tja das Buienradar he dat baseren ze op temp op 2 m en niet op 1500 meter (zo'n idee heb ik)
maar tzou wel lekker gaan sneeuwen denk ik. check de link van jan op de vorige pagina maar.
die geeft nu al sneeuw weer dus...
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Dat vind ik eigenlijk wel een goede vraag. Als ik bijvoorbeeld soms op buienradar.nl de Nederlandse radar bekijk en daarna de Europese of Duitse, dan zie je soms ook 'behoorlijk' verschil....
Iemand enig idee??
Marjon de Hond heeft een keer verteld dat de Nederlandse radar niet in staat is fijne sneeuw en motregen op te pikken terwijl de Duitse radar dat wel kan.
Misschien dat dit de verschillen enigszins verklaart?
Oow dus niet eens regen nog bij noordzee enzo.
ach als je in zo'n bui zit koelt het genoeg af dat het droge sneeuw wordt
Volgens mij heeft het met het volgende te maken (maar ik ben een leek dus pin me er niet op vast). Op de hoogte waar de neerslag valt (1500m) is het koud genoeg voor sneeuw dus valt de neerslag als sneeuw, dit kan uiteraard onderweg WEL smelten. Dus als het bij jou 1,5 graad is, hangt het van de hoogte van die 'dooiende' laag af of de sneeuw volledig zal smelten of gewoon als 'natte' sneeuw zal vallen. Als het tot op een paar honderd meter hoogte dooit zal het denk ik gewoon regen zijn, maar als de dooiende laag maar een meter of 50-100 hoog is verwacht ik sneeuw. De sneeuw valt dan niet lang genoeg door de dooiende laag om te kunnen smelten.
Hier komt nog eens bij dat het smelten van sneeuw thermodynamisch gezien energie kost wat onttrokken wordt uit de omgeving. Hierdoor kan de neerslag die eerst in de vorm van regen valt, overgaan in sneeuw omdat de 'dooiende' laag zover afkoelt dat het niet warm genoeg meer is om de sneeuw volledig te doen smelten voor hij de grond raakt.
Nogmaals, ik ben een leek dus ik hoor graag even van een 'expert' of dit klopt.