Het wordt woensdag en donderdag zeer slecht weer in Scandinavië en het midden van Europa. Het gaat zwaar sneeuwen en soms ook nog eens hard waaien meldt weerplaza.
In diverse regio’s zal er sprake zijn van sneeuwjacht en de vorming van sneeuwduinen en mogelijk komt in een enkele kustregio zelfs tot een sneeuwstorm. Het slechte weer gaat ervoor zorgen dat een groot deel van het verkeer tijdelijk stil komt te liggen inclusief het vliegverkeer. De diverse nationale weerdiensten hebben inmiddels waarschuwingen voor extreem weer uitgegeven.
Weerplaza verwacht het volgende scenario. In Noorwegen storm het dinsdag langs de westkust. De kust richting de Noordkaap kan zelfs enige tijd een zeer zware storm hebben, windkracht 11. Daarbij valt er in dit dunbevolkte gebied van Noorwegen een dik pak sneeuw, op sommige plaatsen meer dan 1 meter. De frontale storing die dit slechte weer veroorzaakt, trekt woensdag via het midden en zuiden van Noorwegen naar Zweden en Denemarken. Overal zal sprake zijn van zware sneeuwval en kan er 20 tot 40 cm sneeuw vallen. Daarbij waait het stevig zodat zich sneeuwduinen vormen.
Woensdag later in de middag en avond breidt de sneeuwval zich over het noorden van Duitsland en Polen uit en donderdag bereikt de sneeuw het zuiden van Duitsland, Tsjechië en de Alpen. In Duitsland en Polen zal ongeveer 5 tot 20 cm sneeuw vallen, opnieuw in combinatie met windkracht 5 tot 6. Ook in deze landen moet het verkeer rekening houden met grote problemen op de weg en de vorming van sneeuwduinen.
In Nederland krijgen we ook met dezelfde frontale storing te maken. Bij ons zijn de gevolgen echter nog onzeker. In de loop van woensdagmiddag valt de eerste neerslag in het noorden, maar de temperatuur begint ook op te lopen tot boven het vriespunt. Er kan dus zowel regen als sneeuw vallen. Naarmate de neerslag verder het land intrekt, wordt de kans op sneeuw steeds groter. In het binnenland kan er tot 5 cm sneeuw vallen, in het oosten en zuidoosten mogelijk nog meer. Verder valt de regen op een bodem waar de vorst nog in zit. Zodra de regenval stopt, kunnen de wegen snel opvriezen en ook op die manier zeer glad worden. Ook bij ons levert de dooiaanval dus zeer waarschijnlijk problemen op.
Het is raadzaam om de weerberichten goed te volgen. Nederland bevindt zich aan de rand van zeer slecht weer en hoe alles precies gaat verlopen is nu nog niet zeker.
Bericht las ik net op PP forum... ben benieuwd wat het voor NL daadwerkelijk gaat brengen...
oftopic: tentamenweek voorbij dus kan ik weer forummennnn
Ik ben geen Jan, maar reageer ff op je vraag wat die 2 pluimen betekenen.
Bovenste laat de neerslag in millimeter per 6 uur zien, en de 2e laat de wind in meter per seconde zien
En of er geschaatst wordt op het IJsselmeer!: (video is geplaatst 23 Januari)
Inmiddels lijkt het hier ook echt serieus koud te worden! --9,3 graden maar liefst. Gevoelstemperatuur zal rond de --13 liggen. Op het koudste punt afgelopen nacht (was rond 8 uur vanmorgen) was het hier --11, maar ik krijg het gevoel dat we hier ruim onder gaan duiken vannacht! | Gewijzigd: 26 januari 2010, 22:52 uur, door Verwijderde_gebruiker_03
oftopic: tentamenweek voorbij dus kan ik weer forummennnn
ff zoeken op het forum levert je dit resultaat op
http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=15536
Wij zeiden sneeuw voor morgen en de rest van de collega's heeft het over regen. Morgen zullen we het zien.
Nu de vraag : Hoe kan het dat Jan het meestal bij het rechte eind heeft bij de voorspellingen?
Ik neem aan dat elk weerstation een objectieve voorspelling maakt gebaseerd op de gegevens die op dat moment voor handen zijn. Ook neem ik aan dat Jan, net als de grote stations, toegang heeft tot dezelfde gegevens.
Waar zit het verschil in interpretatie van de gegevens in.
Kortom : wie heeft goede argumenten om onze sceptische collega's te overtuigen dat Jan het meestal goed heeft.
(Het argument , kijk maar hij heeft gewoon altijd gelijk, hebben we al geprobeerd en werkte niet)
Wij werken in de buurt van apeldoorn en hopen op een weeralarm. Er is bij ons een protocol dat aangeeft dat wij naar huis mogen als er een weeralarm wordt aangegeven. De aangescherpte criteria bij deze alarmen werken dus niet ons voordeel.
@ jan : Werkt jou vrouw bij de telegraaf (= geenstijl, spits) Je duikt daar ook overal op
Ga door met dit geweldige forum. Graag in de zomer ook met uitgebreide windverwachting.....
JAN INTERPEERT DE GEGEVENS BETER DAN AL DIE ANDERE FLAPDROLLEN!!
Heb daarover laatst een topic over geopend. Ik hoop dat je hier alle antwoorden vind:
http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=15536
Oke wat grappig.. het is hier windkracht 0.. Geen Wind dus.
Maar waarschijnlijk toch iets geweest wat em naa N heeft gezet.
Afgelopen nacht duurde het tot 1:45u voor het -10 °C was.
Het minimum van afgelopen nacht was trouwens -11,2 °C, het laagste minimum van deze winter (tot nu toe).
Het is hier nog steeds behoorlijk helder, de rood-oranje planeet Mars (op 29 januari in oppositie) is erg goed te zien, en de maan (op 30 januari volle maan) verlicht de besneeuwde omgevingen. Een goed moment voor een avondwandeling.
Kan dit nog invloed hebben op het temperatuurverloop verder deze nacht?
Jazeker, de verwachting is dat de wind langzaam op steeds meer plaatsen naar het ZW zal gaan draaien. Hiermee zal de vorst ook behoorlijk getemperd worden, vooral in het westen | Gewijzigd: 26 januari 2010, 22:57 uur, door stephanvanloon