De ontknoping van deze genetisch zeer aparte winter komt in februari nog wel aan zet. Nadat Thialph tijdelijk op een zijspoor wordt gezet volgende week komt ie keihard terug. Spectaculaire drukstijgingen boven Noord-Europa doen de KLEINE IJSTIJD wederkeren. Die term werd gebruikt en overgenomen rond 10 december door een zeer bekende site. Blijft het hier op weerprimeur en op de spraakmakende weerprimeurlijn op de voet volgen. De kansen op een elfstedentocht gaan weer flink stijgen later, maar of ie ook echt komt?
jaja, weer terug van niet weggeweest (alleen gelezen)
- 't tis koud
- d'r komt sneeuw
- welkom terug op Geenstijl.nl (en de server begint gelijk weer te bevriezen )
Nee nee die server trekt een GeenStijl-invasie nu wel!
Die Putto, wat een ouwe Grutto hè. Toch hoop ik stiekem wel dat ie gelijk krijgt, al weet ik dat dit de Char onder de meteo-hobbyisten is.
Die Putto, wat een ouwe Grutto hè. Toch hoop ik stiekem wel dat ie gelijk krijgt, al weet ik dat dit de Char onder de meteo-hobbyisten is.
k heb in mijn beginpost ook al aangegeven van de AO-index. Die of beter gezegd daar zie je dat het flink kouder gaat worden. Als je naar hun verleden kijkt zitten ze eng dichtbij bij hun voorspellingen
Eerlijk is eerlijk jij had idd de primeur hier Jan
Leeuwarden: -7.1 om 11.00 uur. Bitter koud buiten maar wel heeeeerlijk met dat zonnetje er bij. Dit is winter!
Pluim ziet er zeer mooi uit, maar die sneeuw he....
Alweer op geenstijl... die hebben nog de oude pluim geplaatst... nieuwe ziet er nog kouder uit | Gewijzigd: 26 januari 2010, 11:02 uur, door Noorderlicht
Leeuwarden: -7.1 om 11.00 uur. Bitter koud buiten maar wel heeeeerlijk met dat zonnetje er bij. Dit is winter!
Pluim ziet er zeer mooi uit, maar die sneeuw he....
ja en ik moet door die kou naar mijn school fietsen het was hier -12.4
http://buienradar.nl/weergrafiek.aspx?soor...sie=in%20graden
en dan effe op 2006 als start datum drukken | Gewijzigd: 26 januari 2010, 11:05 uur, door onweerlwd@hotmail.com
Het is weer tijd de ijspluimen uit de kast te halen. Het lijkt erop dat het KNMI de sneeuw op het ijs meerekent, want anders zou je nu meer aangroei moeten zien. Met het oog op wat we begin februari nog kunnen verwachten is het erg spannend hoeveel sneeuw er eind van de week op het ijs valt. Overal waar dat meevalt, kan het ijs echt flink gaan aangroeien straks. Hoe zit dat? Toen ik begin met dit weerbericht was alleen de 12u ECMWF run van gisteren nog maar beschikbaar. Ik zag dat het GFS en het ECMWF na de glijbaan van maandag en dinsdag sterk afwijkende oplossingen gingen berekenen. GFS bibberrrrkoud en ECMWF kwakkelend. Zojuist keek ik weer en zag ik dat ECMWF in de 00u run helemaal om is: ook daar nu scandihoog big time!
1060hPa!!!
Hartje winter zie je nog wel eens hogedrukgebieden met een kerndruk van 1040hPa. 1050hPa (=mbar) is al een stuk zeldzamer. Heb je 1055hPa dan praat je over een winters hoog dat opgeblazen is als de keelzak van een trotse superkikker. ECMWF en GFS berekenen dit nu allebei. Zie je zoals op de GFS kaart voor 4 februari 1060hPa verschijnen dan wordt je gewoon even stil. Ook al is dit tamelijk onzekere science fiction en zal het straks wel iets normaler uitpakken. Maar toch: 1060hPa op de kaart. Ga er maar aan staan.
Droomachtige poederdagen
De nu steeds waarschijnlijker opbouw (eigenlijk herstel) van het scandihoog betekent ook dat na maandag en dinsdag geen volgende depressie in het putje wordt gezogen. Einde glijbaan. Blokkade. De sneeuwval in de Alpen maakt plaats voor ijskoude droomachtige poederdagen. Let op: lawinegevaar! Met koud weer blijven hellingen nog heel lang na de sneeuwval bloedlink!! Als er in de huidige koude nachten ook nog eens een laag rijp (Rauhreif)op de oude sneeuw komt, dan is het dubbellink.... het is niet anders: de komende twee weken komen de headlines van dodelijke ongelukken gewoon weer. Blijf als je niet minstens een cursusgevolgd hebt of een dikke pil over lawines gelezen hebt gewoon op de piste!
14 dagen dikke vorst?
Hierboven eens een nieuwe serie kaarten. Alle kaarten ná dinsdag 2 februari. Pure science fiction dus. Met wel goede aanwijzingen dat het zou kunnen gebeuren. Goed als we er dus vanuit gaan dat ECMWF en GFS nu op het goede spoor zitten met dat scandihoog, dan krijgen we dus een temperatuurserie aan de grond zoals op de bovenstaande kaartenserie die niet verder komt dan 11 februari, wat dan het koudste punt zou zijn zodat we er nog wel een paar gelijksoortige dagen bij op kunnen tellen. Datzou betekenen 14 dagen dikke vorst. Science fiction! Maar als we samen nu eens duimen?
Lavalamp
Wat doen we op deze site als we een langetermijntrend nog zekerder willen weten? Dan gaan we lavalamp staren. Dan pakken we de kaartenserie erbij waarop we de temperatuurafwijking ten opzichte van gemiddeld zien niet in één run berekend maar als gemiddelde van alle ensemble members. Het GFS-model heeft een set van 20 members en een van 40 members ook daartussen is praktisch geen verschil vandaag. Meestal zie je deextremen praktisch naar nul gaan aan het einde van de serie simpelweg omdat warme en koude oplossingen elkaar dan gaan uitmiddelen. Wat zien we vanochtend? Een afwijkingvan -2 tot -4°C op de laatste kaart voor 11 februari. Dat geeft aan dat de members ook op die science fiction termijn gemiddeld op fors koude oplossingen uitkomen.
Nu genieten!
Let er ook weer op dat de huidige kou niets zegt over klimaatverandering. Dat gaat over een paar tienden van een graad in een eeuw (inderdaad: waar gaat dat eigenlijk over?) terwijl het dagelijkse weer gaat over plaatsen die meer dan tien tot vijftien graden te warm of te koud zijn. En het ziet er naar uit dat Groenland veel te warm blijft (maar -35°C vanochtend) en wij veel te koud. Ik doe eens voorzichtig vaandaag. Geen procenten kans op die 14 dagen vorst. Gewoon even genieten van het winterweer van vandaag, de rest van de week en de science fiction van wat daarna kan komen.
Sneeuwverwachting