Als jij een leek bent, wat ben ik dan wel niet? Een foetus?
Ik weet niet eens wat dauwpunt precies betekent en omdat ik niet weet hoe ik de sensor van mijn net aangeschafte thermometer moet bevestigen, krijg ik een uitkomst die consequent 2 graden extremer is dan die van het KNMI hier een paar kilometer vandaan. ( vannacht -14.2, op zo'n 50 cm hoogte, op een plastic tuinstoel, met nog een beetje sneeuw )
En als ik naar de bewegende weerkaartjes kijk, die met isobaren en kleuren en cijfers dan probeer ik de logica te ontdekken maar dat lukt me nooit. Koude versus warme kucht, hoge versus lage druk, hoge en lage luchtvochtigheid.... Ik bedoel, het is verdorie alsof je een centimeter van het zeeoppervlak bekijkt en voorspellingen doet over de rimpeling van het water. Tovenarij!
Hulde voor de tovenaars dus. En wie weet ga ik langzaam meer begrijpen. Nu is mijn interesse vooral praktisch van aard. Want al ben ik een groot liefhebber van de winter ( en onweer) nu ik die in een caravan moet doorbrengen, weet ik het graag van tevoren als het streng gaat vriezen. Tot nu toe gelukt, en niet dankzij de jongens in de Bilt.
En waarom ik met uiteindelijk heb aangemeld was eigenlijk om te laten zien dat we vorige winter een situatie hadden met nog grotere landelijke temperatuursverschillen. Bijna 20 graden verschil, alsof we een berg waren. Zo'n mooi plaatje ook.
Let Op! Oud kaartje !