeuw, in de (westelijke) kustprovincies ook regen. Tmin -2/+2 C en Tmax 1/4 C.
Zaterdag-midden volgende week: wisselend weerbeeld, langdurige droge perioden, afgewisseld met periode met toename kans op sneeuwbuien, op dinsdag ook regen mogelijk. Tmin -8/-2 C en Tmax -2/+2 C, op dinsdag iets hoger.
Gehele periode meest W/N aanvoer.
Vanaf midden volgende week moet onder hogedrukinvloed ten NO het weerbeeld danig stabiliseren. Dan meest droog weer, met continentale aanvoer een verdere daling van de temperatuur.
Vraagstuk mi voor de verdere ontwikkelingen de 1e helft van februari is de navolgende. Trend uitvoer laat gehele periode onveranderd hogedruk ten noorden zeer krachtig zijn, met in hoofdzaak 3 mogelijkheden:
- 1. hogedruk blijft met kern boven Scandinavie en zuidelijkse straalstroom laat periodiek wisselvalligheid toenemen, met sterke O/ZO stroming dan continentaal koud; of
- 2. hogedruk gaat met kern weer richting Groenland uiteindelijk, en dan met nieuwe uit-trogging boven Scaninavie, toename wisselvalligheid middels polaire fronten, dan de situatie zoals we die nu meemaken; of
-3. uiteindelijk ontwikkelt het stromingspatroon zich dan -eindelijk- toch richting Scandi/Rus blokkade met stabiel en zeer koud weer.
Wat 'n luxe-probleem.........
Mvg, Ronald.
Het winterweer gaat voorlopig door, een significante verzachting zit er ook in de lange termijn niet in. Komend weekend is er in het hele land kans op sneeuwbuien, vooral in het zuiden en oosten van het land kan bij middagtemperaturen rond het vriespunt een (tijdelijk) sneeuwdek tot stand komen. Het noorden en westen heeft last van zee-invloed, daar zijn de temperaturen overdag iets hoger (enkele graden boven nul) en kunnen er ook natte sneeuw- of regenbuien vallen. In de nachten vriest het en is er overal kans op gladheid door opvriezing en/of sneeuw.
Nieuwe Scandi-blokkade
Na het weekend trekt het weersbepalende lagedrukgebied naar het het zuidoosten weg en gaat de druk boven Scandinavië en Rusland weer flink omhoog, de atmosfeer blijft dus in een geblokkeerd patroon. De wind zoekt daardoor bij ons weer de oosthoek op en gaat opnieuw een portie koude vrieslucht uit het besneeuwde vasteland aanvoeren. De kans is groot dat dit opnieuw in een vorstperiode evalueert met lichte vorst overdag en matige tot strenge vorst in de nachten. De details zijn natuurlijk nog onzeker (er is immers nog een week te gaan) maar de trend is in alle modellen duidelijk: Het is koud en het blijft koud!
Weerdirect
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
heb ik ook gehad geloof ik. bah
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
haha ja voor nederland althans
Dat wil ie toch juist?
Ontopic: fijne vooruitzichten! Zo te zien hier met name de sneeuw op zaterdag, in Friesland lijkt het, net als eerder, redelijk mee te vallen
Allemaal positief denken, dat heeft invloed, toch?! Of anders iedereen even die sneeuwmagneten weer even uit de schuur halen, we hebben ze niet voor niks!
Onze regionale omroep ( L1 ) had het gisteren bij 't rechte eind want sneeuw werd uiteindelijk in het holst van de nacht toch nog ijzel/regen. Nu voorspellen ze sneeuw, natte sneeuw/regen, en vervolgens weer overgaand in sneeuw, dus zullen ze nu wel weer eens ernaast zitten....
Ik ga het allemaal pas geloven als het er ligt, en het liefst 10 cm of meer. We zijn nu ondertussen vaak genoeg op de koffie gekomen.
De lange termijn ontwikkeling blijft overigens zeer interessant, vooral omdat meerdere modellen dit ondersteunen...
Dat is nogal wat.
Daarbij natuurlijk de enorme stijging van temperatuur in een korte tijd.
Dat zal wel tijdelijk zijn maar het is wel gebeurd.
De vraag is dus of een nieuw hogedrukgebied wel die stabiliteit kan geven of weer na een halve dag de mist in gaat.
Ik zie al dagenlang vooruitzichten met min. temp rond de -8 of meer.
Dat zou goed zijn voor de schaatsers want de sneeuw is door de dooiaanval wel weggesmolten.
Dat is dan het goede nieuws want schaatsers hebben niets aan sneeuw op het ijs.
Nu maar wachten tot het koud genoeg wordt om flink te kunnen schaatsen.
Het zal jullie niet verrassen, maar hier weer eens iemand die zich voorstelt!
Ik volg al een tijdje, sinds het begin van de winter dit seizoen, O-O en vind het dus ontzettend interessant al die voorspellingen en soms natuurlijk ook gokkerij! Standplaats is Almere, ik zag dat ik niet de enige was, maar hier dus nog iemand die verslag van sneeuw vanuit het midden des lands zal doen!
Ik ben heel benieuwd wat morgen en het weekend ons zal brengen. Ik verwacht toch wel een hoop(je) neerslag dit weekend, ook al denkt de NOS daar heel anders over, kwam ik begin v/d avond achter!
Afijn, ik ga het volgen allemaal!
Hier geen sneeuw alleen wat hagels...wel jammer...
http://www.meteo-julianadorp.nl/Waarneming...aarnemingen.htm
Huidige temp 3.3 graden...volgens mij wordt het niks...
Groeten uit het mooie julianadorp..
Hoffies