Ik maak mijn verwachting niet op basis wat Ronald schrijft. Morgenvroeg zijn de kaarten weer aan de beurt want mijn zin is een klein beetje op na een hele dag naar t scherm te turen en Ronald schreef vanavond nog:
Zaterdag-volgende week dinsdag: dagelijks kans op buien, meest in de vorm van sneeuw. Tmin -8/-2 C en Tmax -2/+2 C.
Vanaf midden volgende week onder invloed van sterke hogedruk, waarschijnlijk boven het westen van Scandinavie met kern, toenemend stabiel en koud winterweer.
Temperatuur helaas opnieuw iets gestegen, rond 0 graden nu
Regio woensdag, 27 januari 2010
Sterk afgekoeld meer houdt de temperatuur in de omgeving laag
Bevroren IJsselmeer zorgt voor winters hoogstandje
Stavoren - Afgelopen dagen was het uitzonderlijk koud rond het IJsselmeer. Stavoren was twee dagen achtereen de koudste plaats van Nederland. Weerman Piet Paulusma noemt de weersituatie uniek. Het IJsselmeer, in de zomer vaak verraderlijk, kan in de winter verrassen.
Door Hinne Bokma.
Zelden koelde het rond het IJsselmeer zo sterk af als tijdens de afgelopen nachten. De combinatie van windstil weer en ijs en sneeuw op het IJsselmeer zorgde voor zeer strenge vorst. Stavoren kwam in de nacht van maandag op dinsdag tot -14,3 graden. Gistermiddag om drie uur wees de thermometer daar nog -7,6 aan en afgelopen nacht werd het zelfs -15,8. Opnieuw was Stavoren koploper. ,,Het IJsselmeer heeft grote invloed op het weerâ€, aldus meteoroloog Rob Goenland van het KNMI.
Toen het IJsselmeer nog Zuiderzee was en het water nog zout, ontstond er alleen bij strenge winters een ijsvloer. Vanaf 1932, na het gereed komen van de Afsluitdijk, kan het zoete IJsselmeer al na een paar nachten van vorst dicht zijn gevroren. Op ondiepe gedeelten, zoals voor de Friese kust, kan al vrij snel worden geschaatst.
In de zomer, wanneer het water van het IJsselmeer flink is opgewarmd, kunnen daar vrij gemakkelijk zware onweersbuien tot ontwikkeling komen, die met name het zuidwesten van Fryslân treffen. Ook kunnen windhozen op het IJsselmeer voor gevaarlijke situaties zorgen.
In het najaar zorgt de hoge temperatuur van het water ervoor dat het rond het IJsselmeer minder sterk afkoelt dan in de rest van het land.
In de winter is het een omgekeerd verhaal. Een sterk afgekoeld IJsselmeer houdt de temperatuur in de omgeving laag. Na een koude winter komt het voorjaar soms moeizaam op gang.
Autotoertocht
Tijdens strenge winters ontstaat op het IJsselmeer een sterke ijsvloer. Er kan dan niet alleen naar hartenlust worden geschaatst, ook is het dan soms mogelijk met de auto de oversteek van Stavoren naar Enkhuizen te maken. Zo werd er tijdens de winter van 1962/1963, de strengste van de vorige eeuw, een autotoertocht over het IJsselmeer gehouden.
De ANWB plaatste tijdelijk wegwijzers op het meer en halverwege de route stond zelfs een mobiel benzinestation. Op sommige plaatsen was het ijs meer dan een meter dik.
Er is volgens meteoroloog Groenland vaak sprake van grote temperatuurverschillen tussen het IJsselmeergebied en de rest van Nederland. Groenland verwacht dat ook na afloop van de huidige winterperiode het in Zuidwest-Fryslân enige tijd kouder blijft dan in andere delen van ons land. ,,Ook treedt er vaker mist op. Het naijleffect is grootâ€, geeft Groenland aan.
Maar niet alleen mist en lage temperaturen kunnen het kustgebied na een vorstperiode plagen, ook kruiend ijs kan voor flinke overlast zorgen. Invallende dooi, die gepaard gaat met harde wind, breekt het ijs op het IJsselmeer en levert aan de kust metershoge ijsbergen op. Dikwijls levert dat spectaculaire plaatjes op.
Zomerhuisjes vernield
Tijdens de winter van 1985 ging het het echter mis in Makkum. Zomerhuisjes op recreatieterrein De Holle Poarte werden vernield door het kruiende ijs.
Ook hotel de Vigilante werd bedreigd, maar overleefde de ijsschotsen. Duizenden mensen kwamen naar Makkum en verbaasden zich over het natuurgeweld.
De laatste keer dat kruiend ijs de Friese kust teisterde was in 1997. Toen zorgden de ijsschotsen voor arctische taferelen tussen Stavoren en Laaksum..
benieuwd wat de harde wind deze dagen veroorzaakt, en wat de winter nog meer in petto heeft.
Ik vind het tot nu toe geweldig!
JPP
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Sneeuw valt ook tegen voor vanavond, regen....en nog eens regen, maar goed dit was voorspelt.
Van mij mag het lente worden heb er zin in.
Tsjonge jonge, ik zit echt op de grens met het rode en witte gebied. ( zuidoostelijk puntje van midden Limburg )
Het sneeuwt in ieder geval als een tierelier hier en het is best flink wit aan 't worden.
Afwachten...
dus wellicht alleen het oosten morgen sneeuw.
maar vandaag en morgen nah denk ik van niet als we Gfs mogen geloven (nagenoeg geen temp onder nul tot 48 uur)
en wrf is de sneeuw ook niet echt positief wat betreft morgen
dusja ik vrees dat we die 5 cm niet zullen halen. temp op 1500 meter mag dan -10 zijn maar alsnog dooit het door onderlaag.
Mijn (on)weer foto's : Foto's
PS. complimenten hoor, maar helaas jammer van vandaag. Het blijft " weer ".
Nee zo blijk ik dat te doen
Nieuwe run: morgen 30 graden zonnig weer, strand weer! | Gewijzigd: 27 januari 2010, 23:22 uur, door xzaz
GFS heeft altijd wel een zwakkere run ertussen zitten. Dat is algemeen bekend. Ik zie echt nog geen reden tot paniek. Morgenvroeg maar weer eens kijken wat ze te zeggen hebben
Ja precies, dan is de nieuwe WRF er ook. Dan ga ik nu naar bed, truste mensen
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography