Citaat van mattmaxx, donderdag 28 januari 2010, 14:54 uur Vandaag wordt het onderste uit de kast gehaald om nieuw zout te krijgen. Nadere informatie volgt in de loop van de dag.
Lol leuke verhaspeling
(alles uit de kast halen vs. het onderste uit de kan halen)
Volgens mij is hier nog wel voldoende strooizout, Hilversum schijnt het moeilijker te hebben dus dat wordt wat als ik daar nog heen moet komend weekend..
Vandaag wordt met een NW stroming polaire maritieme lucht aangevoerd welke geneens erg koud is waardoor het in de lage gebieden bij regen of smeltende sneeuw blijft. In de Ardennen gaat het om sneeuwbuien. Zoals verwacht krijgt het westen de minste buien, enerzijds omdat de schaduw van Engeland een rol speelt en andersijds omdat daar de bovenlucht het warmst is (warme kan jet).
Vanavond tijdelijk minder buien, vannacht dan komt een uitdiepende grondtrog over onze streken te liggen met daaraan verbonden een frontale warme sector. Het lijkt er nu toch op dat de depressie zelf over onze regio trekt met als gevolg dat het grootste deel van BE in de warme sector komt met dus vannacht positieve temps rond +1 à +2°. In de Ardennen blijft de vorst present en ook over het noordelijke deel van NL blijft het kwik dicht bij het vriespunt schommelen. Het is dan ook m'n verwachting dat delen van N/E NL een significante kans maken op enkele cm sneeuw. In het extreme geval kan dat gaan tot 10 cm. In de Ardennen valt 10 tot 15 cm verse sneeuw.
Vrijdag overdag nog enkele winterse buien, meestal sneeuwbuien in NE NL en in de Ardennen. Achter het frontale systeem wordt immers op hoogte koude lucht aangevoerd met een T500 tot -40°. Vrijdagnacht veelal droog maar waar een bui valt is dit sneeuw, behalve vlak aan zee.
De kansen op felle buien neemt nabij de kusten wel toe met kans op onweer (KO richting 0). Ook zaterdagvoormiddag wordt het spannend met een aanvoer van nieuwe Noordzeebuien (kustconvergentie oostkust UK en T500 richting -40°) met die ochtend op veel plaatsen sneeuwbuien, al lijkt zich een band te ontwikkelen over N-BE en S-NL met in deze zone lokaal kans op vrij veel sneeuw. Zaterdag overag vooral in deze zone en in de Ardennen winterse/sneeuwbuien met nog een onweerkans.
Severe Weather Outlook Benelux
wat betekend dit? T500 tot -40°. en dan met name T500
google is mijn vriend T500 geeft de temperatuur aan op ca 5 km hoogte | Gewijzigd: 28 januari 2010, 15:19 uur, door civiccoupe
Het kan met het grootste gemak in Zwolle-zuid sneeuwen, maar daar woon ik niet, jij waarschijnlijk wel.
Hier is het droog.
haha nu ik goed kijk op die foto herken ik die flat idd! Nee ik woon in westenholte. Daar sneeuwde het op dat moment wel. | Gewijzigd: 28 januari 2010, 15:22 uur, door jewaitit
wat betekend dit? T500 tot -40°. en dan met name T500
Temperatuur 500 Hpa (5400 m)